homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14-04-2004, 12:57
Junior Member

Reputatie: Geert is op goeie weg
Standaard audio interface

Hallo,

Ik heb me zopas een Ibook G4 aangeschaft en ben nu van zin om een klein studiotje op te bouwen. De bedoeling is dat ik instrumenten kan opnemen tot 8 sporen real time om zo ons groepje op cd te krijgen.

Om te beginnen heb ik een audio interface nodig en degelijke software maar aangezien ik een leek ben ken ik niet alle mogelijkheden.

-Is het bijvoorbeeld mogelijk om op te nemen met een IbookG4 (is hij krachtig genoeg, hoe zit het met geluidskaarten aangezien het een laptop is,...)
-waar vind ik geschikte software (apple) en waar moet deze aan voldoen?
-Waar moet ik op letten als ik me een audio interface aanschaf en hoe zit het met het prijskaartje??

Veel vragen dus....
Alvast bedankt,
Groetjes Geert
  #2 (permalink)  
Oud 14-04-2004, 13:09
Senior Member

Reputatie: Hermax is op goeie weg
Standaard Re: audio interface

Ha Geert,

wat voor een processor (-snelheid) heeft die Ibook ?
  #3 (permalink)  
Oud 14-04-2004, 16:09
Junior Member

hallo Hermax,

Er zit een G4 933MHz processor in, 384MB geheugen maar dat wordt binnenkort 768MB.

#4 (permalink)  
Oud 15-04-2004, 10:33
Member

Reputatie: Jazzoholic is op goeie weg

Hey,

Om deftig te werken zou je best de volgende zaken in huis halen (om dus 8 sporen tegelijk te kunnen opnemen):
- een mengtafel met 8 subgroepen of 8 aux sends. Hiermee kan je dan elk instrument apart naar een apart spoor sturen op je audio interface.
- een audio interface met 8 ingangen. (er moeten daarom niet persé ook 8 uitgangen aan zijn, dit scheelt een pak in prijs!!).
- Een softwarepakket om het geheel af te werken.

Er bestaan denk ik ook wel audio-interfaces waar je direct kan op inpluggen en waar een soort van 'mengpaneel' (inclusief mic preamps en dergelijke) ingebouwd is. Ik dacht dat de MOTU 828 MKII hier een voorbeeld van is. MOTU is overigens in het algemeen zeer goed van kwaliteit voor de prijs.

Merken audio interfaces waar je naar kan kijken: Motu, Edirol, M-Audio, Terratec (al raad ik je deze laatste niet aan). Je zal op je iBook waarschijnlijk een firewire-poort hebben. In dat geval zou ik je een firewire-audio interface aanraden.
Merken mengtafels: Behringer (soms beetje geruis, echter zéér goede prijs/kwaliteit verhouding!!), Mackie, Etek (ook goed voor de prijs!), ... Indien je veel microfoons gebruikt, zorg dan dat je voldoende mic preamps in je mengpaneel hebt. (anders moet je achteraf nog extra aparte mic preamps aanschaffen).

qua softwarepakket, ik ben zelf een PC-gebruiker dus het Mac-assortiment ken ik niet goed. Ik weet dat motu een softwarepakket heeft speciaal voor Mac, en dat werkt goed (sterk gelijkaardig aan Protools). Maar er bestaan talloze software pakketten (Cubase, Logic...). Ik zou je aanraden om niet de laatste nieuwe versie te gebruiken: het verschil tegenover de vorige versie is meestal miniem, behalve dat de nieuwere versies steeds meer cpu power vereisen.

Hopelijk ben je hier iets mee...

ciao

#5 (permalink)  
Oud 15-04-2004, 11:14
Junior Member

Hallo,

Bedankt voor je uitleg!! Het is een hele boterham maar ik begin er al wat zicht op te krijgen...

Ik heb horen zeggen dat er mengtafels (mackie) zijn die een firewire uitgang hebben?? Zit er dan een audio-interface ingebouwd....?

Dit zou natuurlijk een goede oplossing zijn.

Nogmaals Bedankt,
Geert
  #6 (permalink)  
Oud 19-04-2004, 21:31
Active Member

Reputatie: junior is op goeie weg

Mackie heeft inderaad een nieuwe reeks mixers voorgesteld op NAMM (nog niet leverbaar). Het is de ONYX reeks. Analoge mixers(denk ik) met firewire aansluiting naar een digitale kaart voor mac of PC. De Onyx 1620 ziet er ideaaluit voor jou:
8 mic ingangen, 4 stereo line-ingangen, 4 band parametriche EQ, 2 of 4 aux sends. Dit alles op 96 kHz en 24 bits!
Enig nadeel zal het (niet bekende) prijskaartje zijn! Daarvoor heb je wel een volledig systeem (zonder editor software) die op elkaar is afgestemd met mackie kwaliteit.
Mocht ik onlanges zelf geen nieuwe hardware gekocht hebben, (RME 9652 met afzonderlijke mic pre's via de adat aansluitingen) zou ik deze optie zeker overwegen.
Zo maken we het nog wat moeilijker voor jou hé

Junior

[ Bewerkt door junior on 2004/4/19 22:33 ]
  #7 (permalink)  
Oud 20-04-2004, 12:21
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

de yamaha 01-x zou ook een oplossing kunnen zijn, net als de Tascam FW-1884. Het zijn digitale mixers met ingebouwde ad/da interface en midi controllers. Ik ben ook op zoek naar een dergelijk interface, en beide hebben goede recensies, je moet juist kijken welke voor jou de beste is. Ik ga persoonlijk voor de yamaha 01-x en ga hem gebruiken met cubase sx 2.1 als software

je mag wel rekenen op 1500 tot 2000 € en voor cubase sx een 650 a 800 €
  #8 (permalink)  
Oud 20-04-2004, 22:02
Active Member

Reputatie: junior is op goeie weg

Waxx heeft groot gelijk.
De digitale tafels van Tascam en Yamaha geven zeker en vast ook goede resultaten en behoren ook tot de mogelijkheden voor jou. Kwalitatief is er weinig verschil tussen goede geluidskaarten (RME, Motu, Lynx, Frontier, Aardvark, e.a.) en deze tafels (Tascam, yamaha en mackie, e.a.).
Het grote voordeel van deze tafels is het gebruiksgemak. Bvb: Niet de muis gebruiken om een fader te verlaatsen maar direct de fader zelf verlpaatsen!
Naast cubase kan je ook Nuendo of Audtion of andere software gebruiken.

Greetings, junior
  #9 (permalink)  
Oud 21-04-2004, 14:25
Junior Member

jullie maken het me niet gemakkelijk.. :-)

Kan mijn computertje dit allemaal wel aan?
wat zijn de minimum systeemvereisten voor deze combinaties...

(iBook G4 933Mhz) Is dit voldoende?

Allemaal nog eens bedankt he..
Geert.
  #10 (permalink)  
Oud 28-04-2004, 19:11
Senior Member

Reputatie: Bazbaar is op goeie weg

Haaj! Mackie zijn supertafels maar een beetje duur he, Midas vind ik persoonlijk de max! en die zijn nog transporteerbaar! Ma soit das maar dromen voor mij...

Herinner u de Behringer MX8000 (de voorganger van de MX 9000), dit was nl de EXACTE kopie van de de 8bus van Mackie! Ze hadden zelfs de moeite niet gedaan de kleurkes te veranderen... Met gevolg, proces voor behringer, MX8000 uit de handel, Behringer lesje geleerd. Moraal van het verhaal? Wacht tot behringer het kopieert en uitbrengt en verspil geen geld aan naam en faam!

greetz
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten