homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 19:43
Vintage Member

Reputatie: Stoute Jos wordt hier goed onthaald
Laatste blog post: zo, 2009-03-29 17:04
Standaard Allround LDC

Samen met mijn bestelling na de paasvakantie (tenzij iemand geld teveel heeft ) wil ik ook eens een degelijke grootmembraam condensatormicrofoon kopen. Voor stillere passages, klassieke zang en om te gebruiken als kamermicrofoon komen de preamps van mijn Tascam US-144 (en binnenkort de Tascam US-1641) niet altijd toe.

-Doel: kamermicrofoon ('roommic'), zang, klassieke/akoestische gitaar
-Geluidskaart: Tascam US-144, binnenkort Tascam US-1641
-Karakteristiek: liefst cardioid
-Budget: tot €150-€200

Ik zie heel wat SE Electronics, Studio Projects, Audio Technica, MXL en Rode microfoons binnen mijn budget.

Iemand die tips heeft? Een absolute uitschieter binnen mijn budget? Een must-have? Momenteel kijk ik naar Rode NT1-A, SE Electronics SE 2200A en Audio Technica AT2035.
  #2 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 20:18
DogPants's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Allround LDC

Zeker eens zien naar het ADK-gamma.
Een goeie allrounder is volgens mij de S7. Reden: neutrale condensator, redelijk vlakke respons, en kan hoge spl aan. Is dus voor heel veel dingen inzetbaar. Klein beetje boven je budget (ik dacht een kleine 250 EUR), maar mijns inziens wel de investering waard.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 20:31
Active Member

Reputatie: Rage is op goeie weg

Misschien de M-Audio Luna II, hoor veel goede verhalen erover en kost maar € 215,-
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 20:36
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Klein beetje boven je budget (ik dacht een kleine 250 EUR), maar mijns inziens wel de investering waard.
Dan begint het wikken & wegen. Ik heb ook een Oktava MK-012 stereoset op mijn verlanglijstje staan voor klassieke & akoestische gitaar en drum. Ga ik dan beter voor 1 ADK S7 & 1 Oktava MK-012, 2 ADK S7's of 2 Oktava MK-012's?

Stereo-opnames van orkesten ofzo staan niet op het programma. Heb ik dan eigenlijk wel 2 dezelfde condensatormicrofoons nodig in mijn microfoon-arsenaal?
  #5 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 20:53
Categorie moderator

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Hangt ervan af wat je wil. MK012's zijn SDC's met beperktere doeleinden dan bijvoorbeeld een S7. We hebben ooit de MK012 meegenomen in een vocaltest, en daarvoor zijn ze echt niet gemaakt. Ze zijn evenmin gemaakt voor hogere SPL. Als je een allrounder-set wil, en je moet kiezen tussen een set 012's en een set S7's, dan zou ik zeker niet voor de 012's gaan...

Ben een beetje afgegaan op de titel van je post: "allround LDC", vandaar mijn suggestie voor de S7. Zeer breed inzetbaar, en je wordt hem niet snel moe. Ik denk dat epicadrummer er een aantal (2 of 3) heeft gekocht voor percussie en drums.

Waarom zou je er twee willen? Als alternatief voor een set mk012's? Misschien eerst eens de vraag stellen waarom je een set mk012's wil, en dan overwegen of je hetzelfde resultaat niet kan bekomen door twee S7's, of een S7 en een ander LDC/SDC?

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 22:49
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Misschien eerst eens de vraag stellen waarom je een set mk012's wil, en dan overwegen of je hetzelfde resultaat niet kan bekomen door twee S7's, of een S7 en een ander LDC/SDC?
Ik wou de Oktava MK-012's gebruiken voor akoestische/klassieke gitaar, drum overheads en sporadisch eens een piano.

Ik heb geen kaas gegeten van degelijke microfoons, kan ik een vergelijkbaar resultaat behalen met ADK S7's?
  #7 (permalink)  
Oud 02-03-2010, 00:04
_-RidDim-_'s schermafbeelding
Algemeen moderator

Reputatie: _-RidDim-_ heeft een prima uitstraling_-RidDim-_ heeft een prima uitstraling_-RidDim-_ heeft een prima uitstraling_-RidDim-_ heeft een prima uitstraling_-RidDim-_ heeft een prima uitstraling
Stuur een bericht via MSN naar _-RidDim-_

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos Bekijk bericht
Ik wou de Oktava MK-012's gebruiken voor akoestische/klassieke gitaar, drum overheads en sporadisch eens een piano.

Ik heb geen kaas gegeten van degelijke microfoons, kan ik een vergelijkbaar resultaat behalen met ADK S7's?

De (saaie) technische reden dat SDC's worden ingezet is omdat het kleinere membraan integenstelling tot een groter membraan geen last heeft van faseverschillen op het membraan zelf, de microfoon wordt een punt-doel (is dat een woord?). SDC's geven dus in theorie een natuurlijk beeld.

In praktijk valt dit voor jouw toepassing bijzonder goed mee, grootste nadeel is dat LDC's groter zijn en moeilijker perfect te plaatsen zijn voor bv. gitaar, maar ik zou persoonlijk opteren voor de twee ADK's ipv de SDC oktava's, simpelweg omdat je er meer mee gaat kunnen doen.

Nog een paar goeie budget LDC tips:
Oktavamod MK-219/319 (als je er nog een vindt voor een degelijke prijs)
SE Z-5600a II
Audio technica LDC's
En ADK natuurlijk

Pzz
  #8 (permalink)  
Oud 02-03-2010, 06:26
Categorie moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos Bekijk bericht
Ja hoor.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 02-03-2010, 07:17
Vintage Member

Bon, dan nog een laatste vraag: waar kan ik deze kopen? Bij Thomann & Musicstore hebben ze hem niet.
  #10 (permalink)  
Oud 02-03-2010, 07:22
Joram's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Joram is op goeie weg

Pro-life.be audio-shop

groeten,
Joram
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools