Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathew Lane
In de praktijk is er zeker vaak in het geval van gitaarversterkers een belangrijke eerste reflectie (via de grond) die roet in het eten komt strooien.
|
Hier zeg je iets heeeel terecht Mathew. Ik probeer altijd maar dan altijd de Cab zoveel mogelijk van de grond te-ontkoppelen. Dat wil zeggen, op een verhoging. Stoelen met plank, speciale tafeltje. Thuis heb ik een ikea tafel waar ik de poten van in gekort heb en rubber spikes onder gezet op vloerkleed. Helpt al een hoop (ook fijner voor de onder buren trouwens

).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierke
@Mauce: thanks voor de info, man. Die M/S- of Blumlein-opnames van een cab, die kunnen dus (als ik het goed snap) alleen met een cab waarin minstens 2 speakers zitten? Weer iets om uit te proberen  Wel vreemd dat het microfoonkoppel dan toch recht voor 1 speaker staat. Ik zou denken dat het dan voor het midden tussen de 2 speakers in een cab zou moeten?
|
Nee dat hoeft niet zoals Alain aangeeft. Het gaat er om de spreiding van de conus op tevangen (in M/S mode) die gemengt gaat met de acoustique van de kamer waar de cab staat. De M is meestal gericht ten opzichte op de conus waar je de sound het beste vind klinken. S, vangt dus de "side reflectie/spreiding". Je kan het beetje zien als de "roommic/OH" bij een drum-opname. Meestal is een M/S opstelling iets meer van de cab geplaatst dan echt ER IN.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants
Nee hoor, hoeft helemaal niet. Misschien moeten we bij gelegenheid eens een experimentje opzetten.
Vriendelijke groet,
alain
|
Als ik een beetje tijd heb deze week dan zal ik eens wat opnames maken thuis, met wat foto's en uitleg. Let dan niet op mijn crappy gitaarplaystyle
Closemicing+2e mic en M/S. Voor Blumlein heb ik niet mic's voor, ingeval geen 2 zelfde gepairde mic's voordat.