| Materiaal marktplaats De plek om spullen die je niet meer gebruikt aan te bieden, of op zoek te gaan naar specifieke apparatuur. |

12-03-2010, 00:13
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Mijn eerste hardware synth... :)
Hallo beste forumers,
ik denk dat het tijd is voor mij om naast mijn soft-synths ook een hardware toy te nemen.
ik ben op zoek naar warme, VA synths (aangezien dat puur analoge te duur zijn.)
note : ik wil niets van de microKorg of zo hebben, die zijn niets meer dan de software synths volgens mij.
ik heb een budjet van 400 euro maximum.
om een idee te geven van wat ik graag zou willen zien :
Alesis ION
Korg MS-2000
Roland JP 8080
Clavia NordLead rack 2X
eventueel Yamaha an1x,
of whatever jullie mij aanbieden  Laat je gaan =)
|

12-03-2010, 07:39
|
 |
Categorie moderator
|
|
|
|
Re: Mijn eerste hardware synth... :)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diesse
ik denk dat het tijd is voor mij om naast mijn soft-synths ook een hardware toy te nemen.
|
... en hoe merk je dat, als ik vragen mag?
alain
|

12-03-2010, 08:35
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Hey,
Als je niets van de microkorg moet hebben is de MS 2000 ook uitgesloten.
Beiden gebruiken ze namelijk dezelfde engine. De MS heeft enkele wat meer
knoppen, een uitgebreidere arpegiator en beter klavier. In principe kan je
hetzelfde met beide bakken.
En JP 8080 is volgens mij niet echt een allrounder. De clavia nord daarentegen
is een super bak. Lekker rauwe sounds met veel edge of heerlijk bewegende
pads. Hij kan ze allemaal. Met de Ion heb ik niet echt ervaring.
Misschien kan je wel beter investeren in een goede softsynth. Dat blijft toch
echt een pâk makkelijker werken in the box. Een externe synth is wel leuk om
live wat dingen te doen.
Just my two cents ...
-- Pie --
|

12-03-2010, 17:10
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Ik heb al een paar goede softsynths :
Albino 3 en Blue van Rob Papen, en ook een Sylenth1.
@DogPants
De laatste tijd zit ik vooral DEEP techno en minimal te maken, en met die softsynths kan ik echter niet de echte diepe sound bereiken. Mijn tracks klinken OK volgens de mensen aan wie ik ze gestuurd heb, maar ik zelf vind, dat ze nog al redelijk digitaal klinken. (en neen, het is niet enkel mijn hersenen, ik heb een paar weken geleden een Little Phatty geprobeert, en de bass daarvan was gewoon... echt vet).
Spijtig genoeg kan ik momenteel geen Moog LP kopen, zit boven mijn budjet.
Met dank aan Carels over de info van de MS2000. Ik had wat reviews gelezen, en mensen waren tevreden met het bakske, maar blijkbaar is het niet goed voor mij. Spijtig genoeg kan ik nergens oude synths testen, enkel de Clavia en LP heb ik kunnen uitproberen in Keymusic, dus moet ik vooral op Youtube rekenen.
Over de ION heb ik gelezen, dat het "beste VA synth" is.. en geen 2 keer. In alle review zijn users echt heel tevreden.
|

12-03-2010, 22:04
|
|
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Als je vette analoge bassen nodig hebt moet je voor een 100% analoge bak gaan, zoals bijvoorbeeld:
- Dave Smith Mopho: nieuw te koop voor rond de 300 euro
- Waldorf Pulse: tweedehands te koop voor rond de 250 euro; is ontworpen om een goedkoper alternatief voor een Moog te zijn
De Mopho heeft 2 oscillators en 2 sub oscillators en kan dus bass sounds genereren waar de ruiten van uit de muren trillen. De Pulse heeft 3 oscillatoren en gaat ook zeer diep.
De Mopho heeft als bijkomend voordeel dat je externe geluiden door de analoge filter kan sturen, zodat je digitale klanken toch wat analoger kan laten klinken. Van de Waldorf Pulse bestaat er ook een versie waar je dit mee kan, de Pulse+, die kost tweedehands rond de 325 euro.
Dat zijn wel monofone synths, dus vooral bruikbaar voor bass en lead sounds. Akkoorden kan je er niet live mee spelen (kan altijd wel door op verschillende kanalen op te nemen uiteraard...)
Uit een VA synth ga je volgens mij nooit de bass krijgen die je zoekt (à la Little Phatty).
http://www.youtube.com/watch?v=S41Rg...eature=related
Laatst gewijzigd door PascalVB; 12-03-2010 om 22:20.
|

12-03-2010, 22:39
|
|
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
KEYMUSIC ® - Dave Smith MoPho
Dit weekend is het 8% korting bij Key Music Gent. Dan kost hij nog maar 295 euro. 't Is maar een tip 
|

13-03-2010, 14:27
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Dank je wel voor je reactie.
Ik ben wel bewust over de Mopho. De ding is, dat ik graag een synth zou kopen met "hands-on control", toch voor mijn eerste synth, zodat ik wat synthesis zelf zou gemakkelijker kunnen leren. Met een Mopho is het een beetje zoeken naar verschillende paramteres via de menu...
en een echte rack synth heb ik niet nodig, want we zijn een live setup aan het vorbereiden. Het moet ofwel een kb versie zijn, of een desktop.
probleem met synths is , dat er gewoon zoveel verschillende zijn. Ik ben er wel bewust van, dat er geen perfecte synth is..
Wat kunnen jullie mij zeggen over de Dark Energy ? Iemand al ervaring daarmee ? Ik heb wat filmpjes bekeken, en het lijkt redelijk fassinerend.
of een 2dehands Virus B komt ook in aanmerking denk ik..
|

13-03-2010, 17:02
|
|
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Voor de Mopho kan je een editor downloaden van de site van Dave Smith. Er bestaat ook een VST controller, zodat je hem kan bedienen en automaten vanuit je DAW:
Ctrlrs - ctrlr - Project Hosting on Google Code
De Virus B heb ik zelf ook. Dat is zeker een goede all-rounder, maar niet analoog. Een voordeel van de Virus is misschien ook wel dat hij heel wat ingebouwde effecten heeft, kan dus handig zijn als je live wil spelen.
Het hangt er gewoon vanaf wat je er wil mee doen. Ik denk niet dat er 1 synthesizer bestaat die alle noden kan dekken. Eens je aan hardware synths begint, krijg je na verloop van tijd onvermijdelijk een heel park 
|

13-03-2010, 17:14
|
|
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Misschien is de MFB Synth Lite II wel iets voor jou.
Ik heb hem zelf niet, maar heb van iemand die een echte analoge synth freak is gehoord dat hij echt goed is.
100% analoog, 2 oscillatoren en 1 sub oscillator, hands-on en maar 222 euro nieuw bij Music Store:
MFB - Synth Lite 2 Analoges Synthesizermodul : Analoge Synthesizers
Laatst gewijzigd door PascalVB; 13-03-2010 om 17:16.
|

17-03-2010, 18:48
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Ik had al een deal met iemand voor een Virus B, maar op het laatste moment zei hij dat hij niet kon komen de afgesproken dag.
al een paar dagen geen nieuws, dus bring ik mijn topic naar boven..
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|