homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Live zone

Mededelingen

Live zone Muziek productie gaat verder dan het opnameproces. Als je wil bespreken hoe je je sound ook op een podium kan laten knallen, hoe je live opnamen het best aanpakt of hoe je je sequencer ook kan gebruiken bij optredens, kan je hier terecht. Dit subforum volgt het ter ziele gegane LiveGeluid forum op.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-03-2010, 23:32
Senior Member

Reputatie: bas hensing wordt hier goed onthaald
Standaard Hoe wil je live klinken? En wat doe je eraan?

In de studio neem je een liedje op. Je mixt het. Je zorgt dat alles op het Cdtje
pas. Daarvoor moet je elkaar de ruimte geven. Je boost de basgitaar op, zeg
eens wat, 500hz. Je cut de bassdrum om 500hz. Ze gaan prima samen en
zitten elkaar niet in de weg. Vetcool.

Zoals Rikke herhaaldelijk ( en terecht) aanhaalt: de bron moet goed zijn.

Ikzelf speel met een gitarist en drummer (zelf bas) en we doen Rock. Net schreef ik god niet meteen met een hoofdletter, in een ander forum, maar rock is met een grote "R")

Het is geen big ensemble,maar toch merkte we dat gitaar (gibson les paul en marshall stag) en bas (fender p-bass) elkaar in de weg zaten. Vooral die midlows. Onze gitarist heeft zijn laag/midlow getemperd. Dat was serieus een aanslag op z'n "sound", zoals hij zelf zegt en dat begrijp ik heel goed! Ik sta ook op mijn eigen geluid, anders kan ik niet lekker spelen.

Komt ie dan, de vraag:

Hoe?

Hoe doen jullie dat?

Doen jullie dat wel?

Ben je er Łberhaupt mee bezig?

Of laat je dat aan de live-engineer en zorg jij een fijn geluid hebt op het podium, waarbij het niet uitmaakt hoe je klinkt als het voor jou maar lekker speelt?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 24-03-2010, 08:12
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Hoe wil je live klinken? En wat doe je eraan?

Ieder instrument op zich hoeft eigenlijk niet goed te klinken, het zijn de instrumenten samen die moeten goed klinken.

Maar dan krijg je problemen bij stukken waar bijvoorbeeld alleen gitaar zit. Dus wij zoeken naar de gulden middenweg.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 24-03-2010, 08:43
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

Mmmm,

Die combo Les Paul/Marshal/Pbas is al zo vaak gebruikt
dat ik me moeilijk kan voorstellen dat het niet zou werken
Misschien moet je niet alleen kijken naar je sound, maar
ook naar wat er gespeeld wordt. Het arrangement heeft
veel invloed op hoe hard je elkaar in de weg zit ...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 24-03-2010, 08:47
Senior Member

Reputatie: Pschelfh wordt hier goed onthaald

Wij hebben ook nogal wat problemen live, maar dan vooral met lead zang en doedelzak die alle2 op het voorplan willen staan.

Een oplossing die we nu gaan proberen is een vaste mix engineer bij onze rangen voegen. Iemand die weet hoe het op CD klinkt en dit +/- live ook kan overbrengen.

Peter.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 24-03-2010, 20:33
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pschelfh Bekijk bericht
Een oplossing die we nu gaan proberen is een vaste mix engineer bij onze rangen voegen. Iemand die weet hoe het op CD klinkt en dit +/- live ook kan overbrengen.
Dit zou eigenlijk een must moeten zijn voor elke live band. (bestaan er trouwens ook niet-live bands? maar soit...)

Het is minstens zo belangrijk dat het goed gemixt wordt en lekker klinkt in de zaal als op het podium.
En een eigen mixer kent je nummers door en door en kan hier voor zorgen!
(waarmee ik dus niet bedoel dat een 'vreemde' mixer dit NIET kan, he)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 24-03-2010, 23:37
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Tenzij je, zoals wij afgelopen weekend, weeral eens af te rekenen krijgt met het handige neefje van de organisator die al die schuifjes en draaiknopjes ook wel eens wil bedienen want "dat ziet er cool uit"!

Een soundcheck die als volgt verliep:
Sec.1 Kick: er komt geluid door de FOH - Ok
Sec.2 Snare: er komt geluid door de FOH - Ok
Sec.3 Tom: ...
Sec.4 floortom: ...

Ik heb die brave mens geen enkele keer nog zien draaien aan een EQ, laat staan gain of faders staan bijregelen. Het klonk op podium en in de zaal kutslecht. Om moedeloos van te worden.

Dus ja, een eigen soundguy zou handig zijn, maar te duur voor onze portemonee op dit moment.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 24-03-2010, 23:56
Senior Member

Reputatie: bas hensing wordt hier goed onthaald

Ik heb wel gemerkt dat het geluid vaak beter is als je zelf niet te hard speelt.
Maar met zo een "geluidsman" kan je misschien beter juist wel hard spelen, dan
klinkt de PA niet zo door.

Maar toch denk ik dat wanneer je als band een goed geluid hebt, dat dan de foh mixer niet zoveel eq werk nodig heeft.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 25-03-2010, 08:18
Moderator

Tjah, was't maar waar. Ik meen te mogen zeggen dat onze sound dik ok zit, maar die slaagde er in elk geval in om het te verkloten.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 25-03-2010, 09:29
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Dus ja, een eigen soundguy zou handig zijn, maar te duur voor onze portemonee op dit moment.
Wij hebben het besluit genomen dat een eigen sounddude zo belangrijk is, dat we er desnoods zelf bij inschieten financieel...

Onze mixdude kost tussen de 100-150Ä, wat voor ons een aanvaardbaar offer moet zijn om je te amuseren en vooral veilig te voelen op het podium...
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 25-03-2010, 09:36
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

zelf bijschieten?

als je zoals ons 15 optredens op 2 maand hebt, gaat ge da ni zo grappig meer vinden denk ik
blijkt bij ons tijdens de soundcheck dat de geluidsman ons echt geen goed gaat doen, dan breken we af en stellen we op middenin 't publiek, vragen we een zangmicro en that's it.

We repeteren zonder geluidsman, en ons geluid is onderling goed gebalanceerd op elkaar, dus dat lukt wel.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten