| Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor. |

06-02-2010, 11:30
|
|
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
isolatie tussen metalstuds
Ik bouw een box in box voor mijn nieuwe opnamestudio. De buitenbox is traditionele gevelsteen-spouw-snelbouwer. De binnenbox wil ik met metalstuds en gyproc platen optrekken, volledig ontkoppeld van de buitenbox om zo een massa-veer-massa systeem te bekomen. Op de rockwool site wordt de rockstud plaat 204 aanbevolen om tussen metalstuds te plaatsen. Dit is een isolatieplaat met een densiteit van 35kg/m3. Een andere plaat, namelijk de rockwool bouwplaat 221 heeft een densiteit van 55 kg/m3.
Ik heb nu 2 vragen:
1/ Kan ik een betere geluidsisolatie verkrijgen door mijn metalstuds "binnen" box met een plaat met hogere densiteit te gebruiken, bouwplaat 221 ipv de rockstud 204?
2/ Of is het juist de lichtere constructie van metalstuds met een lichtere plaat (rockstud 204) die een betere geluidsisolatie geeft door de méér verende eigenschapen van de "binnen" box (massa-veer-massa systeem, geluidsfysica)
Kan mij iemand hieruit helpen?
groeten,
Koen
|

06-02-2010, 14:56
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Re: isolatie tussen metalstuds
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koenraadvds
Ik bouw een box in box voor mijn nieuwe opnamestudio. De buitenbox is traditionele gevelsteen-spouw-snelbouwer. De binnenbox wil ik met metalstuds en gyproc platen optrekken, volledig ontkoppeld van de buitenbox om zo een massa-veer-massa systeem te bekomen.
|
Fout. Je bent nu een box-in-box-in-box aan het maken (gevelsteen-snelbouwer-gyproc).
Citaat:
Op de rockwool site wordt de rockstud plaat 204 aanbevolen om tussen metalstuds te plaatsen. Dit is een isolatieplaat met een densiteit van 35kg/m3. Een andere plaat, namelijk de rockwool bouwplaat 221 heeft een densiteit van 55 kg/m3.
Ik heb nu 2 vragen:
1/ Kan ik een betere geluidsisolatie verkrijgen door mijn metalstuds "binnen" box met een plaat met hogere densiteit te gebruiken, bouwplaat 221 ipv de rockstud 204?
2/ Of is het juist de lichtere constructie van metalstuds met een lichtere plaat (rockstud 204) die een betere geluidsisolatie geeft door de méér verende eigenschapen van de "binnen" box (massa-veer-massa systeem, geluidsfysica)
|
Ik ken het juiste antwoord niet op je vraag, maar de algemene aanvaarde trend blijkt iets van een 30-50kg/kuub te zijn. Meer brengt niet op, over minder weet ik niet.
Herwig
|

06-02-2010, 16:29
|
|
Active Member
|
|
Locatie: The South of the Netherlands, Bingelrade of all places.
Reputatie: 
|
|
Misschien te simpel gedacht en de vraag niet goedgelezen / begrepen... Maar, als ik aan isolatie denk, denk ik aan massa. Dus, je box optrekken met dubbele gipsplaat aan beide zijden en de naden goed afkitten (luchtdicht).
Werkt bij mij prima. Ik heb alleen een houten frame gebruikt ipv metalstuds.
|

06-02-2010, 16:32
|
 |
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Kan je een foto van de opbouw tonen ?
begrijp de vraag niet goed.
|

06-02-2010, 17:58
|
|
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
De constructie is alsvolgt. Ik heb een ruimte ter beschikking van 5.6m op 9.4m
Deze ruimte is traditioneel gebouwd, m.a.w. gevelsteen, spouw met isolatie, snelbouwer. Een totale breedte van om en bij de 30 cm voor de totale muur. Volgende stap is binnen in die ruimte een box te bouwen bestaande uit een zwevende vloer (kepers op rubberstrips en osb platen als finish) met daarop wanden bestaande uit metalstuds met 2 gyproc platen op 15 cm van de ruwbouw constructie. Nu komt het... tussen de metalstuds en tussen de kepers van de zwevende vloer wil ik 60 cm isolatieplaat. Daarvoor heb ik even de Rockwool website beken maar geraak niet veel wijs uit alle mogelijkheden...
Enerzijds raden ze aan een Rockstud 204 plaat te gebruiken met metalstud constructies (lichte wanden) maar langs de andere kant heeft de bouwplaat 221 een hogere densiteit. Dus als ik even mijn beperkte kennis an geluidsfysica bovenhaal meen ik mij te herinneren dat hoe hoger de densiteit hoe beter de geluidsisolatie. Dus, Rockstud 204 heeft een densiteit van 35 kg/m3 maar een bouwplaat 221 heeft een densiteit van 55 kg/m3. Gebruik ik dan niet beter die 221 bouwplaat tussen mij metalstuds? nochthans wordt volgens de Rockwool website de bouwplaat 221 alleen aangeraden met houten framing en geen "lichte" metalstuds... hmmm...
|

06-02-2010, 20:19
|
|
Senior Member
|
|
|
|
|

06-02-2010, 20:32
|
 |
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
heb het begrepen,nu denk ik dat het niet zo veel zal uit maken in deze situatie.mischien is het wel aan teraden om op het metalen frame een dempende strip(bv:van kurk)te kleven,voor je er de gipsplaat op schroeft.
want metalen frames geven veel meer trilingen door dan houten!
persoonlijk vind ik een houten frame in kruis verband het meest aan gewezen.
voor de vloer ook op deze bestaande platen een zachtbord en dan zwevend de afwerkings plaat.
|

06-02-2010, 20:46
|
|
Senior Member
|
|
|
|
Metal studs zijn speciaal ontwikkeld om weinig trillingen door te geven.
Als je die dingen gebruikt zoals het hoort werken ze perfect.
Ik vraag me in dit geval sterk af of die zwevende ruimte de isolatie niet beroerder zal maken.
Maar dat zeg ik bijna elke dag hier 
|

06-02-2010, 20:58
|
|
Senior Member
|
|
|
|
Voor de liefhebbers van gips:
http://www.nrc-cnrc.gc.ca/obj/irc/do...r761/ir761.pdf
Dit is voor zover ik weet de ultieme studie van lichte constructies.
Brian Ravnaas, de maker van green glue, heeft ook veel geschreven over dit soort constructies op het studiotips forum. Hij gebruikte de naam Brian Dayton.
Zijn discussies met oa Eric zijn een must.
Ik spreek hem nooit meer, maar hij heeft ook een aantal leuke excel-programma's gemaakt die ik heb, maar ik weet niet of ik die mag vrijgeven.
In ieder geval zijn er van hem en Eric bij studiotips programma's om bijvoorbeeld de resonantiefrequenties van constructies te berekenen.
|

06-02-2010, 23:59
|
|
Senior Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg
Metal studs zijn speciaal ontwikkeld om weinig trillingen door te geven.
Als je die dingen gebruikt zoals het hoort werken ze perfect.
|
Ik heb hier in huis een gyproc plafond aan metal-stud profielen op van die hang-haken geplaatst. Perfect zoals het hoort (de overspanning is te groot om met het standaard kader principe te werken), maar dat trilt wel als een zot mee als ik m'n amp openzwier... maar da's eigen aan het ophangprincipe (de studs hangen "los" in de haken, die aan het hout vastzitten om bij krimpen/uitzetten barsten in de joints te vermijden, en dat trilt wel makkelijk mee).
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|