homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mixen en masteren Na opnemen is mixen ťťn van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 05-04-2010, 02:03
Mr. Nice's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Mr. Nice wordt hier goed onthaald
Standaard Masteren in Abbey Road

Abbey Road studio's biedt de service aan om nummers naar hen op te sturen en te laten masteren (zie onderstaande link). Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? En zo ja, hoe beviel het? Ben erg benieuwd.

Online Mastering Service from Abbey Road Studios - Home
"Songs don't like to be recorded any more than birds like to be put in shoe boxes or children like to sit still in barber chairs. But you do want songs to be such that if they ever did hear themselves they wouldn't be embarrassed."
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 05-04-2010, 03:15
Vg.'s schermafbeelding
Vg. Vg. is offline
Senior Member

Reputatie: Vg. is op goeie weg
Standaard Re: Masteren in Abbey Road

Heb er geen ervaring mee, maar was dit ook van plan met onze plaat.
Uiteindelijk toch ergens anders laten masteren nl bij Fred Kevorkian in Avatar Studios.
Prijs ligt ongeveer hetzelfde als in abbey road. En wat Fred doet is echt super!
Dat zie al als je zijn cv ff checkt...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 05-04-2010, 10:21
gertvanhoof's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Lijkt me flink doorgerekend voor een sessie waar je niet bij kan zijn en waarvan je strikt genomen niet eens zeker bent dat de mastering engineer in kwestie er een vinger naar uitgestoken heeftÖ maar je hebt tenminste wel een ronkende naam om in je credits te vermelden en een resultaat dat het hopelijk allemaal waar(d) maakt.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-04-2010, 10:28
bonux's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: bonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstraling
Stuur een bericht via MSN naar bonux

Mastering is toch iets waar je zelf bij moet zijn is mijn mening. Je moet hier en daar toch wat richtlijnen kunnen geven. Ik heb zelf geen ervaring met die buitenlandse ronkende namen maar ik denk dat onze eigen betere masteringenineers u toch ook een zeer goed resultaat kunnen afleveren.
  #5 (permalink)  
Oud 05-04-2010, 13:36
Senior Member

Er zelf bij zijn kan inderdaad belangrijk zijn, maar ik geloof dat ze een optie hebben dat wanneer je er niet mee eens bent je het terug kan sturen en dan masteren ze het kosteloos opnieuw. Ze passen dan de punten aan waar je het niet mee eens bent.
"Songs don't like to be recorded any more than birds like to be put in shoe boxes or children like to sit still in barber chairs. But you do want songs to be such that if they ever did hear themselves they wouldn't be embarrassed."
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-04-2010, 14:24
Izzy's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Het is wat je zelf wil hoor, maar als IK ooit zou willen gaan masteren en ik zou dat dan ik de Abbey Road studio gaan doen dan wil ik daar bij zijn voor een paar dingetjes:

a) ik wil daar gewoon eens geweest zijn om te kwijlen op hun gear/studio/etc

b) Gnothi seauton. Ook al wordt dat gemasterd door Speer, Katz, OF de Meesters der Meesters Gert Van Hoof, dat zal toch niet gebeuren zonder MIJN alhorend oor. Never. Het is mijn/onze muziek en geen enkele masteraar doet daar iets aan zonder dat ik erbij ben. (bij onze FGG full-cd was dat anders, die was door DaniŽl Bressanutti gemasterd en daar was ik ook niet bij, maar die mens woont in Frankrijk en daarbij, die mens vertrouw ik een beetje blindelings en daar hadden wen ook nog steeds inspraak in uiteraard )

En wat kost nu een reisje naar Abbey Road, zeg nu zelf?

IZ.
  #7 (permalink)  
Oud 05-04-2010, 14:36
Senior Member

Allemaal zeer geldige redenen. Eigen input vind ik ook belangrijk, ben er ook nog niet uit. Vermoeddelijk worden het 1 of 2 nummers bij abbey road om te proberen/vergelijken en het hele album ergens waar we zelf bij kunnen zijn.

Reisje naar London kost niet veel, alleen als je daar studiotijd boekt om het masteren zelf bij te wonen zal vele keren zoveel kosten als het reisje
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 05-04-2010, 14:52
Vintage Member

Reputatie: slagboom wordt hier goed onthaaldslagboom wordt hier goed onthaald

Als je al mastering gaat uitbesteden (wat enigzins aan te bevelen is) geef dan heel goed aan wat je wilt want anders krijg je iets van de ME wat hij/zij denkt dat goed is en dan kan het eventueel tegenvallen. Wat dat betreft verwacht ook geen wonderen als je mix twijfelachtig is dan zal deze na mastering twijfelachtig blijven ook al is hij door Ted Jensen gemastered.

Qua namen en prijzen is er gewoon veel aanbod en dat maakt kiezen moeilijk. Het is ook niet automatisch dat hoe duurder je kiest dat het dan ook beter is. Wat dat betreft wint ervaring het toch het meest en lijsten met gear zegt ook niet altijd alles. Kwestie van er even de tijd voor nemen en moeite voor doen om iets te kiezen waarvan je denkt dat dit het beste voor je werkt. Sommige ME's doen aan proefmastering of anders laat je een enkel nummer masteren om zeker te stellen dat het is waar je naar op zoek bent.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 05-04-2010, 15:07
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Hmmm,

Zijn die mannen niet duurder dan de mensen die hier in BelgiŽ hun werk doen?

Bijkomend, een album laat ik nog steeds volledig bij dezelfde mastering engineer masteren, niet in meerdere. Het is net zo leuk als je ganse album op hetzelfde klankspectrum mag rekenen. Om nog maar van volumeverschillen te spreken.
  #10 (permalink)  
Oud 05-04-2010, 16:22
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

kvind al dat geroep met buitenlandse grote namen een beetje belachelijk..
net zoals heel de metalscene alles wil laten masteren in scandinaviŽ.. daar dubbel voor betalen om dan zwaar teleurgesteld te zijn omdat ze't even tussen de soep en de patatten deden en ze niet klinken als Tool..

voor mixing en mastering-engineers heb ik persoonlijk 1 gouden regel:

Eigen engineers eerst !!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten