homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 28-02-2010, 17:47
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Oktava MK012 en ORTF/XY

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Onze vriend Radix heeft de boel in kort even samengevat voor ons:

Verschil a/b, X/Y, ORTF e.d.

Bij X/Y moeten de koppen wel degelijk samenvallen.
Inderdaad gaat het bij XY op het samen plaatsen van twee mics in 1 punt. Practisch gaat dit natuurlijk niet. Sommigen zetten daarom de mics naast elkaar (zoals bij de handheld recorders), sommigen net boven elkaar. Allebei XY

Rikke
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 02:49
Senior Member

Reputatie: tony666 is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
Inderdaad gaat het bij XY op het samen plaatsen van twee mics in 1 punt. Practisch gaat dit natuurlijk niet. Sommigen zetten daarom de mics naast elkaar (zoals bij de handheld recorders), sommigen net boven elkaar. Allebei XY

Rikke
De afstand dat ze (links/rechts)uit mekaar mogen staan moet verwaarloosbaar zijn t.o.v. de golflengte van 20 khz. Als die capsules bv. 0,5 cm uit mekaar staan maakt dat waarschijnlijk niet veel uit.

Maar in principe moet uw -3dB punt van beide cardiode capsules boven elkaar liggen. Als ge dan een geluid krijgt dat bv. van links naar rechts beweegt blijft die intensiteit over het gehele spectrum hetzelfde. (panpot op een mono kanaal van een mengtafel werkt volgens eenzelfde principe, als je die van links naar rechts draait wil je niet dat het geluid in het midden harder gaat lijken)

Je kan wel eens experimenteren en ze toch een paar cm uit mekaar zetten (voor de lage frequenties, die een grote golflengte hebben krijg je dan nog XYmin of meer , de hogere frequenties gaan qua fase onvoorspelbaarder zijn). Maar boven een bepaald afstand gaat uw stereo beeld helemaal niet meer kloppen tenzij ge aan uw pan knoppen gaat draaien
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 07:59
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony666 Bekijk bericht
De afstand dat ze (links/rechts)uit mekaar mogen staan moet verwaarloosbaar zijn t.o.v. de golflengte van 20 khz. Als die capsules bv. 0,5 cm uit mekaar staan maakt dat waarschijnlijk niet veel uit.

Maar in principe moet uw -3dB punt van beide cardiode capsules boven elkaar liggen. Als ge dan een geluid krijgt dat bv. van links naar rechts beweegt blijft die intensiteit over het gehele spectrum hetzelfde. (panpot op een mono kanaal van een mengtafel werkt volgens eenzelfde principe, als je die van links naar rechts draait wil je niet dat het geluid in het midden harder gaat lijken)

Je kan wel eens experimenteren en ze toch een paar cm uit mekaar zetten (voor de lage frequenties, die een grote golflengte hebben krijg je dan nog XYmin of meer , de hogere frequenties gaan qua fase onvoorspelbaarder zijn). Maar boven een bepaald afstand gaat uw stereo beeld helemaal niet meer kloppen tenzij ge aan uw pan knoppen gaat draaien
Waar had ik het over afstand tussen de mics? In boven/naast zijn telkens de capsules strak tegen elkaar geplaatst
RIkke
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 08:25
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie

Vroeger dacht ik dat de X/Y-opstelling omgekeerd was, met de capsules naar buiten. Dus de achterkanten wijzen naar elkaar terwijl de voorkanten in een bepaalde hoek (weg v. elkaar) wijzen.

Hiermee heb ik heel goede ervaringen gehad, maar vraag me niet hoe die opstelling noemt. Iemand die dat weet toevallig?
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 08:26
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosjanet Bekijk bericht
Vroeger dacht ik dat de X/Y-opstelling omgekeerd was, met de capsules naar buiten. Dus de achterkanten wijzen naar elkaar terwijl de voorkanten in een bepaalde hoek (weg v. elkaar) wijzen.

Hiermee heb ik heel goede ervaringen gehad, maar vraag me niet hoe die opstelling noemt. Iemand die dat weet toevallig?
Lijkt meer op ORTF, als ik me niet vergis (zie de link die ik eerder heb aangegeven).
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 09:17
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosjanet Bekijk bericht

Zo heet heet een "near coincident pair" waar ORTF en NOS ook voorbeelden van zijn.
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 10:08
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JB Bekijk bericht
Volgens mij zijn alle genoemde technieken XY-toestanden.
XY —> ±90° tegen elkaar
ORTF —> ±90° + boven elkaar.
Ik denk toch dat dit alles onbelangrijk is, het is allemaal toepasbaar en goed,

alleen "what's in a name?"
Hierbij enkele shots van op het internet. Of zijn die ook verkeerd?
Op deze geposte foto:

lijkt de hoek me eerder 110° i.p.v. de voor XY gebruikelijke 90°. Wat de foto staat, lijkt me een combinatie van de coïncidentele XY-opstelling met de ORTF-hoek van 110°. Ik wil niet muggenziften, maar het lijkt me geen "zuivere" XY.
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 10:56
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierke Bekijk bericht
Op deze geposte foto:

lijkt de hoek me eerder 110° i.p.v. de voor XY gebruikelijke 90°. Wat de foto staat, lijkt me een combinatie van de coïncidentele XY-opstelling met de ORTF-hoek van 110°. Ik wil niet muggenziften, maar het lijkt me geen "zuivere" XY.

Waarom niet? Dit is toch juist XY^max ? Het is "coincident" doordat de capsules in 1 theoretisch punt staan, de hoek van de mics bepaald de wijdte van het stereobeeld.
Dat 90° gebruikelijk is wil niet zeggen dat 110° geen zuivere XY meer is natuurlijk.

Rikke
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 11:01
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Coincident stereo impliceert dat de capsules exact samenvallen in het verticale vlak. De microfoons dienen dus boven elkaar te staan.

Groetjes,
Gert

Laatst gewijzigd door gertvanhoof; 01-03-2010 om 11:11
Met citaat reageren
  #30 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 11:36
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

ORTF, NOS, etc...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten