homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Bekijk resultaten enquête: Welke zijn jouw favoriete rapmics (je mag op meerdere stemmen)?
Mic 1 7 10.77%
Mic 2 6 9.23%
Mic 3 5 7.69%
Mic 4 12 18.46%
Mic 5 3 4.62%
Mic 6 9 13.85%
Mic 7 1 1.54%
Mic 8 44 67.69%
Mic 9 12 18.46%
Mic 10 13 20.00%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 19-03-2010, 22:33
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Mic Shoot-out: De "beste mic voor rap" voor u getest!

Beste forummers,

Gelet op de geregeldheid van de klok waarmee op dit forum wordt gevraagd naar "de beste mic voor rap" heb ik, samen met nog wat andere bro's from the hood, van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal mics aan een bescheiden rap-sessie te onderwerpen. Beetje vanuit de idee dat er vaak vanuit het forum, mede gelet op de bewezen kwaliteiten van het ding en zijn lage prijs, een goei oude SM58 wordt aangeraden, maar dat die vaak op een zekere esthetische afkeur mag rekenen bij de rappende man. En dan ook wel eens durft te worden geruild tegen, ik zeg maar, een Rode nt1 of andere betaalbare afgeleide-en-akkoord-iets-sexier-ogende-mic-met-spin.

Wat vinden jullie hierna? Wel, een greep uit een test die we enkele dagen terug met een 20-tal mic's hebben gedaan, zowel condensators, dynamische als ribbons. 10 hebben we (mede in functie van budget (een aantal uitgezonderd)) geselecteerd en gooien we blind op dit forum. Het betreft in willekeurige volgorde:

Condensators:
- MXL V67;
- AKG C3000B;
- Rode NT1a;
- ADK A51;
- ADK S7;

Dynamische:
- SM58;
- SM7B;
- Beyer M201;
- EV RE20;
- Sen 421;

De eerste groep soundbites zijn onbewerkte droge vocals buiten de mix (deze in huidige post opgenomen). De tweede groep soundbites (zie volgende post) zijn dezelfde, maar dan in een (bescheiden) arrangement gestopt, vanuit de idee dat een "droge" sample niet dezelfde indruk geeft over de kwaliteiten/bruikbaarheid van een mic dan wanneer geplaatst in een mix. Gebruikte gear: als preamp voor de dynamische een AEA TRP preamp, als preamp voor de condensators de preamps van mijn Mackie SR40-8. Conversie is RME.

Wie de ganse test - een 28-tal samples - met alle mics wil bekijken/beluisteren, kan terecht op BlogPants.

Zeer benieuwd naar jullie indrukken en commentaren! De juiste volgorde maak ik later wel bekend, als er wat respons op de thread is gekomen.

Vriendelijke groet,
alain
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 Sample 1 kopie.mp3 (395.8 KB, 373x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 2 kopie.mp3 (395.8 KB, 337x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 3 kopie.mp3 (395.8 KB, 327x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 4 kopie.mp3 (395.8 KB, 295x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 5 kopie.mp3 (395.8 KB, 266x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 6 kopie.mp3 (395.8 KB, 274x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 7 kopie.mp3 (395.8 KB, 309x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 8 kopie.mp3 (395.8 KB, 407x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 9 kopie.mp3 (395.8 KB, 262x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 10 kopie.mp3 (395.8 KB, 260x gelezen)

Laatst gewijzigd door DogPants; 22-03-2010 om 14:22
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19-03-2010, 22:36
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: De "beste mic voor rap" voor u getest!

... en hier komen de mics "in the mix".

Vriendelijke groet!
alain
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 Sample 1 mix kopie.mp3 (541.2 KB, 227x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 2 mix kopie.mp3 (541.2 KB, 184x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 3 mix kopie.mp3 (541.2 KB, 156x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 4 mix kopie.mp3 (541.2 KB, 154x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 5 mix kopie.mp3 (541.2 KB, 121x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 6 mix kopie.mp3 (541.2 KB, 130x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 7 mix kopie.mp3 (541.2 KB, 144x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 8 mix kopie.mp3 (541.2 KB, 330x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 9 mix kopie.mp3 (541.2 KB, 161x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sample 10 mix kopie.mp3 (541.2 KB, 143x gelezen)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 19-03-2010, 23:04
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Super! Snelle service!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 20-03-2010, 00:00
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Super, en de timing is just right! Ik zit zwaar geinteresseerd te luisteren!
Rikke
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 20-03-2010, 00:17
Senior Member

Reputatie: droog is op goeie weg

op mn laptopspeakers vind ik 4 8 en 9 het lekkerst klinken. Maar goed.. laptopspeakers
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 20-03-2010, 00:32
Member

Reputatie: waar-van-daan is op goeie weg

Ben nu wel Heeeeeeel nieuwschierig naar welke welke is! Ik vermoed mijn oude vriend de 421 op sample 2 te herkennen op de computer speakers, maar vergeef me als ik er compleet naast zit

Super initiatief en goed vergelijkings materiaal om dadelijk (na de uitslag) een beter beeld qwa klank kleur te verkrijgen per merk!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 20-03-2010, 03:18
Senior Member

Reputatie: MaXxive wordt hier goed onthaald

Ik heb ook geluisterd en ik vond 1 en 4 het lekkerst. Maar er moet wel bijgezegd worden, ik ben geen rapper en heb ook weinig (ervaring) met rap verder.

Maar mijn gevoel zei dat die 2 het vlakst klonken. Een aantal klonken wat blikkerig en een aantal zat wat teveel bass in voor mijn gevoel.

Ben idd ook erg benieuwd naar de resultaten!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 20-03-2010, 12:17
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Nu met een peiling. Ladies & gentlemen, laat weten welke mic je het beste vindt klinken!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 20-03-2010, 14:17
Senior Member

Reputatie: Joram wordt hier goed onthaald

Meerdere bruikbare microfoons naar mijn mening maar mijn favoriete was 8.
Fijn om het in de mix te horen, maakt het een pak duidelijker.

Joram
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 20-03-2010, 14:32
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

't Was voor mij een moeilijke keuze, maar het het feit dat nummer 8 zo mooi door de mix snijdt heeft mij voor deze microfoon doen kiezen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten