homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mixen en masteren Na opnemen is mixen één van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 09:43
Junior Member

Reputatie: puresound is op goeie weg
Standaard Masterchannel/Mix vragen

Hallo,

Als ik een track mix refereer ik vaak met een cd, maar is dit eigenlijk wel goed om te doen?
Deze zijn natuurlijk gemasterd en klinken dan ook altijd harder, vetter en strakker omdat mijn track nog niet is gemasterd. Moet ik terwijl ik muziek maak hier dan altijd doorheen luisteren of kan ik dit oplossen door b.v. tijdelijk een compressor/limiter op m'n masterchannel te zetten zodat ze i.i.g. even hard klinken?
Wat ik nu aan het proberen ben om al m'n sounds appart harder te zetten b.v. m'n kick's naar een bus sturen en daar een compressor/limiter op te zetten zodat die hard klinkt en ook met de andere geluiden, zodat ze allemaal stuk voor stuk harder worden. Is dit wel de juiste manier?
Thanks!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 10:13
Active Member

Reputatie: Sida Mosae Mastering wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Masterchannel/Mix vragen

Qua frequentiebalans kan je toch al erg in de buurt komen.
Hoeveel dynamiek je overlaat van je mix wordt dan later wel beslist.
Dus door de dynamiek moet je heenluisteren of ...

... anders: Niemand verbiedt je trouwens om je mix eens door een limiter te knallen om te kijken hoe deze vertaalt bij een eventuele squash door (verkeerde) mastering of broadcastlimiters (want tegenwoordig word ik erg misselijk van de radio).

'In de limiter gaan mixen' deed ik wel eens in het begin, maar werkt erg vermoeiend .

Door regelmatig te A/B'en (limiter aan uit, waarbij je de limiter wel 'n aantal dB GR laat maken, maar dit compenseert in de output van de limiter) weet je op den duur zelf hoe je mix zal vertalen qua dynamiek.

Daarna heb je die A/B zelfs niet meer nodig ..

edit: Je kan misschien ook je referentiecd zachter zetten, waarna je dikwijls tot de conclusie komt dat je mix meer leven heeft
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 10:17
DragonMusic's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: DragonMusic is op goeie weg

Dit wordt vaak gedaan, vergelijken met een gemasterde reference CD.
Is inderdaad een beetje een vertekend beeld maar je wilt uiteindelijk toch die sound bereiken als de gemasterde CD. Het is de kunst om hier doorheen te luisteren en weten wat een mastering engineer doet en waar hij verantwoordelijk voor is. Dan kan je hier met het mixen mee rekening houden, en je dus bijvoorbeeld niet druk hoeft te maken om hem net zo hard te krijgen als de reference CD.

Dus kom je in de buurt tijdens het mixen, dan ben je gewoon op de goede weg en wordt het voor een mastering engineer alleen maar makkelijker.

Ik master mijn tracks ook altijd even als deze door een externe mastering engineer wordt gemasterd, dit om te kijken hoe hij ongeveer na mastering gaat klinken. Maar dit is meer persoonlijk.

Het beste zou inderdaad zijn om de commerciële tracks ongemasterd te beluisteren als reference, maar die zul je waarschijnlijk nooit vinden.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 10:25
Puree Productions's schermafbeelding
Member

Reputatie: Puree Productions wordt hier goed onthaald
Laatste blog post: do, 2010-03-04 13:17

Citaat:
Als ik een track mix refereer ik vaak met een cd, maar is dit eigenlijk wel goed om te doen?
Ik persoonlijk vind dit heel goed om te doen. Ik heb een aantal nummers die ik altijd terug luister om te vergelijken en om te checken of mijn gehoor niet vermoeid is. Als ik specifiek een bepaald genre mix luister ik ook regelmatig naar een cd in dat genre. Ik ken eigenlijk ook alleen maar engineers die dat ook doen. Al heb je het op gegeven moment wel steeds minder nodig.

Citaat:
Deze zijn natuurlijk gemasterd en klinken dan ook altijd harder, vetter en strakker omdat mijn track nog niet is gemasterd. Moet ik terwijl ik muziek maak hier dan altijd doorheen luisteren of kan ik dit oplossen door b.v. tijdelijk een compressor/limiter op m'n masterchannel te zetten zodat ze i.i.g. even hard klinken?
Kan allemaal, je kan er doorheen luisteren, je kan continu werken met een compressor of een limiter op je master. Of je kan zoals Sida Mosae al zei A/B'en. Ik persoonlijk kies voor het A/B'en maar dat is puur een kwestie van smaak.

Citaat:
Is dit wel de juiste manier?
In dit geval is er geen juiste manier. Wat voor jou werkt, dat werkt. En wat op het ene nummer werkt, werkt niet op het andere nummer.

Jasper
  #5 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 17:39
Senior Member

Reputatie: slagboom wordt hier goed onthaald

Het belangrijkste is om de balans van de mix goed te krijgen. Die moet nl. redelijk overeind blijven staan als je hem harder of zachter maakt.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 17:57
DogPants's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slagboom Bekijk bericht
Het belangrijkste is om de balans van de mix goed te krijgen. Die moet nl. redelijk overeind blijven staan als je hem harder of zachter maakt.
+1.
En dit kan je vrij makkelijk bekomen door inderdaad te luisteren naar afgewerkte nummers die de airplay al hebben doorstaan. Geldt trouwens ook voor de frequentiebalans.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten