homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 15:16
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie
Standaard Mic shootout: RØDE NT5 - t.bone EM700 - Shure Beta 58A

Joepiedepoepie, microfoontest!

Welk microfoons heb ik getest?:
-Shure Beta 58A: €166 per microfoon -> €332
-RØDE NT5: €299 per paar
-t.bone EM700: €48 per paar

Ik heb 3 paar microfoons uitgetest in recorderman-opstelling op drum. De recorderman-opstelling is een opstelling waarbij je maar 2 microfoons nodig hebt, en een redelijk goede balans hebt van de drumkit. Deze opstelling kan je combineren met close-micing.

Mijn ruimte is akoestisch niet behandeld, maar klinkt niet slecht. Het drumstel is een ongestemde (!) Pearl Export, en ik ben geen (goede) drummer (en dat is toch wel essentiëel). De omstandigheden zijn dus verre van goed: typisch budget-homerecording.

Ik heb een klein stukje gedrumd met de microfoons opgesteld en de preamps op de Tascam US-1641 volledig toe. De t.bone EM700's kwamen op -22dB, de RØDE NT5's op -15dB en de Shure Beta 58A's op -34dB.

De opname is natuurlijk gebeurd met de preamps voldoende open. Alle microfoons zijn tegelijk opgenomen. De microfoons zijn 33% gepand en genormaliseerd op -0dB (kwestie van elke sample op hetzelfde volume te hebben). Wie kan raden welke samples van welke microfoons komen?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  DSC00289.jpg
Bekeken: 487
Grootte:  123.2 KB
ID: 4580   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  DSC00292.jpg
Bekeken: 247
Grootte:  122.5 KB
ID: 4581  

Naam:  DSC00293.jpg
Bekeken: 250
Grootte:  106.2 KB
ID: 4582   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  DSC00294.jpg
Bekeken: 273
Grootte:  120.2 KB
ID: 4583  

Naam:  DSC00295.jpg
Bekeken: 390
Grootte:  133.0 KB
ID: 4584  
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 sample 1.mp3 (2.17 MB, 565x gelezen)
Bestandstype: mp3 sample 2.mp3 (2.17 MB, 469x gelezen)
Bestandstype: mp3 sample 3.mp3 (2.17 MB, 455x gelezen)

Laatst gewijzigd door Bosjanet; 21-03-2010 om 15:27
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 15:46
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Mic shootout: RØDE NT5 - t.bone EM700 - Shure Beta 58A

nice test! Maandagavond heb ik mijn monitors weer thuis...
Rikke
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 15:52
Senior Member

Reputatie: Speeddemon is op goeie weg

Ik denk:
1) NT-5 (meest volle sound)
2) Beta 58A (ook iets nasaler, maar met minder top-hoog en minder overspraak van kick/snare)
3) EM700 (wat nasaler, maar nog wel behoorlijk wat hoog)

Overigens wel beluisterd op een Dell 2.1 PC speaker setje.

Laatst gewijzigd door Speeddemon; 21-03-2010 om 15:54
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 15:54
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling

Leuke test, top dat je er ook foto's van de testopstelling hebt bijgevoegd! Ik zal vanavond eens gaan luisteren, want ik ben heel benieuwd of die hi-hat demper een kerstsfeer kan oproepen in maart
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 16:23
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
Ik denk:
1) NT-5 (meest volle sound)
2) Beta 58A (ook iets nasaler, maar met minder top-hoog en minder overspraak van kick/snare)
3) EM700 (wat nasaler, maar nog wel behoorlijk wat hoog)
+1

Geluisterd op mijn laptop oortjes weliswaar (kwestie van mezelf een beetje in te dekken ).
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 16:23
Senior Member

Reputatie: Tozmonaut wordt hier goed onthaaldTozmonaut wordt hier goed onthaald

Dit vind ik ook een zeer goede test, zelf ben ik er ook niet van overtuigd dat iedereen de juiste mics gaat herkennen. Ik vond het alleszinds zeer moeilijk. Ik dacht dat het verschil duidelijker zou zijn na het topic tbone/fame. Daar werd ook de vergelijking gemaakt tussen budget merken en duurdere merken, dit maakt voor mij duidelijk dat bij een test echt wel enkel de mic mag verschillen om een correct beeld te krijgen. In het vorige topic was het verschil veel groter maar daar waren dan ook veel meer factoren verschillend. Ik was dus al aan het uitkijken naar beter mics, maar na deze test ben ik dus weer aan het twijfelen aan de meerwaarde van de duurdere mics . Enfin hieronder mijn gok (want wat mij betreft is het toch wel gokken):

1: Shure
2: T-Bone
3: Rode

Ik heb het beluisterd met men koptelefoon.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 19:58
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Mijns bescheiden inziens is de 2de sample de Shure: hij mist de natuurlijke sprankel en detail van de eerste en derde sample, en ik vermoed dat dit het resultaat is van het dynamische karakter ervan.

De andere twee haal ik niet uit elkaar, te meer aangezien (1) ik geen ervaring heb met beide, en (2) mijn ondertussen gevormde mening erin bestaat dat heel veel microfoons in wel wat omstandigheden zeer gelijkaardige resultaten geven. Door mijn AKG K271 hoofdtelefoon merk ik geen (merkbaar) verschil tussen de eerste en de derde sample.

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 21-03-2010, 21:34
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Ik ken eveneens noch de RØDE, noch de T-Bone, maar afgaand op het minieme verschil in het hoog (de cymbalen) dat ik meen waar te nemen op mijn Dell Sound Bar (hm...), sluit ik me aan bij Dogpants: nummer 2 is volgens mij een dynamische mic, dus dat moet de Shure zijn.

Laatst gewijzigd door Pierke; 21-03-2010 om 21:42
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 22-03-2010, 00:19
Active Member

Reputatie: lebegge is op goeie weg

Voor mij klinkt de tweede ook het minst van de drie, er zit minder detail in het hoog, en klinkt de eerste sample het best.
Zou ook niet kunnen zeggen welke het is want ken geen een van die twee microfoons.
Maar laten we hopen dat die eerste Sample de Tbone is, dat zou ons weer al wat geld uitsparen
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 22-03-2010, 10:09
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Mooie test!

Sample 1 klinkt voor mij de dunste van de 3
Sample 2 mist inderdaad wat hoog, maar niet onaangenaam
Sample 3 klinkt hier net iets "voller" en breder in spectrum

Benieuwd naar het resultaat.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten