| Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van accoustiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc. |

08-02-2010, 12:55
|
 |
Categorie moderator
|
|
|
|
Re: Micen van guitarcabs - faseproblemen
... wat mathijs tracht uit te leggen (althans zo begrijp ik het), is wat ik initieel bedoelde met het voorbeeld dat, bij het spelen van gitaarakkoorden, en het opnemen ervan met verschillende mics op verschillende afstand, je noodzakelijk te maken krijgt met faseproblemen. Daar waar je bijvoorbeeld bij frequentie X - bij veronderstelling de basisnoot/toon van je akkoord - je faseproblemen kan proberen te vermijden door je mics vakkundig te plaatsen, creëer je per definitie faseverschillen voor de andere noten van je akkoord. Delay is één zaak, frequentie is een andere...
... ruimte is nog een andere.
Vriendelijke groet,
alain
|

08-02-2010, 13:06
|
|
Active Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathew Lane
Sorry, maar je snapt het niet. Lees mijn uitleg nog eens opnieuw.
Als mic2 bvb 1 meter verder staat als mic1 om dezelfde bron op te nemen:
Dan is hij IN FASE met mic1 voor bvb 340Hz (hele golflengte afgelegd in 1 meter), maar volledig UIT FASE voor 680Hz (halve golflengte afgelegd in 1 meter), met een continue overgang van faseverschillen voor alle frequenties tussenin. Zo werkt dat over het hele frequentie-spectrum. Maw: combfiltering.
|
Maar dat komt door die delay. De delay die onstaat doordat geluidsnelheid een constante is.
Als je in je DAW bv. één van 2 dezelfde sporen in tijd verschuift krijg je een kamfilter. De onderlinge faseverhoudingen van elk spoor apart verandert niet. Idem dito voor een micro die je in je ruimte verplaatst en dan combineert met een micro die bij de bron staat.
Das vrij simpel uit te testen. Doe zo'n opstelling, meet de afstand die de micro's uitelkaar liggen. Bereken de frequenties waar de kamfilter gaat optreden. Doe dan een time alignment en ga nog eens kijken...
|

08-02-2010, 13:15
|
|
Active Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Delay for Timing Correction
Hier wordt bv. een drum opgenomen door één referentiepunt te kiezen en alle micro's te delayen tov dat punt. Faseproblemen door verkeerde plaatsing ga je dan niet krijgen (maar rock'n rol engineers vinden dat waarschijnlijk veel te clean klinken  )
|

08-02-2010, 13:17
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony666
Maar dat komt door die delay. De delay die onstaat doordat geluidsnelheid een constante is.
|
Nee, die delay ontstaat doordat er een afstand in de ruimte extra afgelegd wordt. De fase-verschuiving (relatief tov mic1) per frequentie ontstaat doordat de geluidssnelheid constant is voor alle frequenties.
Je bedoelt waarschijnlijk hetzelfde als ik hoor 
|

08-02-2010, 13:33
|
|
Active Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Nee, die delay ontstaat doordat er een afstand in de ruimte extra afgelegd wordt. De fase-verschuiving (relatief tov mic1) per frequentie ontstaat doordat de geluidssnelheid constant is voor alle frequenties.
Je bedoelt waarschijnlijk hetzelfde als ik hoor 
|
Misschien
Behalve dat jij beweert dat je het niet kunt oplossen door een zuivere delay te gebruiken en kik wel 
|

08-02-2010, 13:40
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Citaat:
Misschien
Behalve dat jij beweert dat je het niet kunt oplossen door een zuivere delay te gebruiken en kik wel 
|
Dat komt natuurlijk omdat ik van een real-world situatie uitga en niet van een anechoische kamer.
In de praktijk is er zeker vaak in het geval van gitaarversterkers een belangrijke eerste reflectie (via de grond) die roet in het eten komt strooien.
Maar in theorie klopt het dat je ze puur via delay gelijk kan krijgen. Natuurlijk verlies je dan ook wel het effect van in de tijd gespreide attack (wat ook gewenst kan zijn).
Laatst gewijzigd door Mathew Lane; 08-02-2010 om 13:43.
|

08-02-2010, 14:00
|
|
Active Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Dat komt natuurlijk omdat ik van een real-world situatie uitga en niet van een anechoische kamer.
In de praktijk is er zeker vaak in het geval van gitaarversterkers een belangrijke eerste reflectie (via de grond) die roet in het eten komt strooien.
Maar in theorie klopt het dat je ze puur via delay gelijk kan krijgen. Natuurlijk verlies je dan ook wel het effect van in de tijd gespreide attack (wat ook gewenst kan zijn).
|
Had je dat geen 2 bladzijden terug kunnen schrijven 
|

08-02-2010, 14:04
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Citaat:
Had je dat geen 2 bladzijden terug kunnen schrijven 
|
Hehe, hoe kleine misverstanden forums kunnen vullen 
|

08-02-2010, 16:22
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mauce
Pierke, een mono bron hoeft niet altijd mono TE klinken  . Als je een 2x12 of 4x12 cab hebt met ingebouwde chorus/reverb spelen vaak de conussen afhankelijk van elkaar net anders. Zelfs als je geen effecten gebruikt, door kleine verschillende in electrische componenten is het geluid van wat uit de ene conus komt niet het zelfde als de andere. Daarnaast verandere velen gitaristen (die ik tegen kom in de studio) een conus met een andere om net een andere sound te krijgen.
Door middel van M/S opname kan je zonder phase "probleem" het gehele spectrum in 1keer opnemen en spelen met de breedte van de "stereo" beeld in je mix doormiddelen van de S track te dubbliceren/de phase om teflippen en dan met de beide pan's van die 2tracks.
Bruce Swedien doet dit ook veel bij "classic" rock/blues opname's. Er z'n genoeg threads op internet over deze werkwijze.
[foto's weggehaald]
Ik denk dat ik eens een keertje hier een paar soundfiles post van een opname in M/S en Close/2emic op een Epiphone Blues 30 cab. Dan kan je horen wat het verschil is.
|
Leerzame thread, beetje duizelingwekkend soms  . Ik heb tot hiertoe altijd maar 1 mic voor een gitaarcab gezet (een sm57) en laatst ook eens een C414. Maar nu wil ik zeker eens experimenteren met twee mics, waarvan eentje voor meer room.
@Mauce: thanks voor de info, man. Die M/S- of Blumlein-opnames van een cab, die kunnen dus (als ik het goed snap) alleen met een cab waarin minstens 2 speakers zitten? Weer iets om uit te proberen  Wel vreemd dat het microfoonkoppel dan toch recht voor 1 speaker staat. Ik zou denken dat het dan voor het midden tussen de 2 speakers in een cab zou moeten?
Laatst gewijzigd door Pierke; 08-02-2010 om 16:26.
Reden: foto's eruit gehaald
|

08-02-2010, 16:40
|
 |
Categorie moderator
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierke
... waarvan eentje voor meer room.
|
Wel, dan zou ik zeker nog eens de hele thread aandachtig doornemen.  't Is net in die gevallen dat faseverschuiving vaak problemen veroorzaakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierke
Die M/S- of Blumlein-opnames van een cab, die kunnen dus (als ik het goed snap) alleen met een cab waarin minstens 2 speakers zitten?
|
Nee hoor, hoeft helemaal niet. Misschien moeten we bij gelegenheid eens een experimentje opzetten.
Vriendelijke groet,
alain
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|