homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-03-2010, 13:57
doubleb's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: doubleb is op goeie weg
Standaard Blue baby bottle vs Rode K2

Collega recorders,

Ik ben op zoek naar een de opvolger van mijn huidige Rode NT2A mic. Ik ben erg tevreden over de NT2A, het is een goede allrounder, maar voor vocalen zou ik een iets "rondere" en vollere sound willen hebben.

Een klank die beter met meer presence in de mix ligt, zonder dat ik daarvoor veel EQ en compressie nodig heb. Een buizengeluid (alhoewel ik het verschil tussen solid state en tube nooit ge A/B'ed heb) ligt dan voor de hand? Een K2 met "Amperex bugleboy ecc88/6dj8" upgrade is misschien een mooie combo lees ik op fora. De opnamen worden overigens gedaan in een goed geisoleerde booth.

Ik twijfel tussen een Bleu baby bottle en een Rode K2. Mijn interface is een Focusrite Saffire 24IO, verbonden via SPDIF met een Focusrite Voicemaster Pro. De channelstrip gebruik ik niet, enkele lichte compressie. De pre amps van deze zijn natuurlijk niet zo goed als ik graag zou willen, maar die upgrade (Neve) komt later.. Nu eerst een andere mic.

Wie heeft ervaring met beide mics en kan iets zinnigs roepen?

Bvd!

Groet,
Sebas

www.sebastiancruzmusic.com
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 11:19
Active Member

Standaard Re: Bleu baby bottle vs Rode K2

Lastige vraag? Niemand ervaring met beide, of een van beide mics?

Misschien handig te vermelden dan ik tzt de Neve 1073 DPD als preamp wil gebruiken voor een van deze mics.

Grtjs
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 11:26
Senior Member

Reputatie: jerraonthebeat is berucht

Ik heb toevallig paar dagen geleden ook topic geopend over of iemand ervaring had met de K2. En ze zeiden... zoek maar uit op het forum!

Ik heb hier in ieder geval een test van een Neumann van 5000,- en de Rode K2.

Hoort geen verschil.

m149 vs rode k2 !!!! ( nice test ) - Gearslutz.com
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 11:49
Active Member

Thanks man! Met goede monitors hoor ik wel verschil. De M149 heeft een rondere laagweergave, minder hard in de mids en minder last van slis en plop..

Maar met een eq boost in het laag en een dip in de mid zou hij wel ns heel iedentiek kunnen klinken.. anyway M149 is niet echt in mijn budget dus lekker veregeten..

Ik zou graag een soundbite horen met een stem tussen de NT2A en de K2.. dus als iemand daar aan kan komen.. much appreciated.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 12:39
Senior Member

Nee inderdaad, maar nou moet ik ook zeggen dat de Rode K2 in die test ook een prachtig, warm geluid geeft hoor!

En ik ben eergister bij een muziekwinkel bij mij in de buurt geweest en mijn budget ligt rond de 500 euro en die raadde mij gelijk de Rode K2 aan.

En als je filmpjes op YouTube ziet over hoe die kwaliteit is , kan ik me voorstellen dat ze mij die aanraden.

Increase Size Decrease Size homerecording.be media player

Ik ga zoieso zodra ik het geld heb voor de K2 want volgens mij is hij echt super!
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 13:05
Active Member

Lijkt een goede keuze inderdaad. Online koop je hem voor 399. Koop er wel een nieuwe tube bij, dat schijnt nogal uit te maken. Op ebay zat te vinden:

4 audio tubes ECC88 6DJ8 AMPEREX ' bugle boys' HOLLAND - eBay Other, Vacuum Tubes, Tubes, Vintage Electronics, Electronics. (Eindtijd 11-mrt-10 18:45:00 CET)
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 14:06
DogPants's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Ik zou maar niet al te zeer vertrouwen op die filmpkes. Zie eens goed in het het tweede filmpke: de mic van de vierde zanger van links - een AT 2020, trouwens - staat volledig off-axis... De MXL 67 van de eerste homie trouwens ook. Kans is dus zeer groot dat die mics daar maar geplaatst zijn om het scherm te vullen, niks meer.

En echt fantastisch klinkt de stem uit het eerste filmpje ook weer niet. Mist detail en klinkt in mijn oren veel te gecompressed.

Aan de topic-starter: baseer je niet te veel op de aanwezigheid van tubes om een "warme" sound te bekomen. "Warm" wordt vaak geassocieerd met een roll-of vanaf 10 Khz - je Rode NT2a heeft dat niet - maar dat heeft weinig met buizen te maken. Ik heb bijvoorbeeld een sE Z5600A buizenmic, maar het is zeker niet dat hij specifiek "warm" klinkt. Wel redelijk "flat", en daarom hou ik er wel van.

Probeer eens de Audio Technica 4047. Of de (iets goedkopere) sE Z5600A. Misschien is dat wel wat je zoekt.

En by the way: heel veel heeft ook te maken met mic-techniek, trouwens...

Vriendelijke groet,
alain

Laatst gewijzigd door DogPants; 11-03-2010 om 14:10.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 14:39
JB's schermafbeelding
JB JB is offline
Senior Member

Reputatie: JB wordt hier goed onthaaldJB wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doubleb Bekijk bericht
Lijkt een goede keuze inderdaad. Online koop je hem voor 399. Koop er wel een nieuwe tube bij, dat schijnt nogal uit te maken. Op ebay zat te vinden:

4 audio tubes ECC88 6DJ8 AMPEREX ' bugle boys' HOLLAND - eBay Other, Vacuum Tubes, Tubes, Vintage Electronics, Electronics. (Eindtijd 11-mrt-10 18:45:00 CET)
Ik ga me niet in de discusie mengen maar de meeste tubes in mics maken gebruik van de ECC83 en NIET van de ECC88. Let hier goed op, zoniet is je mic er geweest voor je hem gebruikte.
Maar als je een volle en naar verhouding goede mic wil. Kijk dan zeker naar de AT4047 zoals Dogpants terecht aangeeft. Maar je moet het niet geloven, zoals dikwijls...

Laatst gewijzigd door JB; 11-03-2010 om 14:45.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 14:58
Senior Member

Dog Pants: Het gaat in dat filmpje ook die om die ''homies'' maar om Lisa Lavie, die vrouw!

Die gebruikt een Rode K2 en zoek haar album: Everything or Noting, maar is op op internet of download maar is: Lisa Lavie-Maple Leafs of Lisa Lavie-Angel!

Allebei opgenomen met een Rode K2. Eigenlijk der hele album is opgenomen met een Rode K2.

Nou ik vind het een heerlijk warm geluid hebben en als je de test hoort dat er amper verschil is met een Rode K2 (ong.400,-) en een Neumann van ongeveer 5 hele duizend euro's (€5000)!

Maarja nogmaals het is mijn smaak/mijn mening en die van de topic opener ook.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 11-03-2010, 15:04
JB's schermafbeelding
JB JB is offline
Senior Member

Reputatie: JB wordt hier goed onthaaldJB wordt hier goed onthaald

Inderdaad, jij beslist.
Wij kunnen alleen raad geven.
Heb je al eens een Oktava mic MK219 gehoord tegen een Neumann M149?

Kijk en luister hier eens:
OktavaMod - Shop
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten