homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 18:52
Junior Member

Reputatie: Warlock is op goeie weg
Standaard wat zou voor mij de beste DAW zijn

Ik weet niet of dit in de beginners forum moet gepost worden omdat ik geen echte beginner ben, maar ik ben ook geen expert. Ik heb een probleem om te beslissen welk DAW voor mij de beste is (wel evident van de titel)

Geschiedenis: Twee jaar gebruik van Cubase SX3 aangesloten met een paar Line 6 toestellen (eerst Tone Port UX1, nu POD LiveX3). Ik heb één volledige cd opgenomen, plus drie demos met deze set up en ik ben min of meer tevreden maar.....

Ik ben van aard een gitarist/bassist/zanger dus geen drummer. Mijn drums worden met Addictve Drums gemaakt (geen midi controller; alle beats gemaakt met muisje (veel werk)) Alle de magie gebeurt in mijn laptop (niet echt krachtig)

Inderdaad nu met de tijd zit ik met een probleem. Cubase is te grote. Veel te veel cpu belasting. Ik heb ook besloten om mijn X3Live aan de kant te zetten en een Tone Port KB37 te kopen (die heeft een midi keyboard.....geen muisje meer voor de drums joepie) Maar dat zal ook zorgen voor wat cpu belasting.

Ik heb op de internet gezocht en gezocht en gezocht naar een vervanger voor Cubase maar zij zijn te duur of ook te grote. Ik moet professionele qualiteit opnames kunnen maken anders heeft het voor mij geen nut.

En nu komt het. Ik heb een stuk of vier op het oog:

Reaper
Cubase Studio 5
Ableton Live Intro
Reason Record

Dus mijn vraag is welke zou de beste zijn voor mij qua prijs/qualiteit.
Als nodig is zal ik een nieuwe computer kopen maar dat is niet echt wat ik wil doen.

Alle hulp/opinies hieromtrent zijn welkom maar aub niet te technisch worden....ik ben muzikant en ik ben bang van veel grote worden

Grts
Warlock
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 18:57
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet wordt hier goed onthaaldBosjanet wordt hier goed onthaald
Standaard Re: wat zou voor mij de beste DAW zijn

Als je een lichte DAW wilt, dan Reaper wat je nodig hebt. Daarnaast kan het ook altijd helpen je latency groter te maken
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 19:32
Member

Reputatie: BBStijn is op goeie weg

Reaper lijkt mij inderdaad het lichtste.
Van Ableton hoor ik ook wel veel goede dingen, vooral richting gebruiksvriendelijkheid.
Ook zijn er portable versions beschikbaar, die je misschien eens moet bekijken? Er zijn er (voor zover ik weet) van Reaper, Cubase Studio, Ableton Live,...

Grtz
Stijn
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 19:55
Member

Reputatie: border collie wordt hier goed onthaald

Probeer Reaper eens, je kan de demo voor 1 maand gebruiken.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 19:57
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet wordt hier goed onthaaldBosjanet wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door border collie Bekijk bericht
Probeer Reaper eens, je kan de demo voor 1 maand gebruiken.
Je krijgt de volledige versie en die gaat oneindig lang mee, alleen wordt verwacht dat je hem koopt als je beslist hebt om hem te houden (met als richtperiode 30 dagen).

Laatst gewijzigd door Bosjanet; 21-03-2010 om 20:04.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 20:20
Junior Member

Reputatie: MarcvW is op goeie weg
Stuur een bericht via MSN naar MarcvW

Waarom eigenlijk die KB37 en niet een los midi-keyboard?
Ik heb een KB37 en deze staat al een dik half jaar werkeloos in z'n doos. (ben niet echt tevreden met de mic-pre's)
Als je zegt: "Ik moet professionele qualiteit opnames kunnen maken anders heeft het voor mij geen nut." dan zou ik toch voor een iets anders gaan. (of gebruik je al een losse of andere mic-pre?)
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 20:51
Puree Productions's schermafbeelding
Member

Reputatie: Puree Productions wordt hier goed onthaald
Laatste blog post: do, 2010-03-04 13:17

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Warlock Bekijk bericht

Geschiedenis: Twee jaar gebruik van Cubase SX3 aangesloten met een paar Line 6 toestellen (eerst Tone Port UX1, nu POD LiveX3). Ik heb één volledige cd opgenomen, plus drie demos met deze set up en ik ben min of meer tevreden maar.....

Dus mijn vraag is welke zou de beste zijn voor mij qua prijs/qualiteit.
Als nodig is zal ik een nieuwe computer kopen maar dat is niet echt wat ik wil doen.
Je geeft aan tevreden te zijn over je setup alleen vraagt je DAW teveel cpu.
Je wil geen geld steken in een krachtiger computer maar wel in een DAW.
Stel je gaat voor Abelton, kost je € 600,-. Dan moet je jezelf een nieuwe DAW aanleren en op het moment dat je met veel midi en plugins gaat werken zit je al snel aan je CPU max. Een krachtiger PC kan je volgens mij al rond de € 700,- samenstellen. (Ben geen PC expert/gebruiker, maar daar kunnen andere mensen je vast wel bij helpen.)

Oke lees net dat je Abelton intro zou willen, maar dan zit je al snel aan je max met wat je kan.

Conclusie:
Als CPU je enige probleem is, kan je beter voor een krachtiger PC gaan dan voor nieuwe software. Uiteindelijk loop je hoe dan ook tegen beperkingen aan. Is het niet dat je toch te weinig CPU hebt, dan zijn het wel de mogelijkheden of het herontdekken van een nieuwe DAW. Ik raad je aan door te sparen voor een PC.

Jasper
  #8 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 21:03
jniet's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: jniet wordt hier goed onthaaldjniet wordt hier goed onthaald

+1 voor Reaper, en je houd weer heel wat euro's in je zak voor andere zaken.

Johan
  #9 (permalink)  
Oud 22-03-2010, 05:09
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarcvW Bekijk bericht
Waarom eigenlijk die KB37 en niet een los midi-keyboard?
Ik heb een KB37 en deze staat al een dik half jaar werkeloos in z'n doos. (ben niet echt tevreden met de mic-pre's)
Als je zegt: "Ik moet professionele qualiteit opnames kunnen maken anders heeft het voor mij geen nut." dan zou ik toch voor een iets anders gaan. (of gebruik je al een losse of andere mic-pre?)
Ik gebruik op het moment een LiveX3 van line 6. Hij heeft alle dezelvde patches als alle tone ports. Hetzelvde technologie eigenlijk. Ik heb ervaring van een Tone Port UX1 en met mijne X3 Live en als muzikant ben ik tevreden met line 6.

Dat je niet tevreden bent met je KB37 is spijtig.

Bedankt allemaal voor jullie opinies. 't is blijkbaar dat "I have a lot to think about."
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 30-03-2010, 13:03
Junior Member

Dag mensen!

Ok. Ik heb al het advies goed gelezen en 'k heb veel nagedacht. Dit is mijn beslissing: Ik zal Cakewalk Sonar 8 Studio van tyros2 kopen EN en nieuwe computer kopen volgens het advies van Jasper EN ik zal ook rondneuzen achter wat midi keyboards maar dat is alleen om te zien wat er beschikbaar is.

Alvast bedankt aan iedereen voor het advies.

Ik ben ook aan het rondkijken naar een redelijk geprijsde opnamestudio voor het opnemen van vocalen. Ideëen?

Groetjes,

Warlock
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten