homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 05-08-2006, 09:45
Senior Member

Reputatie: U2fan is op goeie weg
Standaard homerecording pc

hallo, ik heb een 8 kanaals geluidskaart in een 1,6 GHz pentium 4 gebouwd. Daar neem ik mijn band mee op, nu is het probleem dat als ik met alle sporen tegelijk wil opnemen, de pc het niet aan kan, dus ik ben even achter wat anders aan geweest maar wil graag van jullie weten welke pc meer geschikt is voor het opnemen.

keuze 1:
- 2,8 GHz P IV
keuze 2:
- AMD 3700+

het probleem bij het opnemen is dat hij niet alles snel genoeg weg kan schrijven denk ik, want de sporen gaan door elkaar lopen, heel vervelend. Ik heb trouwens 768 MB DDR geheugen en 20 gb HD, 5400 rpm.

alle suggesties zijn welkom
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 05-08-2006, 10:04
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: homerecording pc

Ikzelf heb momenteel ook een PIV 2,8 GHz, maar heb totnogtoe niet aan multitracking gedaan, dus ik weet niet of hij zal voldoen voor multitracking. Maar als ik jou was zou ik ook nog wat investeren in wat meer RAM en vooral een andere harde schijf (of nog beter, 2 andere harde schijven). Ten eerste is jou harde schijf te langzaam om degelijk met audio te kunnen werken, en ten tweede is het beter je operating system en je audio-bronnen elk op een andere schijf te hebben.
Een ander ding waar je ook nog moet op letten uiteraard, is dat je moederbord de nieuwe processor ondersteunt.
Een ander belangrijk aspect is natuurlijk ook je geluidskaart. Deze dient voornamelijk over een degelijke ASIO-driver te beschikken, anders geraakt je nog in de knoei met je opnames (latency).
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 05-08-2006, 10:11
Moderator

Reputatie: bonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstraling

Ik trek zonder probleem 8 kanalen binnen op een P4 2.8 met 1 Gb ram en harde schijven van 7200 rpm. Maar om echt comfortabel te zitten kan je beter nog wat zwaarder gaan . Vooral niet te zuinig zijn met ram geheugen .
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-08-2006, 10:22
Senior Member

okeej dan nog een vraagje, kan ik beter een S-ATA harde schijf aanschaffen of een normale?

maar nu weet ik trouwens nog steeds niet of de amd beter is :-o :-o
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-08-2006, 10:27
Moderator

Reputatie: bonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstraling

Sata is aan te raden en best 2 schijven gebruiken , 1 met programmas op en de andere met data .
Heb zelf niet zoveel ervaring met amd maar ik heb er wel al goede dingen over gehoord ivm audio , vooral dan over de nieuwe 64 bit dual core.
Maar of die beter is kan ik zo niet zeggen omdat dit van heel wat meer factoren afhangt dan van de processor alleen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-08-2006, 13:53
Senior Member

okeej, wordt dus weer een dure investering :-P

In ieder geval heel erg bedankt voor de adviezen, ik ga denk ik toch maar voor de pentium 4 en dan wat extra ram erbij, daarna doorsparen voor wat leuke harde schijfjes.

greetzz
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-08-2006, 15:49
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

wacht! die amd is veeel beter voor audio! ik werk nu met een intel PIV 2.8 en een amd64 3000+ en hoewel deze niet veel zouden mogen verschillen, is het erg duidelijk in cubase en dergelijken dat de amd veel krachtiger is!
TBH zijn de intel pentium 4s van de laatste 3 tot 5 jaar een ramp: duur(!),warm daarom luidruchtig, belachelijk stroomverbruik en slechte prestaties tov amd.
Indien ik iets nieuws zou kopen op budget nu, zou ik profiteren van het feit dat amd dual cores heel erg goedkoop zijn aan het worden, ik zou geen nieuwe pc kopen met maar ťťn core erin (eg die intel 2.8 of die 3700+) vermits audio-apps dual cores fantastisch kunnen benutten!

een snelle setup amd dual core:
AMD64 3800+X2 (2gHz)
Asus A8N SE
2x512mb DDR400
2x 160Gb HD SATA II (1 audio 1 apps=320Gb)
ATI radeon X300se graca
Case
ongeveer 500 euro

Deze setup verslaat die pentium 2.8 met zn ogen dicht, handen op de rug 8-)

Heb je een ietsje groter budget, dan kan je voor Intels langverwachte antwoord op AMD gaan, de Core 2 Duo
Deze procs zijn dodelijk snel! ideaal voor audio toepassingen, zeer zuinig->daardoor koeler->daardoor stiller. Ze zijn een stuk beter nog dan de amd dual cores, maar vermits ze juist zijn uitgekomen, is de prijs lichtjes hoger voor een full setup.
snel voorbeeld setupje:
MSI P965 NEO-F
INTEL CORE2 Duo E6400 (2.1gHz)
2x512MB DDR2 667
2x 160Gb HD SATA II (1 audio 1 apps=320Gb)
ati x300se
case
ongeveer 650 euro

For the record, die pentium 2.8gHz staat bij ons in de studio en kan zonder enig probleem 16 tracks simultaan opnemen, met een gewoone ATA hd erin. Bijna alle moderne pc's kunnen dit, het zijn de plug-ins, soft-synths en soft-samplers die ervoor zorgen dat een audiopc snel aan vernieuwung toe is.

Indien je nog vragen hebt kan je altijd gewoon een budget posten of pm'en, en kan ik gerust eens kijken wat het meest performante is voor dat budget. beter nog, ik maak al jaren pc's voor audio/video bewerking en gamng dus indien het een probleem voor je zou zijn, steek ik er zelf een in mekaar voor jouw.

Hope i've been at service
Pzz
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 06-08-2006, 18:14
Senior Member

Reputatie: Bazbaar is op goeie weg

Citaat:

For the record, die pentium 2.8gHz staat bij ons in de studio en kan zonder enig probleem 16 tracks simultaan opnemen, met een gewoone ATA hd erin. Bijna alle moderne pc's kunnen dit, het zijn de plug-ins, soft-synths en soft-samplers die ervoor zorgen dat een audiopc snel aan vernieuwung toe is.
Dat is ontzettend waar
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-08-2006, 19:53
Senior Member

hey RidDim thanks voor de uitleg.
Ik heb vandaag toevallig net de p IV 2,8 ghz gekocht, helaas. Maar dat zal het ook wel gaan trekken. Heb een beetje een mazzeltje gehad, heb de processor inclusief moederbord van een leek voor 75 euro overgenomen. Mijn oude spullen heb ik al verkocht voor 125 euro, dus het kan ook nog eens uit :-P. Verder ga ik nog even achter wat ram geheugen aan en een betere harde schijf.

als ik nog vragen heb, hoor je het uiteraard ;-)
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 07-08-2006, 07:39
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald

Citaat:
het probleem bij het opnemen is dat hij niet alles snel genoeg weg kan schrijven denk ik, want de sporen gaan door elkaar lopen, heel vervelend. Ik heb trouwens 768 MB DDR geheugen en 20 gb HD, 5400 rpm.
alle suggesties zijn welkom
't feit dat je PC "niet snel genoeg is" ligt meer aan je HD dan aan je systeem zelf denk ik.
5400rpm is gewoon te traag voor audio-toepassingen, een 7200rpm of hoger zou al veel kunnen oplossen
voor weinig centjes...

Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten