homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van accoustiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #41 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 17:40
Mauce's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: Mauce heeft een prima uitstralingMauce heeft een prima uitstralingMauce heeft een prima uitstralingMauce heeft een prima uitstraling
Stuur een bericht via MSN naar Mauce
Standaard Re: Micen van guitarcabs - faseproblemen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathew Lane Bekijk bericht
In de praktijk is er zeker vaak in het geval van gitaarversterkers een belangrijke eerste reflectie (via de grond) die roet in het eten komt strooien.
Hier zeg je iets heeeel terecht Mathew. Ik probeer altijd maar dan altijd de Cab zoveel mogelijk van de grond te-ontkoppelen. Dat wil zeggen, op een verhoging. Stoelen met plank, speciale tafeltje. Thuis heb ik een ikea tafel waar ik de poten van in gekort heb en rubber spikes onder gezet op vloerkleed. Helpt al een hoop (ook fijner voor de onder buren trouwens ).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierke Bekijk bericht
@Mauce: thanks voor de info, man. Die M/S- of Blumlein-opnames van een cab, die kunnen dus (als ik het goed snap) alleen met een cab waarin minstens 2 speakers zitten? Weer iets om uit te proberen Wel vreemd dat het microfoonkoppel dan toch recht voor 1 speaker staat. Ik zou denken dat het dan voor het midden tussen de 2 speakers in een cab zou moeten?
Nee dat hoeft niet zoals Alain aangeeft. Het gaat er om de spreiding van de conus op tevangen (in M/S mode) die gemengt gaat met de acoustique van de kamer waar de cab staat. De M is meestal gericht ten opzichte op de conus waar je de sound het beste vind klinken. S, vangt dus de "side reflectie/spreiding". Je kan het beetje zien als de "roommic/OH" bij een drum-opname. Meestal is een M/S opstelling iets meer van de cab geplaatst dan echt ER IN.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Nee hoor, hoeft helemaal niet. Misschien moeten we bij gelegenheid eens een experimentje opzetten.

Vriendelijke groet,
alain
Als ik een beetje tijd heb deze week dan zal ik eens wat opnames maken thuis, met wat foto's en uitleg. Let dan niet op mijn crappy gitaarplaystyle
Closemicing+2e mic en M/S. Voor Blumlein heb ik niet mic's voor, ingeval geen 2 zelfde gepairde mic's voordat.
  #42 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 19:19
DeadPoet's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: DeadPoet wordt hier goed onthaaldDeadPoet wordt hier goed onthaaldDeadPoet wordt hier goed onthaald

(met antwerps accent te lezen) "aster iet ut foaze is moette da derut voazen"

Naast fasendraaier is de IBP een geweldige D.I, reamper en gitaarsignaalbuffer trouwens.

Herwig
Met citaat reageren
  #43 (permalink)  
Oud 08-02-2010, 21:28
Pierke's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Pierke wordt hier goed onthaaldPierke wordt hier goed onthaald

Citaat:
Wel, dan zou ik zeker nog eens de hele thread aandachtig doornemen. 't Is net in die gevallen dat faseverschuiving vaak problemen veroorzaakt.
Ja, zover was ik ook wel , maar die faseverschuivingen zijn net wat me interesseert. Ik wil horen wat verschillende mic-opstellingen veroorzaken aan faseverschillen. En wat dat precies doet met het geluid, het fenomeen herkennen, want eerlijk gezegd is fase/polariteit totnogtoe voor mij een theoretisch begrip. Ik snap het, maar volgens mij heb ik het nog niet voorgehad.

Ofwel heb ik het wel in mijn mixes gehad, maar het niet herkend

Citaat:
Misschien moeten we bij gelegenheid eens een experimentje opzetten.
Graag!
  #44 (permalink)  
Oud 09-02-2010, 09:29
De Mier's schermafbeelding
Junior Member

Reputatie: De Mier is op goeie weg

Is dit homerecording.be of prorecording.be? :-)
Hier zijn heel wat mensen die heel goed weten waarover ze praten.
Heel interessante uiteenzettingen.

Faseverschillen wegwerken door signalen in tijd hetzelfde beginpunt te geven
werkt in de praktijk alleen als de afstand tussen de microfoons niet te groot is. (in geval van gitaren)

Probeer gewoon al eens twee microfoons op dezelfde afstand te zetten en
experimenteer met de afstand tegenover de speaker te veranderen.
Veel techniekers plakken hun microfoons tegen de speaker waardoor je een
onrealistische klank krijgt. je gaat toch ook niet met je oor tegen je versterker
zitten als je gitaar speelt. Je gaat dus merken dat de hoeveelheid room die je
mee opneemt in veel gevallen echt voldoende is als je een tiental cm van je speaker verwijderd bent. Zeker als je met een Royer werkt bvb.

Als het dan toch echt meer moet zijn zet ik meestal een microfoon ofwel in een andere ruimte met de deur open ofwel in dezelfde ruimte maar op een andere hoogte en een hoek van 90 graden tegenover de close mic's.
Je zal een warme roomklank krijgen die veel minder van dat lelijke neuzige phasing geluid geeft.
Met citaat reageren
  #45 (permalink)  
Oud 09-02-2010, 09:52
Doc_Rock's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald

Ik heb hier ook al dikwijls mijn hoofd over gebroken, maar als je bedenkt dat respons van een ribbon tov die van een klassieke sm 57 in het laag anders is ... zijn dat dan ook geen faseverschillen? Als de mids anders zijn, zijn dat dan ook geen bepaalde faseveranderingen? Wat is een eq anders dan een faseverschuiving? Ik geloof steevast in eigen oren en goed plaatsen van mics, fase omdraaien en zorgen dat ik zoveel mogelijk uitscoop van beide signalen om vervolgens de fase terug te flippen en naar goesting en smaak nog wat (soms millimeters) te verschuiven.
Het is zo dat faseproblemen tussen slecht geplaatste mics je signaal kunnen verarmen ipv verrijken, maar als je op dit punt al aan het filosoferen bent, denk ik dat je een mic goed kunt zetten op gehoor?...
  #46 (permalink)  
Oud 13-02-2010, 09:53
Member

Reputatie: Kyuss is op goeie weg

Flinke topic! Ben hier ook mee bezig op het moment. Nu ik eindelijk van de aardbrom en inductie af ben komt phaseverschuiving weer op mijn pad.

Ale, wat ik gedaan heb. 2x12 cab (op een mat van foam gezet, ik heb namelijk een harde vloer). Op afstand van 20 cm 1 sm57 staan en op dezelfde afstand een 606. De mic's staan ongeveer in dezelfde hoek. Volgens mij ben ik zo het fase probleem al een eind tegen gegaan.

Ik las iets over fase verdraaien (180 graden) in de DAW. Is dat mogelijk in Logic? Of heb ik daar alleen iets aan als mijn speakers uit fase staan?
Met citaat reageren
  #47 (permalink)  
Oud 13-02-2010, 09:55
DogPants's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

In logic: fase-omkering zit onder gain-plugin (ik denk dat die onder de rubriek "utility" zit).
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #48 (permalink)  
Oud 13-02-2010, 10:10
Member

Reputatie: Kyuss is op goeie weg

bedankt dogpants.

- In welk geval kan ik die plugin gebruiken? Bij lichte fase door de mic's of bij extreme faseverschuiving (bvb door verkeerde speakeraansluiting)?

- Het is de bedoeling dat ik de plugin op 1 track toepas natuurlijk? (niet op beide mic's/tracks)

PS: ik ga nu opnemen en kijken wat ik er mee kan.
Met citaat reageren
  #49 (permalink)  
Oud 13-02-2010, 10:30
Active Member

Reputatie: fuzzprobe is op goeie weg

de gain plugin is eigenlijk een plugin om te "gainen" en daar staat ook een fase knop op om de fase 180° mee om te draaien.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten