homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 05-01-2009, 13:13
Junior Member

Reputatie: Mojo is op goeie weg
Standaard Re: Tutorial: Opname technieken: Drum

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Literecordings Bekijk bericht
En dikwijls heb je geen van allemaal. En toch verwachten ze een "amerikaanse productie".
Wat bij mij het belangrijkste is is een goede drummer die niet tegen zijn stokken slaat als hij de toms passeert en een regelmatige slag heeft.

Dat komt zeker voor een goede ruimte en een wat degelijk klinkend drumstel.

mee eens ....bij mij staat een goede drummer ook op 1. Dan kun je zelfs met potten en pannen iets muzikaals in elkaar stompen
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 28-01-2009, 19:11
Junior Member

Reputatie: Sarcophagist is op goeie weg

Kent iemand soms een goed artikel over het instellen van noisgates voor drums? Zijn er in dit geval trouwens vst-plugins die hiervoor aan te raden zijn?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 20-08-2009, 10:30
EricDesart's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: EricDesart wordt hier goed onthaaldEricDesart wordt hier goed onthaaldEricDesart wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaan Bekijk bericht
3 manieren om drums op te nemen

Er zijn eigenlijk 3 manieren om drums op te nemen, miking the kit, close micing en room micing

Miking the kit:

In het algemeen is dat maar geldig als je een goede drumbooth (groot en hoog genoeg met een klein beetje natuurlijke reverb, maar zeer onregelmatig van vorm om staande golven te vermijden) hebt, anders zal dit niet zo goed werken en is close micing veel beter, zelfs voor stijlen waar dat in pro studio's niet gebeurt.
Ik zie dit regelmatig terugkomen:
Een onregelmatige vorm vermijdt geen staande golven. Het geeft een ander reflectiegedrag in functie van geometrische akoestiek.
Dat je staande golven steeds getekend ziet in rechthoekige ruimtes heeft alleen te maken met het feit dat dit beter visualiseerbaar is en gemakkelijker te berekenen.
In assymetrische ruimtes kan je staande golven alleen terugvinden en berekenen met numerische software stijl BEM en FEM.

Voorbeelden zijn gegeven in het "Master Handbook of Acoustics" van F. Alton Everest:

Je ziet hier dat deze 0-lijnen ogenschijnlijk de meeste complexe vormen kunnen aannemen, maar evengoed zijn ze wel degelijk aanwezig en kunnen dezelfde problemen veroorzaken dan staande golven in rechthoekige ruimtes. Bij rechthoekige ruimtes vindt je deze makkelijk terug en zijn theoretisch eenvoudig(er) te berekenen, en by asymmetrische ruimtes is dit theoretisch een complexe bedoening, maar niet minder ernstig.

Het zou goed om deze koppeling van symmetrie (parallelle wanden) en staande golven, of asymmetrie en het vermijden van staande golven overal te laten verdwijnen.
  1. Het is gewoon onjuist.
  2. Het vraagt een andere aanpak inzake ruimteakoestische behandeling. Bij geometrische akoestiek moet je reflecties behandelen in het geometrisch looppad van de reflecties (spiegelbronnen). Bij staande golven moet je rekening houden met de modale patronen, waarvan de toepassing best buiten deze geometrische paden kunnen liggen.
Trouwens er is een directe analogie tussen staande golven in een ruimte en Chladni patronen:
Ernst Chladni - Wikipedia, the free encyclopedia
Wat gewoon 2-dimensionale modes zijn, en waarvan je mooie voorbeelden op het net kan vinden.
http://www.physics.utoronto.ca/nonlinear/chladni.html
Chladni Plates

Increase Size Decrease Size Chladni Patterns on a Square Plate
Er zijn tamelijk veel animaties op YouTube dit dit fenomeen visualiseren. Zoek naar "Chladni" of "Chladni patterns".
Het verschil (t.o.v. van staande golven in een ruimte) zit in de bevestigingsmethode en het feit of de golven op de plaatgrenzen als vrij of niet kunnen beschouwd worden (zuiver een kwestie van faseverschuiving en -invloed)
De wanden van een ruimte reageren als golfreflecties met vrije uiteinden (geen fase omkering). Een gitaarsnaar zijn golfreflecties met vaste uiteinden (faseverdraaiing).
Dus die Chladni patronen wijzigen naargelang de inklemming van zo'n plaat. Dergelijke patronen worden gebruikt om muziekinstrumenten te bestuderen (gitaar, viool, soundboard piano, enz.)
Waar deze zand of zoutlijnen zich vormen zijn de nul-lijnen (nodes) van het staande-golfpatroon. De amplidude in de drukzones trilt het zand en dwingt het naar deze nul-lijnen (snijpunten of lijnen tussen deze +/- zones). In analogie met ruimtes zijn deze lijnen de zones waar je geen geluidsdruk hebt.
Door de methode om dit fenomeen te visualiseren met (meestal of vaak) zand of zout vertonen deze lijnen zich tamelijk scherp afgelijnd. In werkelijkheid zit hier een progressie in de amplitude naar de antinodes toe (ruwweg centrum van deze afgelijnde zones).

Als je in een bad met je handen over en weer gaat ontstaat een golfbeweging. Daar waar de golfbeweging zichzelf in stand houdt praat je over een directe analogie met staande golven. Dit doet zich voor ongeacht de vormgeving van dit bad.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 20-08-2009 om 12:10.
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 20-08-2009, 11:04
pluisplay's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: pluisplay is op goeie weg
Stuur een bericht via Skype™ naar pluisplay

Hey luitjes,

In de Interface van vorige maand stond ook een heel stuk over het opnemen en micen van drums. Beetje basic maar wel een goed en nuttig artikel naar mijn mening.
Omdat sommige geen lid zijn kunnen ze dit artikel niet lezen op de site en ik weet niet of ik dit dus gewoon hier mag copy/pasten???

Anders voor wie wil een PM of e-mail?

greetz Thijs
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 20-08-2009, 11:35
Rikke's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: Rikke heeft een prima uitstralingRikke heeft een prima uitstralingRikke heeft een prima uitstralingRikke heeft een prima uitstralingRikke heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht

Als je in een bad met je handen over en weer gaat ontstaat een golfbeweging. Daar waar de golfbeweging zichzelf in stand houdt praat je over een directe analogie met staande golven. Dit doet zich voor ongeacht de vormgeving van dit bad.
Thanks, dit maakt een hoop duidelijk. Goed stukje, en dank voor het wakend akoustisch oog/oor in elke thread.
  #26 (permalink)  
Oud 20-08-2009, 19:13
Livius's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Livius is op goeie weg
Thumbs up Re: Tutorial: Opname technieken: Drum

+1

Ook al versta ik er dikwijls maar de helft van ik lees die akoestische posts van de kenners onder ons altijd met veel interesse (en ontzag..)
Waarvoor dank..

Grtz.
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 20-08-2009, 20:54
DeadPoet's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: DeadPoet heeft een prima uitstralingDeadPoet heeft een prima uitstralingDeadPoet heeft een prima uitstraling

Mag ik wat opmerkingen bij het origineel plaatsen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaan Bekijk bericht
Er zijn eigenlijk 3 manieren om drums op te nemen, miking the kit, close micing en room micing
Dat lijkt nogal op: je moet kiezen tussen 1 van de 3. Ik neem eigenlijk continu met alle 3 de manieren op: klank van de kit uit overheads en/of room halen en aanvullen met close.

Citaat:
In het algemeen is dat maar geldig als je een goede drumbooth (groot en hoog genoeg met een klein beetje natuurlijke reverb, maar zeer onregelmatig van vorm om staande golven te vermijden) hebt, anders zal dit niet zo goed werken en is close micing veel beter, zelfs voor stijlen waar dat in pro studio's niet gebeurt. Dit geld ook voor room micing
Bwah. Mijn mening is dat technieke als recorderman overheads juist wel goed werken ook in minder goede ruimtes. Omgekeerd zal in een (echt) slechte ruimte de close micro's ook slecht klinken. Een drumstel is een geheel en een akoestisch instrument, m.a.w. onderhevig aan het gedrag van de ruimte waarin het bespeeld wordt.
Andere manier om in een mindere ruimte toch een room mic te gebruiken: zet vlak voor (30-100cm afstand) het drumstel op +/- een meter hoogte eender welke micro die je nog over hebt en richt die met z'n rug naar het drumstel.
Compresseren en instant 'room'.

Citaat:
Elk onderdeel behalve de cymbalen worden apart gemiced. cymbalen worden via kleinmembraan condensors of ribbon mics ge-overheaded.
Niet per se. Ik droom van de dag dat ik mijn tweede Peluso P12 kan kopen en die als overheads gebruiken. dynamic, ribbon, SDC, LDC. Er is geen goed of slecht, enkel 'anders'.

Citaat:
Hetzelfde geld bij rimshots. de rim gebeurt aan de andere kant van de snare op de rand, dus dan zet je best ook een extra mic.
Iemand al eens een rimshot-micro gezet?
Experimenteer met snare-micro-positionering. Ik hou meer en meer van de snare topmicro 'over het vel' laten kijken of een snare-side micro te zetten. Ook afstand, afstand, afstand. 15-20cm is nog altijd een close-mic.

Citaat:
de set up is ongeveer hetzelfde als bij de snare, dus zowel bovenaan als onderaan micen, en de 2 sporen mixen. de micro in de tom steken tot 5-10 cm van het vel kan de tom meer punch geven, maar daardoor kan de attack ook te aggresief worden.
tom bottom denk ik ook absoluut niet aan de orde in een home-recording situatie (en meeste pro situaties zelfs - doet me nogal aan de jaren 80 denken met maar 1 vel op toms en kick en zo...)

Citaat:
want ribbons zijn zeer gerichte mic's.
jawadde. M160's zijn hypercardioid maar de meeste andere zijn fig8. Niet erg zo.

Aanvullend over overheads zou ik iets zetten over verschillende stereotechnieken: A/B (spaced pair), X/Y, M/S, ORTF (en gelijkaardig NOS). Elke heeft zo zijn specifieke klank (breedte van stereobeeld, kracht van center, mono-compatibiliteit).

Citaat:
als je een roommic (omni modus) zet, moet je een zeer goede en neutrale grootmembraan condensor hebben (neumann, duurdere akg's, soundelux, microtech gefell, brauner, ...) die je op een redelijke afstand (2-3m) van de drum en min 1m van gelijk wel ander obstakel (muur, ...) zet.
Mwah.. een erg gekleurde micro (die chinese ribbons bvb) kan ook interessant zijn om met een pompende compresser te bewerken.
Ook afstand van muur en/of drumstel kan varieren. Experimenteren en ruimte leren kennen is de boodschap. Soms kan je een toffe klank vinden met een micro op de grond, in een hoek aan het plafond, in de kamer ernaast,...

Citaat:
Bij de kick heb je wel je laag maar minder midden en geen hoog nodig.
geen hoog? Ik was overlaatst muzikant op een sessie waar een *zeer*gerespecteerd technieker de knoppen deed. Beetje spieken links en rechts wat hij allemaal aanving met de signalen. Wat me vooral opviel wat kick: low-shelf op 100, een peak op 8k en een hishelf op 10k. Allemaal tussen de 1 en 3 dB's geboost.

Citaat:
Bij de cymbals zit een hoop laag dat je helemaal niet nodig hebt maar het midden en het hoog wel.
Standaard wordt er een HPF zo hoog je kan gezet en dan al het laag en laagmid uit de OH's gezogen. Dan blijven er enkel scherpe, dunne (digitale?) scheeltjes over.
Andere anekdote: begin deze zomer speel ik met een bandje en onze vaste frontmixer is er niet, zijn vervanger is ook een *zeer* gerespecteerd live-frontmixer. Tijdens het bisnummer moest ik niet meespelen en ging ik een piepje nemen (luisteren) op de front. Toen mijn ogen over de mengtafel dwaalden viel mijn bakkes tot op de grond: zo goed als ALLE kanalen stonden flat.
Kick in, uit, snare bottom, toms, overheads, bas, el.gtr, keys: FLAT (sn top had laag erbij, ac.gtr had hoog erbij).
Hij haalde al zijn klank uit de balansen van de faders! Erg knappe les in mijn ogen.

Citaat:
karakteristieke geluid. Verder moet je niet vergeten dat je hele drumstel geluid maakt dus luister ook hoe het in zijn geheel klinkt, soms hoef je ergens niet aan te zitten als je alles aanzet van je drum terwijl het individueel niet precies klinkt zoals je wilt. Dit geld ook in groter verband: soms klinkt je drum prima met de hele band maar apart wat minder blijf dus luisteren.
Onderbelicht punt imho: vernietig je solo-knop en maak geen drum klank a la: kick-snare-hat-toms-oh. Begin je klank met ofwel alle faders up ofwel minsten room en/of overheads en vul dan aan.

Het stuk over fase zou ik uitbreiden met: check altijd alles in mono en let op of je laag kwijtspeelt als je op die mono-knop duwt. If so: fase-probleem (in't Aantwaarps: "as da eut foaze is moete da eruit voaze")

Herwig
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 21-08-2009, 12:41
Alexxx's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prima uitstralingAlexxx heeft een prima uitstralingAlexxx heeft een prima uitstralingAlexxx heeft een prima uitstraling
Laatste blog post: wo, 2009-08-05 00:28

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeadPoet Bekijk bericht
Onderbelicht punt imho: vernietig je solo-knop en maak geen drum klank a la: kick-snare-hat-toms-oh. Begin je klank met ofwel alle faders up ofwel minsten room en/of overheads en vul dan aan.
Herwig
En omdat het een onderbelicht punt is, wil ik dit ook nog eens beamen. Vroeger maakte ik ook de fout van te beginnen met een "solo" op de kick en dan dat geluid te zoeken. Fout! Laat je drumtracks maar lopen en begin zo te zoeken. Het gaat ten eerste veel makkelijker om een mooie klank te krijgen. Dat je dan af en toe een occasionele solo doet om wat frequenties uit te zuiveren, dat kan dan weer wel.
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 21-08-2009, 12:46
Vintage Member

Reputatie: Stoute Jos wordt hier goed onthaald
Laatste blog post: zo, 2009-03-29 17:04

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeadPoet Bekijk bericht
Het stuk over fase zou ik uitbreiden met: check altijd alles in mono en let op of je laag kwijtspeelt als je op die mono-knop duwt. If so: fase-probleem (in't Aantwaarps: "as da eut foaze is moete da eruit voaze")
Ivm heel dat fase gedoe : ik doe panning altijd als laatste, is het misschien aangeraden om dat eerder in het mixproces te doen, aangezien er zovaak faseproblemen zijn doen andere het eerder in het mixproces?
  #30 (permalink)  
Oud 21-08-2009, 12:58
Alexxx's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prima uitstralingAlexxx heeft een prima uitstralingAlexxx heeft een prima uitstralingAlexxx heeft een prima uitstraling
Laatste blog post: wo, 2009-08-05 00:28

Ik ga meestal meteen de panning zetten, voor ik de mix maak. ANders heb je wel wat moeite om de breedte van de kit te voelen, niet?
Met citaat reageren
Reageren

Labels
drum, opname technieken, tutorial

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten