homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 19-03-2010, 02:04
Senior Member

Reputatie: boeklanoei is op goeie weg
Standaard Re: OMF file maken

Oke een ietwat nieuwere situatie.

Stel dat een OMF file wel wat handelings bevat als: Effects (als send/return),side chain, mixer instellingen en andere facetten. En ik stuur deze naar een ander DAW middels OMF.

Ik weet nu inmiddels dat (wanneer ik deze zou willen meezenden) ik eerst per track moet renderen/mixdown etc.

1. Stel ik doe dat niet; stuur mijn project toch door (bewuste keuze) middels OMF. Komt de basis van het project; de manier van tracken enz dan toch aan? Dus de algehele: layout van projectwindow zeg maar.

Maar alleen de FX,mixer instellingen enz niet (wat dan niet direct erg is hoor)

De locaters enz worden natuurlijk wel netjes ingesteld.

2. Of zal de OMF file geheel onbruikbaar worden?

3. Laatste vraag: stel: er is een ptich correctie geweest in een track/take en das middels melodyne bijv. gedaan. Ik stuur de OMF door; is de pitch correctie dan ''non destructive''?
M.a.w: Kan de persoon die de OMF opent; de take met correctie gewoon netjes horen, of is deze verplicht ook melodyne te hebben? Het gaat hier om een niet gerenderde/of mixdown track.

Dit alles alleen voor audio opnames/tracks/materie.

Laatst gewijzigd door boeklanoei; 19-03-2010 om 02:09.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 19-03-2010, 08:46
jeroen.grommen's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: jeroen.grommen wordt hier goed onthaald

Ge amuseert u precies wel met dit topic

Citaat:
1. Stel ik doe dat niet; stuur mijn project toch door (bewuste keuze) middels OMF. Komt de basis van het project; de manier van tracken enz dan toch aan? Dus de algehele: layout van projectwindow zeg maar.
Ja de hele edit zit erbij. Let op dat je je omf export niet instelt op enkel wat er zich tussen de locators bevindt, wanneer je de rest ook moet hebben. Wanneer je dit binnentrekt in een andere DAW, krijg je enkel je audio clips op hun relatieve tijd-positie in volgorde (minus lege tracks) met benaming, clip level, clip eq enz binnen.

Citaat:
Maar alleen de FX,mixer instellingen enz niet (wat dan niet direct erg is hoor)
De layout van je project window is grotendeels opgebouwd in tracks, folders, group tracks, fx tracks, (of bussen/auxen in andere daw's) . Deze layout info staat evenmin in je omf. ENKEL AUDIO CLIPS. NIKS MIXER.

Citaat:
De locaters enz worden natuurlijk wel netjes ingesteld.
Maar ook deze info wordt niet meegegeven in de omf, dus in een andere DAW zullen deze locaters niet automatisch op dezelfde plaats gaan staan bij openen.

Citaat:
2. Of zal de OMF file geheel onbruikbaar worden?
Dat zou heel best kunnen wanneer je slordig omspringt met de omf opties en instellingen.

Citaat:
3. Laatste vraag: stel: er is een ptich correctie geweest in een track/take en das middels melodyne bijv. gedaan. Ik stuur de OMF door; is de pitch correctie dan ''non destructive''?
M.a.w: Kan de persoon die de OMF opent; de take met correctie gewoon netjes horen, of is deze verplicht ook melodyne te hebben? Het gaat hier om een niet gerenderde/of mixdown track.
Non destructive en not included. Er zal geen pitch correctie waar te nemen zijn in je omf, zolang je geen mixdown maakt. Enkel een AUDIO CLIP gemaakt na pitch correctie kan meekomen in de omf. Het is dus van belang om intelligent mixdowns te maken in functie van wat je precies wil meenemen naar een ander DAW. (wil je losse tracks inclusief inserts? Wil je hebben wat uit de group folder komt? Wil je dit allemaal hebben inclusief send effects? enz)
  #13 (permalink)  
Oud 19-03-2010, 17:45
Senior Member

Jeroen, ik hoef absoluut niet te grommen op je want ik dank je erg voor je reply!

Wat ik in de eerste instantie wilde is (begin vd thread) het volgende:

- Alle audiotracks in de exact zelfde opzet,structuur,lay-out van ene naar andere krijgen (OMF).
- Eris geen sprake van inserts,fx,side chains,automation etc... Alles is voledig unprocested.
- Alleen is het belangrijk dat de tekening precies hetzelfde is.

Deze laaste reeks vragen/nieuwe opzet, zeg maar; weet ik eigenlijk al voldoende want dat gaat vrijwel zeker een chaos worden dan.

Wat nu wanneer er gewerkt kan worden tussen beidde DAW's met een npr. file type (steinberg)?

Is dat kans dat alles dan exact aankomt dan wel een stuk groter?
Ook met eventueel: FX,mixinstellingen,automation, etc?

Ik begrijp dat het weer geld dat wanneer niet beidde daw's dezelfde vst's hebben het effect weer niet hoorbaar is (tenzij ge-renderd/mixdown is),

Maar is de kans dat de ''tekening'' aankomt dan wel groter: dus de overall layout? Dat het npr bestand niet een grote soepketel wordt.

Is het nog te volgen ?
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 19-03-2010, 18:02
jeroen.grommen's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: jeroen.grommen wordt hier goed onthaald

Citaat:
Jeroen, ik hoef absoluut niet te grommen op je want ik dank je erg voor je reply!
Goed dat je mij hier niet hoort groemelen.

Conclusie op deze draad :

Een overzetting tussen 2 dezelfde projectfiles (.npr /.all / ...) heeft grootste kans op succes, maar vergeet je audio niet mee te nemen. Deze staat trouwens niet altijd noodzakelijk in de juiste 'media'-folder. Let daar op. Maak voor de zekerheid een 'save copy in' (zoals dit in protools heet, zelfde functie bestaat in cubase/nuendo maar weet de precieze term even niet) . Zodat wel alle gebruikte audio meekomt, en zonder ballast van ongebruikte audio.

Een overzetting via OMF behoudt je 'tekening' en laat toe deze cross-platform over te zetten, waar dit met projectfiles niet lukt. Wat niet mogelijk is met OMF kan je in bovenstaande reacties lezen.
  #15 (permalink)  
Oud 19-03-2010, 21:58
Alexxx's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prima uitstralingAlexxx heeft een prima uitstralingAlexxx heeft een prima uitstralingAlexxx heeft een prima uitstraling
Laatste blog post: wo, 2009-08-05 00:28

Alleen, dan moet de andere gebruiker ook alle gebruikte plugins op zijn systeem staan hebben.
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 20-03-2010, 08:42
Senior Member

Juist ja.

Is zo'n mixdown maken als zijnde npr of cpr. file ook ''non distructive""?
Zoals dat met OMF ook mooi het geval is? De projectmappen enz blijven ook mooi in stand?

PS: wat is all. voor een file bestandtype: abelton live vermoed ik?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten