| Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum. |

21-03-2010, 12:03
|
|
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Re: Welke micro per prijsklasse?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude
nonchalant vermelden dat je dan wel eens gaat kijken in een andere winkel..
|
Als 't geen 'big money' is, dan geven ze daar weinig om. Ik weet nog dat ik 2 jaar geleden voor het eerst een microfoon wou kopen & niet mocht testen. 'k Heb dan gezegd dat ik echt niets ga kopen als ik 't niet kan uittesten ... Dan maar tweedehands gekocht.
|

21-03-2010, 14:28
|
 |
Active Member
|
|
Reputatie: 
|
|
@Rikke: Ik ben het eerlijk gezegd wel eens met Bosjanet en Mr. B.
Er zijn per prijsklasse absoluut microfoons die vaker 'boven komen drijven', omdat ze nou eenmaal simpelweg beter zijn dan anderen.
Als je een allround kleinmembraan condensator zoekt van onder de 150 euro, zou je dan iemand een Rode NT-5 of een AKG C430 aanraden? (Hint: die C430 is pre-EQ'd voor hihat/overheads, dus die is niet echt allround).
Een andere indicatie van een goeie mic in de 'budgetklasses' is wanneer iemand de beschikking heeft over veel duurdere mics, maar toch terugkomt bij ook een paar goedkopere. Zo noemt men vaak U87's of C414's op overheads...maar zie je de Oktava's MK319 en CAD M-179 ondertussen net zo vaak aangeraden worden. En er is een reden waarom een Samson, Behringer of Superlux minder snel in de goedkopere rijtjes voorkomt dan andere merken, of niet?
Natuurlijk zijn sommige mics beter in bepaalde situaties; als je een dof klinkende zanger hebt, zou ik met een budget van 150 euro eerder een Studio Projects C1 of Rode NT-1A dan een MXL V67g pakken, maar mics zoals de SM57, MD-421, C-414 zijn niet voor niets klassiekers geworden.
|

21-03-2010, 14:41
|
 |
Categorie moderator
|
|
|
|
Dit is voorlopig even de laatste post die ik vuilmaak aan deze discussie  :
Ik heb geen moeite met een lijst met "veelvoorkomende mics". Dat is ook iets anders als waar het in het begin van deze thread over ging, namelijk "goede mics". Veelvoorkomende mics bestaan, goede mics naar mijn mening niet.
Voel je je geroepen om een lijst met veelvoorkomende mics te maken? Fine. Go Your Way.
Het feit is alleen dat veelvoorkomende mics nogal veelvoorkomend zijn. En dat het dus makkelijk te bereiken informatie is. Ik denk, met andere woorden, niet dat je iets toevoegd aan de bestaande info. Je reciteert slechts bestaande info.
Bosjanet heeft zojuist, naar ik meen naar aanleiding van deze thread, een mic-test gedaan naar Dogpants' model. Dat verblijd mij zeer. Hier gaat het namelijk over de synergie tussen microfoon en onderwerp. Een veel fijnere, informatievere, en inzichtelijke manier van werken. Soundbites zeggen meer dat typenummers.
Niet Lui, maar Luisteren
Rikke
Intel Imac - Motu 8pre - Motu 828 - Alesis M1 active MK2 monitors - Golden Age Pre73 - Oktava's MK012 - T.bone Rb500 - ADK Hamburg - SM58's - MD421 - Zoom H4 - en een boel oude mics en echte nonplugin instrumenten. Nu nog beter leren wat ik er mee moet doen...
Laatst gewijzigd door Rikke; 21-03-2010 om 14:52.
|

21-03-2010, 17:17
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Mr.B
Je weet het mogelijks nog niet maar je hebt bij HR diverse categorieën.
Je hebt juniors, seniors, veteranen en moderatoren.
Die laatsten hebben een zekere kennis van spreken en zijn voorzien van de nodige ervaring.
Ik zou toch willen vragen om enigzins rekening te houden met hun vizie.
Ze leiden de zaak in goede banen en grijpen in daar waar het wat te gortig wordt.
Ze MOETEN zeker op het toneel verschijnen of de boel was een en al chaos.
Met dank voor je begrip.
JB
Laatst gewijzigd door JB; 21-03-2010 om 17:19.
|

21-03-2010, 18:37
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Gooi mij van dit forum maar af. Ik reageerde steeds vriendelijk en merk op dat sommige mensen graag een lijstje zien i.p.v. voortdurende aanvallen op elkaar. Mensen leven al genoeg in de negativiteit.
Kennis delen is voor eenieder leuk en nuttig. Aangezien je niet zomaar op iedereen mag reageren, kan ik niet anders vaststellen, dan dat er sprake van censuur is.
Jammer, want er wordt idd veel werk gestoken in dit forum, maar hier staan ego's in de weg. Strafpunten omdat iemand on topic wil blijven? Sorry, ga wel naar de buitenlandse fora.
Ik zal timen hoe lang dit berichtje er blijft opstaan  
|

21-03-2010, 19:01
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B
Gooi mij van dit forum maar af. Ik reageerde steeds vriendelijk en merk op dat sommige mensen graag een lijstje zien i.p.v. voortdurende aanvallen op elkaar. Mensen leven al genoeg in de negativiteit.
Kennis delen is voor eenieder leuk en nuttig. Aangezien je niet zomaar op iedereen mag reageren, kan ik niet anders vaststellen, dan dat er sprake van censuur is.
Jammer, want er wordt idd veel werk gestoken in dit forum, maar hier staan ego's in de weg. Strafpunten omdat iemand on topic wil blijven? Sorry, ga wel naar de buitenlandse fora.
Ik zal timen hoe lang dit berichtje er blijft opstaan  
|
als ze je eraf mieteren stap ik ook op. ik heb wel zoveel mensenkennis dat ik erg goed begrijp waarom je sommige dingen vaker en anders op een rij wilt zien dan anderen. gelukkig is ieder mens verschillend. ik zie het ook genoeg bij leerlingen in mijn praktijk. bij de een moet je verschrikkelijk geduldig zijn en steeds opnieuw de dingen uitleggen op een andere manier(dit heeft niks maar dan ook niks te maken met onwil van de leerling) en de ander trekt gemakkelijk zijn eigen conclusies en legt zelf verbanden.
groeten,
erwin 
|

21-03-2010, 19:12
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
ah, kijk, je geeft ook les! Idem. Maar een mens mag wel eens vragen om te antwoorden op een vraag, niet?
|

21-03-2010, 19:43
|
 |
Algemeen moderator
|
|
|
|
Citaat:
Gooi mij van dit forum maar af.
|
Bij mijn weten is er ooit maar één iemand van het forum gesmeten. Je moet je dus al heel lang heel consequent heel slecht gedragen voordat je er hier van afgeflikkerd wordt. Ik zie ook geen enkele reden waarom we jou er zouden van afgooien.
Citaat:
Ik reageerde steeds vriendelijk
|
Inderdaad, en de anderen ook...
Citaat:
...i.p.v. voortdurende aanvallen op elkaar.
|
Verklaar je nader?
Citaat:
Kennis delen is voor eenieder leuk en nuttig. Aangezien je niet zomaar op iedereen mag reageren, kan ik niet anders vaststellen, dan dat er sprake van censuur is. Jammer, want er wordt idd veel werk gestoken in dit forum, maar hier staan ego's in de weg.
|
Jammer dat je dat denkt. Dit is nochtans niet het geval.
Wij moderatoren staan in voor het goede verloop van zaken en proberen er op toe te zien dat dit een prettige en vooral informatieve plek is en blijft.
Mensen wijzen op de regels en eventueel posts verwijderen hoort spijtig genoeg tot die taak. Die acties worden trouwens achter de schermen in groep besproken, dus dat er ego's in de weg staan durf ik heel sterk te betwijfelen.
Citaat:
Sorry, ga wel naar de buitenlandse fora.
|
Het staat je uiteraard vrij te gaan en te staan waar jij wil.

21-03-2010, 20:31
|
 |
Categorie moderator
|
|
|
|
Om even terug te komen op de initiële vraag van de threadstarter.
Een lijst per prijscategorie van goede microfoons vind ik geen goed idee. En dit om de eenvoudige reden dat - en Rikke heeft dit reeds zeer terecht aangehaald - dit überhaupt onmogelijk is. Rikke is daar trouwens het mooiste voorbeeld van: hij maakt zeer te smaken muziek met wat in de goegemeente eigenlijk wordt onthaald als zijnde bucht- en brolmicro's (althans toch op zekere hoogte, vooraleer ik hier een virtuele veeg uit de pan krijg van the master himself). Ooit al Rikke zijn thread gelezen omtrent zijn blikken-dozen-piëzo's? Moet je zeker eens doen indien nog niet gebeurd.
Wat ik maar wil zeggen: hoe ga je de kwaliteit van een microfoon beoordelen om te oordelen dat binnen prijsklasse X dit een goede microfoon is? Er zijn zoveel criteria om de kwaliteit van een microfoon te beoordelen, de een past al veel beter op stem X dan de ander. Om een goeie lijst te maken zou je al deze criteria moeten kunnen verenigen in je lijst. En dat kan je niet. Niemand op dit forum heeft daartoe de ervaring. Een Neumann klinkt niet persé/noodzakelijk beter dan een variant condensator die 10 keer zo goedkoop is, maar ook omgekeerd. Ik heb een Brauner - zijnde een behoorlijk dure mic - en die klinkt op sommige stemmen voor geen meter. Ik heb een simpele AKG van één tiende van de prijs, en die zal in bepaalde omstandigheden veel geschikter zijn dan de Brauner. 't Is maar waarvoor je hem/haar zal willen gebruiken. In die omstandigheden is de Brauner een "slechte" mic en de AKG "beter". Maar je verkoopt onzin als je daardoor in je lijst de AKG als "goed" typeert en de Brauner als "slecht". Nuancering is in die omstandigheden alles.
Als je een goed/slecht-lijst wil maken, dan ben ik daar maar voorstander van als je voorafgaandelijk DUIDELIJK de criteria uiteenzet waaronder je goed/slecht definieert. Anders heeft dit geen enkele zin. Zoals ik zei: nuancering is alles.
En hou rekening met de gevolgen van een dergelijke lijst. Mensen zijn kuddedieren, zonder enige twijfel. Topics genoeg waar mensen zweren bij een welbepaalde microfoon ... tot het ogenblik waarop een bekende producer stelt "nah, ik vind de mic maar niks". Onvoorstelbaar (lachwekkend) hoe vanaf dan de meningen plotseling helemaal omzwaaien, en belachelijk hoe je sommigen dan ziet hun eerdere overtuiging nuanceren om toch maar in de pas te kunnen meelopen van de visie van de bekende producer. Mensen zijn zo, niks aan te doen, een aantal enkelingen uitgezonderd.
Ik wil me zeker niet als een ervaren wijsneus voordoen - verre van! - maar ik heb me ondertussen een duidelijke mening gevormd omtrent mics. Vele mics zijn in vele omstandigheden bruikbaar, zij het nu duur, zij het nu goedkoop, en kunnen daardoor onmogelijk worden opgedeeld onder objectief "goed" of "slecht". Enkele dagen terug nog een korte shoot-out gehoord van een mannenstem op een Oktava MK-319 versus een Neumann TLM193. Ik daag je uit: het onderscheid tussen beide in die test is nauwelijks te merken, hoewel de Oktava 145 EUR had gekost (nieuw) en de Neumann net iets boven de 1,000 (nieuw). Is de Neumann daardoor slecht? Neen, maar in die gegeven omstandigheden kon je nagenoeg hetzelfde resultaat krijgen als met een mic van toch een stuk of wat keer goedkoper. Hoe ga je dat dan indelen in je goed/slecht-lijst?
Anders is het als je een lijst wil maken van "veel aangeraden/aangeprezen" mics. Maar dan moet je eerlijk durven zijn, en jezelf afvragen wat daar nu informatiefgewijs - gelet op het feit dat de lijst allicht zal worden geconsulteerd door mensen op zoek naar een (goede) microfoon - de meerwaarde van zou kunnen zijn. Is een mic slecht omdat hij niet vaak aangeraden wordt? Zeer zeker niet? En omgekeerd? Ook niet.
Niets kan en zal je tegenhouden om een lijst van mics op te stellen op de manier zoals jij dat wil. Maar je moet willen aannemen dat er mensen zijn die daar - met reden - geen meerwaarde in zien (net zoals er zijn die dat misschien wel zien), en je kan hen dat niet kwalijk nemen.
Veel interessanter zou zijn om je goed/slecht-lijst te doorspekken met concrete ervaringen van mensen die de mic hebben gebruikt. Zoals: ik heb mic X geprobeerd, en ik vond hem in de gegeven omstandigheden niet goed, om reden Y en Z. Dan pas geef je criteria mee in het licht waarvan je goed/slecht definieert. En dat is stukken intellectueel eerlijker dan enkel maar een abstract etiket goed/slecht op een mic kleven...
Vandaar dat, zoals ook reeds terecht is gesteld, een shoot-out een beter beeld geeft dan dergelijke lijst.
Vriendelijke groet,
alain
|

21-03-2010, 20:38
|
 |
Algemeen moderator
|
|
|
|
Citaat:
Ik begrijp dat jullie willen toezien dat hier geen scheldpartijen plaatsvinden, maar ik veronderstel dat jullie toch ook wensen dat mensen VRIJ op zoek naar informatie gaan?
|
Kijk, da's nu net het ironische in heel deze discussie. Als je wil dat mensen vrij op zoek gaan, moet je ze ook daadwerkelijk vrij laten in hun keuze – en wie vrij wil zijn, neemt er de consequentie graag bij dat op eigen houtje gaan zoeken misschien niet de eenvoudigste manier is, maar wel het meeste voldoening biedt. Net daarom is het m.i. zo zinloos om dit soort lijstjes op te maken. Geen enkele microfoon, hoe duur of goedkoop ook, is universeel inzetbaar – en dan ga ik nog voorbij aan het subjectieve aspect.
Naar mijn mening zijn er uiteindelijk maar twee mogelijkheden: òf je maakt een exhaustieve lijst met elke microfoon in een bepaalde prijsklasse, òf je maakt helemaal geen lijst en je vertrouwt erop dat mensen zich de moeite zullen getroosten om hun behoeften af te bakenen, te wikken, te wegen en vooral veel te luisteren, wat op zich een zeer verhelderend proces kan zijn waaruit ik zelf al veel meer lessen heb getrokken dan uit om het even welke formele bron.
Niemand heeft er overigens met een woord over gerept dat je van het forum zou worden gegooid; da's namelijk niet onze stijl hier. Voor het overige: a man's gotta do what a man's gotta do. En neem gerust een kijkje op buitenlandse fora: je zal snel genoeg merken dat de moderatoren daar wel andere katjes te geselen hebben.
Groetjes,
Gert
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|