homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 16:06
tuyte's schermafbeelding
Member

Reputatie: tuyte is op goeie weg
Standaard akoestiek feestzaal op school

Hallo, ik heb een vraag ivm akoestiek. Het gaat niet echt om een homestudio, maar ik vermoed dat hier wel mensen met de nodige kennis van zaken zitten.

Ik geef les op een middelbare school waar regelmatig wel wat buitenschoolse activiteiten.
We hebben het dan over toneelvoorstellingen, free podium (vooral karaoke toestanden), 100-dagen-show, kleinere muziekvoorstellingen,...

Vorig jaar investeerden we in een mengpaneel en micro's waar we overigens wel heel tevereden over zijn. De versterker en luidsprekers vallen wat licht uit, maar het gaat nog net.

Het probleem waar we nu tegen aanlopen is het volgende. Als je vooraan in de zaal zit, of rond het midden, kan je perfect horen wat er door de micro wordt gezegd, maar hoe verder je naar achter zit, hoe slechter je alles kan verstaan. Het is wel luid genoeg, maar het wordt echt een brij. Wanneer het publiek dan ook nog wat begint te praten, is het helemaal om zeep.

We vermoeden dat het met de akoestiek van de zaal te maken heeft. Budgettair zitten we echter zeer beperkt. Geld voor een akoestische studie en dure materialen zijn dus geen optie.

De vraag is dus of we met huis-tuin-keuken materiaal zelf kunnen knutselen om de akoestiek wat beter te krijgen. Ik las al wat over absorbers en dat soort dingen, maar ik ken er eigenlijk niets van, dus bij deze... We weten ook wel dat we nooit een filharmonisch orkest in die zaal moeten zetten, maar we zijn dus op zoek naar eenvoudig te realiseren middelen die toch wel wat helpen.

In bijlage zit een plannetje met de maten, al weet ik niet of het nog goed leesbaar is in dit formaat.

Ter verduidelijking:
Het gaat om een zaal met een podium. Op het podium is ook een gordijn. Er staan twee luidsprekers vooraan in de zaal. Er is een mogelijkheid om een van de twee luidsprekers en de hoek links achter te plaatsen (al hebben we nog niet de kans gehad om hiermee te experimenteren.)

Lengte van de zaal voor het gordijn = 16.7 meter
Breedte = 12.1 meter
Hoogte = 5 meter

Hopelijk kunnen jullie ons helpen.

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden/hulp.

Groeten
Jan Tuyteleers
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  feestzaal2.jpg
Bekeken: 26
Grootte:  50.1 KB
ID: 4228  
  #2 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 17:08
DogPants's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: DogPants heeft een prima uitstralingDogPants heeft een prima uitstralingDogPants heeft een prima uitstralingDogPants heeft een prima uitstraling
Standaard Re: akoestiek feestzaal op school

Demping, demping en nog eens demping, is mijn eerste idee. Als je zegt dat het vanaf een bepaald punt een "brij" wordt, dan lijkt mij dat de perfecte omschrijving van oncontroleerbare reflecties. Wat je volgens mij enkel kan tegengaan door voldoende absorptie.

Er bestaan wel wat huis-, tuin- en keukenmiddelen, zij het dat je deze dan ook als dusdanig moet beschouwen. Ik weet dat wetenschappers het niet graag lezen, maar ervan uitgaande dat je allicht niet het budget hebt om een zaal van 16 op 12 op 5 - wat niet niks is - te gaan bekleden met bijvoorbeeld zelfgemaakte rockwool absorbers, denk ik dat je eerder zal moeten denken richting dikke stof/gordijnen.

Misschien moet je ook eens wat vertellen omtrent wat mogelijk is, of er iets van budget is, en vooral, hoe de zaal er eigenlijk uitziet. Hoe zit het met de wanden, welk materiaal, ramen? Hoe zit het met het plafond? Eén kaal oppervlak?

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 17:30
Pierke's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Pierke is op goeie weg

... en de vloer? Als je de vloer voor evenementen zou voorzien van dikke tapijten, zou dat ook al helpen (maar niet voor alle frequenties). En de gordijnen (als die er zijn) voor de ramen doen: helpt ook.
Tascam 2488 - RME Quadmic - Shure SM57's - AKG C414 B-ULS - Sennheiser MD421HN - Oktava MK319 PEO & MK012's - AKG D112 - EV PL20 - Cubase Studio 4 - Behringer BCF2000 - Alesis M1 Activ MK2 - Tascam US-122L
www.myspace.com/bandrecorder ::: www.dogpantsproductions.be/blog
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 17:47
JB's schermafbeelding
JB JB is offline
Senior Member

Reputatie: JB wordt hier goed onthaaldJB wordt hier goed onthaald

Naast het reflectieprobleem manifesteert zich hier ook een probleem van klankspreiding en vermogen.
Je zou toch best, midden in de zaal, nog wat luidsprekers mogen plaatsen.
Rekening houdende dat de mensen ook een aanzienlijk deel van die klank opslorpen.
Als dan een minimale installatie volle bak moet geven ja dan... volgen de problemen van oversturing en onverstaanbaarheid.
Een redelijk zware installatie met een degelijke spreiding zal al vlug minder problemen geven ivm verstaanbaarheid dan een zwakke die full power moet geven, binnen dezelfde ruimte.
Na het bekijken van je schema, merk ik ook achteraan een speaker die in de tegengestelde richting blaast.
De functie hiervan ontgaat me.
Primo de mensen zitten met hun oor naar voor gericht.
Je krijgt een tegenfase en daarbij een opboksen van klankbronnen.
Persoonlijk zou ik er twee op het podium plaatsen (op oorhoogte en-of veel hoger, tegen het plafond naar het publiek gericht) en nog twee in dezelfde richting, halfweg de zaal (ook op oorhoogte).
Probeer maar eens, en vul de zaal maar eens goed met dikke opslorpende jassen. Succes!

Laatst gewijzigd door JB; 08-02-2010 om 18:03.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 17:54
tuyte's schermafbeelding
Member

Bedankt voor de antwoorden!

wat betreft inrichting:
- langs de ene lange zijde (bovenkant tekening) is er 1 deur, voor de rest is dat een kale muur.
- in de andere lange zijde zitten een viertal grote vensters (het gebouw was ooit een klooster) maar er zitten een soort van houten luiken aan de binnenkant om te verduisteren, dus eigenlijk ook een vlakke muur.
- achterzijde is een volledig vlakke muur
- vloer is iets balatum achtigs. Ik vermoed dat daaronder plankenvloer ligt op houten balken.
- plafond is afgewerkt met soort van gipsplaat vermoed ik, daarboven houten balken
- muren zijn van steen en gepleisterd
- in het plafond zitten 3 grote ijzeren poutrels dwars over de zaal. die zijn telkens een 40 cm hoog.
-Gordijnen zijn er jammer genoeg niet..

Qua vloer weet ik niet of er akoestisch gezien veel interessants te doen valt.. als er een evenement is, zit de zaal praktisch vol. Ik zou denken dat het publiek daar al fungeert als demping, of sla ik de bal hier helemaal mis?

Qua budget durf ik momenteel niet teveel uitspraken doen. Ik had beloofd me te informeren, maar over centen is (nog) niets gezegd. Die absorbers lijken me vrij eenvoudig te maken, maar over hoeveel van die dingen zou het gaan en waar zou ik ze moeten plaatsen? Aan het plafond hebben we wel de mogelijkheid het een en ander te bevestigen, misschien zijn muren ook wel een optie maar ik weet niet of ze daar zo blij mee gaan zijn.
Nu ja, ik sta voor alle opties open, alle ideeën zijn welkom

Groeten!
Jan
  #6 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 18:06
tuyte's schermafbeelding
Member

@JB

De derde luidspreker linksachter staat er in principe niet.
Het gebeurt wel dat voor een personeelsvergadering of diavoorstelling de zaal anders georiënteerd wordt. De luidspreker die normaalgezien rechts vooraan staat, verhuist dan tijdelijk naar de derde hoek.

Te weinig vermogen zou zeker en vast kunnen.
Momenteel staan er 2 luidsprekers van 300W op 8Ohm.

We hebben nog wel zo'n mobiel Yamaha StagePas500 systeem, die zouden we inderdaad eens halverwege kunnen opstellen. Bedankt voor de tip!
  #7 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 18:15
JB's schermafbeelding
JB JB is offline
Senior Member

Reputatie: JB wordt hier goed onthaaldJB wordt hier goed onthaald

Die L-achter mag je volgens mij alleen toepassen als de zaal haaks zit op de gebruikelijk richting, maar dan moet de R-voor (op podium) zwijgen.

Normaal, bij een rustige zaal is dat vermogen voldoende, maar de plaatsing van de boxen is zeker zo belangrijk zoniet het belangrijkste.

Het xtraatje van je "Yamaha StagePas500" zou ik zeker aanbevelen.

En tenslotte hoe staat het met de klankregeling? Volle bas en alle hoog eruit, dat geeft een imponerend geluid.
Nee, voor een spraakafstemming, niet teveel bas en zeker wat hoog dit voor de verstaanbaarheid van medeklinkers. Wel opletten voor feedback!
Dit laatste is dikwijls onderschat in stations en kerken. Het is vaak een gestommel/gemompel waarvan je amper begrijpt wat er voorgelezen wordt.

Laatst gewijzigd door JB; 08-02-2010 om 18:31.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 18:53
tuyte's schermafbeelding
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JB Bekijk bericht
Die L-achter mag je volgens mij alleen toepassen als de zaal haaks zit op de gebruikelijk richting, maar dan moet de R-voor (op podium) zwijgen.
Zo staan ze inderdaad opgesteld.

Wat betreft EQ is op de mic's inderdaad bijna alle laag en een deel laag mid er uit. Zoals je zegt, durft het bij het indraaien van hoog wel eens gebeuren dat er snel feedback optreedt. Dat wordt waarschijnlijk door de reflectie in de zaal nog wat versterkt..
  #9 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 20:36
boppertje's schermafbeelding
Algemeen moderator

Reputatie: boppertje wordt hier goed onthaaldboppertje wordt hier goed onthaald

ik zou ook je luidsprekers voor het podium zetten ipv er op.
Scheelt ook weer in feedback, en evt. laagfrequent terugkoppeling.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 09-02-2010, 01:46
Livius's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Livius is op goeie weg

Dat zou ik precies niet doen, aangezien er volgens mij nog minder geluid gaat doorkomen naar de achterste rijen. Ik zou eerder proberen ze op te hangen aan het plafond onder een hoek, zodat je met een goede spreiding komt te zitten. (Denk aan het systeem van een line-array, maar dan veel beperkter natuurlijk..)

Grtz.
Yannick
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten