| Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van accoustiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc. |

02-02-2010, 16:58
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Shure sm57 aan Fast Track Pro
Ik heb al erg veel gelezen over opnametechnieken en ik ga vrij veel proberen, maar ik heb slechts weinig terug kunnen vinden over de verbinding van de mics.
Persoonlijk ben ik van plan om mijn Shure SM57 aan een Fast Track Pro USB geluidskaart van M-Audio te koppelen en zo mijn gitaarpartijen te recorden.
Zou er een betere (goedkope) manier zijn om dit te doen, of is dit voldoende voor cleane sounds?
En hoe bereik ik zo'n cleane sound, gewoon door de gain laag te houden en de versterker luid te zetten tijdens het recorden?
mvg
|

02-02-2010, 17:10
|
|
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Re: Shure sm57 aan Fast Track Pro
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ter8
Zou er een betere (goedkope) manier zijn om dit te doen, of is dit voldoende voor cleane sounds?
|
Beter en goedkoper zijn in dit geval elkaars tegenpolen  Ja, er zijn betere manieren en ja, er zijn goedkopere manieren 
Maar wat je van plan bent lijkt mij een hele goede manier om te beginnen met gitaar opnemen.

02-02-2010, 17:17
|
|
Categorie moderator
|
|
|
|
De SM57 kan redelijk wat gain gebruiken, je kan dus je versterker net zover open draaien tot je de sound hebt die je wil (misschien een beetje natuurlijke distortion.overdrive?) en dan de SM57 positioneren voor het beste resultaat (kijk hier eens http://www.shure.com/stellent/groups...cstudio_ea.pdf ) en de gain op je Fast Track instellen zodat het mooi in je DAW binnenkomt.
Jan

02-02-2010, 17:23
|
 |
Categorie moderator
|
|
|
|
De Fast track pro tesamen met een SM57 is een zeer goeie starters set om je gitaar optenemen, zowel akoestisch als versterkt.
Het mooie aan de Fast track pro is dat je direct-monitoring hebt via de headphone out en "Mix" knop tussen wat je direct speelt (direct out monitoring) en je muziek wat uit je DAW/opname programma wat op je pc/mac staat kan horen. Dit heeft voordeel als er veel latency aanwezig is.
Bref, met dit setje kan je al behoorlijk opweg komen als beginneling en daarnaast is het natuurlijk van belang veel telezen en experimenteren over hoe je microfoon positioneert op je gitaar / versterker en hoe je deze afstelt om de juiste "sound" te krijgen.
Ik zal zal verder budget wijs gezien niet 123 een betere "starter"set weten kwaliteit/prijs gezien. Ojah. Die fast track pro werkt ook met Protools M-powered als je dat later mee wilt werken (wel apart aan te kopen, niet geleverd bij de fast track pro). Maar werkt ook met Logic/Cubase/Sonar en vele andere opname/daw programma's.

02-02-2010, 18:42
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Ik record met Ableton. Maar bedankt voor de reacties allemaal, klinkt erg goed.
Vooral veel uittesten is dus de boodschap!
|

02-02-2010, 20:54
|
 |
Categorie moderator
|
|
|
|
Je kan ingeval niet fout gaan als beginner met deze setup.
Idd, veel uitproberen van dingen die je hebt gelezen in boeken/internet site (hier bijvoorbeeld). Maar ga er vanuit dat in het begin het beetje moeilijk is maar doorzetten is het belangrijks. Niet direct denken dat het aan je spullen/aperatuur ligt. 90procent van de keer dat een opname niet goed klinkt komt vaak door het "verkeerd" gebruik van micro opstelling, gain staging en evt mix werk.
PS: Ik merk echt dat ik eens aan me nederlands moet gaan werken als fransman zijnde....

02-02-2010, 21:17
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Inderdaad, dat lijkt me het belangrijkste, blijven experimenteren. Dat Nederlands is trouwens erg goed hoor, ik had het niet eens gemerkt dat je Franstalig bent. Bijna niemand van ons, denk ik. ;-)
|

07-02-2010, 19:58
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Missie geslaagd, erg leuke opnames gehad en het experimenteren was nice. Ik had enkel nog een vraagje, we werken met een Fender gitaarversterker om de elektrische gitaar te recorden, maar blijkbaar heeft deze een ruis van zichzelf. Aangezien ik weinig ervaring op dit gebied heb, alsook de gitarist, vroeger we ons af of het de moeite waard is om een noise reduction aan te schaffen om deze ruis te elimineren?
|

07-02-2010, 20:09
|
 |
Active Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Als je ruist hebt in de versterker zou ik het aanpakken aan de bron: De versterker.
Misschien eens tijd voor een groot onderhoud?
Zeker als het een lampenversterker is kan een goede technieker
door juiste afstelling van de lampen je ruis verminderen.
Probeer ook uit te vissen of het niet ligt aan je elektrische aarding.
(Van de versterk & van de gitaar). Dat kan ook wat ruis tot gevolg hebben.
|

07-02-2010, 21:55
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Ah, dat is dus niet normaal? Okay bedankt dat wist ik niet, we gaan er eens naar kijken!
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|