homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-02-2010, 19:40
Junior Member

Reputatie: timterbeest is op goeie weg
Standaard Verschil a/b, X/Y, ORTF e.d.

Hallo allemaal,

Enige tijd geleden heb ik ergens een linkje gezien (ik dacht op dit forum) naar een vergelijking tussen de verschillende manieren hoe mics geplaatst kunnen worden (o.a. a/b x/y). Ik weet nog dat de testers een orkest hadden opgenomen met steeds een andere techniek. Heeft iemand toevallig deze link voor mij, want ik zou deze test nog graag een keer goed doorlezen.

Alvast bedankt!

Groeten,
Tim

Laatst gewijzigd door DogPants; 09-02-2010 om 23:12
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-02-2010, 22:47
Senior Member

Reputatie: viero is op goeie weg
Standaard Re: Verscil a/b, X/Y, ORTF e.d.

Let me google that for you

1e link...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-02-2010, 22:56
Junior Member

Reputatie: timterbeest is op goeie weg

Uiteraard heb ik zelf ook al een tijdje gegoogled en op dit forum gezocht. Het artikel dat ik zoek was volgens mij iets in het Nederlands, maar wat jij me stuurde is ook zeker de moeite waard om even door te lezen. Bedankt.

Groet,
Tim
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-02-2010, 23:14
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Verschil a/b, X/Y, ORTF e.d.

Ik kan me niet herinneren dat er hier het laatste jaar zo'n topic langsgekomen is. Lijkt me meteen een leuk idee om eens te doen, bij wijze van test.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-02-2010, 23:40
Senior Member

Reputatie: viero is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timterbeest Bekijk bericht
Uiteraard heb ik zelf ook al een tijdje gegoogled en op dit forum gezocht. Het artikel dat ik zoek was volgens mij iets in het Nederlands, maar wat jij me stuurde is ook zeker de moeite waard om even door te lezen. Bedankt.

Groet,
Tim
Np Niet letten op de lmgtfy, vind het gewoon een superleuke site
En heb zelf ook veel aan die site gehad voor mijn basis
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 10-02-2010, 06:55
Senior Member

Reputatie: Pschelfh wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Ik kan me niet herinneren dat er hier het laatste jaar zo'n topic langsgekomen is. Lijkt me meteen een leuk idee om eens te doen, bij wijze van test.
Inderdaad, ik zou daarnaast ook graag eens de verschillende drum overheads technieken (XY, ORTF, Recorderman,...) horen met dezelfde mics opgenomen.

Peter.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22-02-2010, 17:59
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Misschien kan ik behulpzaam zijn met een overzicht van stereo-technieken die ik ken. Plus een paar links. Hier komt ie... Hou je vast.

Inleiding.

Richting horen maakt gebruik van drie effecten:
- looptijdverschillen
- geluidssterkte verschillen
- klankkleur-verschillen
en dat voornamelijk voor het eerst aankomende geluid (golffront).

Beluisterd op hoofdtelefoon bepaald de looptijd de positie.
Correcte geluidssterkte en klankkleur maken het plaatje helemaal af.
Alleen geluidssterkte-verschillen werken niet op hoofdtelefoon. Voor een enkel signaal ervaar je dat als doofheid.
Beluisterd op luidsprekers werken looptijdverschillen hetzelfde. Instrumenten die buiten de breedte van de luidsprekeropstelling vallen beperken zich in die luidspreker.
Geluidsterkte-verschillen zorgen voor een beeld dat mee rekt met de afstand tussen de luidsprekers.

Indeling opname-technieken

1. ongecorreleerde technieken (AB, Decca-tree)
2. co´ncidentie technieken (XY, MS, Blumlein)
3. looptijd technieken (ORTF, NOS, DIN, EBS, RAI)
4. kunsthoofd technieken (Jecklin, Theile, Schneider)

de diverse technieken (mijn mening tussen haakjes)

1. ongecorreleerde technieken

1.1 AB techniek
Twee nier of omni microfoons ver uit elkaar links rechts.
Afstand tussen microfoons groter dan afstand tot orkest.
Microfoons niet naar binnen richten.
( Ping-pong stereo, hooguit op luidsprekers acceptabel. Goede isolatie van zaal te krijgen met niertjes. Te veel galm doordat afstanden als galm gaan klinken )

1.2 AB techniek met 3 microfoons
Links, midden, rechts.
( Mogelijk op luidsprekers goed klinkende 3-punts stereo. Goede isolatie van zaal mogelijk. Te veel galm. Warrig beeld. )

1.3 Decca tree
Drie omni microfoons op een T-constructie met armen van 70 cm tot 1 m, naar voren, links en rechts.
( Op luidsprekers goed klinkende 3-punts stereo met duidelijk midden. Goede lage tonen door omni's. Geen isolatie van zaalgeluiden. Last van interferentie bij stereo. Deze techniek is beter voor surround )

1.4 Ron Streicher surround sound Decca tree
Een MS microfoonopstelling op arm 1 m naar voren, plus 2 half-niertjes op 50 cm armen links en rechts naar voren gericht, plus 2 super-niertjes op 1 m armen links en rechts naar schuin-achter gericht.
( Dit is echt een surround opstelling, niet voor stereo geschikt )

2. co´ncidentie technieken

2.1 XY techniek
Twee gepaarde niertjes met de koppen vlak boven elkaar, onder een hoek van 90 graden.
( Op luidsprekers geeft dit een ruimtelijk klinkend beeld waarbij alle instrumenten in het midden geconcentreerd zijn. Op hoofdtelefoon niet mooi. Redelijke isolatie van zaalgeluiden. Mono compatibel. Let op ! boven elkaar, niet naast elkaar )

2.2 XY met superniertjes en/of andere hoek
( Betere isolatie van zaal mogelijk. Overigens mag je bij XY de kanalen mengen voor meer of minder stereo-effect )

2.3 Blumlein (XY) techniek
Twee gepaarde figuur-8 microfoons vlak boven elkaar, gericht op plus en min 45 graden. Iets verder van het orkest.
( Heel veel ruimtelijk geluid met alle instrumenten geconcentreerd in het midden. Geen isolatie van zaalgeluiden. Veel natuurlijke galm. Mogelijk onbalans in lage tonen. )

2.3 MS met omni en figuur-8
De omni naar voren gericht voor het midden signaal. De figuur-8 zijdelings gericht vlak erboven of eronder voor kanaalscheiding. MS staat voor "mid side".
De figuur-8 moet nauwkeurig voor-achter symmetrisch zijn.
( Klinkt ongeveer als XY maar dan met evenwichtiger lage tonen. Andere keuze-vrijheid van microfoons. Geen isolatie van zaalgeluiden. Mono in bassen is gunstig voor grammofoonplaat of gebruik van subwoofer )

2.4 MS met nier en figuur-8
( ongeveer het effect van gewone XY, maar met andere keuze-vrijheid van microfoons )

2.5 MS met 2 figuur-8's
Plaatsing microfoons als bij Blumlein. Maar nu gericht voor-achter en links-rechts.
Zijdelingse figuur-8 moet goed voor-achter symmetrisch zijn.
( Klinkt als Blumlein. Andere keuzevrijheid van microfoons )

3. looptijd technieken

3.1 ORTF (een Franse omroep standaard)
Twee gepaarde niertjes met de koppen op 17 cm, en een openingshoek van 110 graden.
( Uitstekend stereobeeld met duidelijke plaatsing op zowel hoofdtelefoon als luidspreker. Beperkte isolatie van zaalgeluiden. Verandering van stereobeeld niet achteraf mogelijk. Kanalen mogen niet gemengd worden)

3.2 NOS, NOB (een Nederlandse omroep standaard)
Twee gepaarde niertjes met de koppen op 30 cm, en een openingshoek van 90 graden.
( Op iets grotere afstand dan ORTF krijg je hetzelfde effect, met betere balans in lage tonen. Op dezelfde afstand kan de spreiding iets te groot worden.)

3.3 DIN (een Duitse omroep standaard)
Twee gepaarde niertjes met de koppen op 20 cm, en een openingshoek van 90 graden.
( Effect ongeveer als ORTF afhankelijk van afstand tot orkest )

3.4 EBS (?)
Twee gepaarde niertjes met de koppen op 25 cm, en een openingshoek van 90 graden.
( Wederom hetzelfde resultaat op iets grotere afstand )

3.5 RAI (een Italiaanse standaard)
Twee gepaarde niertjes met de koppen op 21 cm, en een openingshoek van 100 graden.
( Vrijwel ORTF )

Het blijkt wel uit al deze standaarden dat de looptijdtechnieken goed werken.
De precieze hoek en kop-afstand kun je optimaliseren afhankelijk van de afstand tot het orkest
en de breedte van dat orkest.
Een grotere hoek geeft meer geluidssterkte scheiding. Met als gevolg een breder beeld op luidsprekers en minder isolatie van de zaalgeluiden.
Een grotere kop-afstand geeft meer looptijdverschillen. Met als gevolg een breder beeld op zowel hoofdtelefoon als luidspreker.
Meer afstand tot het orkest geeft natuurlijk een smaller beeld, meer zaalgeluiden en een betere balans in de lage tonen.

3.6 Dit soort technieken met superniertjes
( Bij dezelfde opstelling: minder zaalgeluiden, breder beeld op luidsprekers, dezelfde breedte op hoofdtelefoon )

4. kunsthoofd technieken.

4.1 de Jecklin schijf (genoemd naar JŘrg Jecklin)
Twee gepaarde omni's met de koppen op 16.5 cm, en een openingshoek van 20 graden.
Daartussen een schijf van 30 cm diameter, 1 cm dik multiplex, bedekt met 3 cm schuim aan weerszijde.
( Goed stereobeeld op zowel hoofdtelefoon als luidspreker. Goede balans van lage tonen. Geen isolatie van zaalgeluiden. )

4.2 de Schneider schijf
Net als Jecklin schijf. Maar dan met twee wangen van 1/3 "Nerf ball"
Een Nerf ball is een 10 cm grote bal van polyuretaan schuim.
( de wangen moeten reflecties op de schijf voorkomen. )

4.3 de Theile bol
Een 20 cm bol met aan de zijkanten 2 gepaarde omni's ingebouwd.
( Waarschijnlijk wederom een uitstekend stereobeeld. Geen isolatie van zaalgeluiden )

4.3 een eigen idee
Twee gepaarde niertjes op 15 cm naar voren gericht. Daartussen een U-vormige schuimplaat,
20 cm hoog, ronding 10 cm voor de kapsels.
( Goed stereobeeld op zowel hoofdtelefoon als luidspreker. Behoorlijke onderdrukking van zaalgeluiden. Beter midden en realistischer flanken.

Google ook eens naar
"Stereo recording with DPA microphones"
"The Decca tree" "Ron Streicher"
"Vergleich einiger ─quivalenz-Mikrofonsysteme"
"Schoeps_hk5e.pdf"
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-02-2010, 19:43
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Deze: mid-side stereotechniek ?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 22-02-2010, 23:00
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Radix!

Mooi overzichtje! Dat is een reputatiepuntje waard!
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 05-03-2010, 18:14
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Hoi forummers,

Even "de draad van deze draad" terug oppikken.
Op BlogPants vind je - onder het mom "the proof of the pudding is in the eating" - een aantal soundbites die deze verschillende technieken - of toch sommige ervan - moeten illustreren.
Moest er interesse bestaan om de resultaten te bespreken in deze thread, geef maar een sein, dan load ik de bites even op in deze thread.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten