Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JB
Wellicht zal er verschil op zitten. Het zou maar erg zijn moest dat niet zijn.
De prijzen liegen er niet om en daar ben ik me van bewust alsook de kwaliteit. De vraag is alleen, want dat weet ik niet, hoe groot is dat verschil?
Het zal moeilijk uitdrukbaar zijn in cijfers, maar als ik een schaalverdeling maak met een LDC van 0% ruis dan is die ribbon (RB500) eentje met een cijfer van ±15% en de AEA/RCA ???? %.
Begrijp je?
|
Aan JB,
Heb een TRP zoals je weet. Als ik geen mic aansluit op de preamp en de gain op max zet (85dB) dan ruist de preamp enorm. Van zodra je er een mic op aansluit is de ruis grotendeels weg. Heeft volgens mij te maken met het belasten van de ingang vd preamp (de verlaging vd ingangsimpedantie) door de lage uitgangsweerstand van de mic die je er op aansluit. Heb eens geëxperimenteerd door de mic te vervangen door een variabele weerstand. Hoe lager de weerstand des te lager de ruis. Mijn R88 heeft een uitgangsweerstand van 270 ohm. Dat zal waarschijnlijk wel ergens bij een bepaalde frequentie zijn.
Ik heb een paar samples opgenomen met verschillende weerstandswaarden aan de ingang van de preamp (zonder mic-kabel) en telkens op max gain 85dB:
met kortgesloten ingang, met 270 ohm (R88) , 500 ohm en 1000 ohm. De ruis neemt toe naarmate de ingangsweerstand stijgt. De 4 opnames van telkens 10seconden staan in één file.
Daarna heb ik een mic-kabel aangesloten van 10m en daarna van 40m lengte. Telkens afgesloten met 270 Ohm. De ruis neemt toe van zodra er een kabel bij komt maar bij 40m hoor je geen extra ruis maar komen er wel storingen bij van bijvoorbeeld een TL-lamp die ingeschakeld wordt. 3samples van elk 10sec in één file.
Welke impedantie heeft die RB500? Heb je daar technische specificaties van? Dat kan invloed hebben op de preamp. Waarschijnlijk is de R88 ook gevoeliger en heeft hij dus minder gain nodig.
Een test waar ik toch ook weer wat wijzer van ben geworden. De test zegt enkel iets over het gedrag vd preamp met/zonder kabel. Ik zou nu dezelfde test nog eens moeten uitvoeren door een signaal ove de kabel te sturen. Welk signaal zou daar best voor geschikt zijn?