homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 25-01-2010, 17:50
JB's schermafbeelding
JB JB is offline
Senior Member

Reputatie: JB wordt hier goed onthaaldJB wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Ruisniveau ribbon mics

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude Bekijk bericht
...vergelijk de ruisvloer eens als je je RB500 hebt aangesloten en als je een AEA hebt aangesloten..
zal een wéreld van verschil zijn..
Wellicht zal er verschil op zitten. Het zou maar erg zijn moest dat niet zijn.
De prijzen liegen er niet om en daar ben ik me van bewust alsook de kwaliteit. De vraag is alleen, want dat weet ik niet, hoe groot is dat verschil?
Het zal moeilijk uitdrukbaar zijn in cijfers, maar als ik een schaalverdeling maak met een LDC van 0% ruis dan is die ribbon (RB500) eentje met een cijfer van ±15% en de AEA/RCA ???? %.
Begrijp je?
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 25-01-2010, 19:03
De Mier's schermafbeelding
Junior Member

Reputatie: De Mier is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JB Bekijk bericht
Prachtige studio en accomodaties heb je daar zeg.
Daar kan ik alleen van dromen. Aangenaam werken zeker?
TOF!
Bedankt JB!
idd fijn werken en dan zie je de aws 900 nog niet die er ondertussen staat :-)
spring gerust eens binnen als je in de buurt bent.
Volgende week nog eens samenwerken met itsmekeuh.
Dat is ondertussen ook weer lang geleden.

Euh aan iedereen sorry dat we hier wat afwijken van het onderwerp
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 25-01-2010, 21:18
Senior Member

Reputatie: PCDJHENK is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JB Bekijk bericht
Wellicht zal er verschil op zitten. Het zou maar erg zijn moest dat niet zijn.
De prijzen liegen er niet om en daar ben ik me van bewust alsook de kwaliteit. De vraag is alleen, want dat weet ik niet, hoe groot is dat verschil?
Het zal moeilijk uitdrukbaar zijn in cijfers, maar als ik een schaalverdeling maak met een LDC van 0% ruis dan is die ribbon (RB500) eentje met een cijfer van ±15% en de AEA/RCA ???? %.
Begrijp je?
Aan JB,

Heb een TRP zoals je weet. Als ik geen mic aansluit op de preamp en de gain op max zet (85dB) dan ruist de preamp enorm. Van zodra je er een mic op aansluit is de ruis grotendeels weg. Heeft volgens mij te maken met het belasten van de ingang vd preamp (de verlaging vd ingangsimpedantie) door de lage uitgangsweerstand van de mic die je er op aansluit. Heb eens geëxperimenteerd door de mic te vervangen door een variabele weerstand. Hoe lager de weerstand des te lager de ruis. Mijn R88 heeft een uitgangsweerstand van 270 ohm. Dat zal waarschijnlijk wel ergens bij een bepaalde frequentie zijn.

Ik heb een paar samples opgenomen met verschillende weerstandswaarden aan de ingang van de preamp (zonder mic-kabel) en telkens op max gain 85dB:

met kortgesloten ingang, met 270 ohm (R88) , 500 ohm en 1000 ohm. De ruis neemt toe naarmate de ingangsweerstand stijgt. De 4 opnames van telkens 10seconden staan in één file.

Daarna heb ik een mic-kabel aangesloten van 10m en daarna van 40m lengte. Telkens afgesloten met 270 Ohm. De ruis neemt toe van zodra er een kabel bij komt maar bij 40m hoor je geen extra ruis maar komen er wel storingen bij van bijvoorbeeld een TL-lamp die ingeschakeld wordt. 3samples van elk 10sec in één file.

Welke impedantie heeft die RB500? Heb je daar technische specificaties van? Dat kan invloed hebben op de preamp. Waarschijnlijk is de R88 ook gevoeliger en heeft hij dus minder gain nodig.

Een test waar ik toch ook weer wat wijzer van ben geworden. De test zegt enkel iets over het gedrag vd preamp met/zonder kabel. Ik zou nu dezelfde test nog eens moeten uitvoeren door een signaal ove de kabel te sturen. Welk signaal zou daar best voor geschikt zijn?
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 ruistest_0_270_500_1000OHM_ afsluitweerstand.mp3 (1.53 MB, 22x gelezen)
Bestandstype: mp3 ruistest_270ohm_10mkabel_40mkabel.mp3 (1.14 MB, 20x gelezen)

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 25-01-2010 om 21:38.
Met citaat reageren
  #34 (permalink)  
Oud 26-01-2010, 10:18
JB's schermafbeelding
JB JB is offline
Senior Member

Reputatie: JB wordt hier goed onthaaldJB wordt hier goed onthaald

PCDJHenk,
wat een moeilijke naam om te converseren, mag ik met Henk je aanspreken?

De test die ik heb gedaan was NIET met volle uitsturing van de TRP, omdat ik er van uit ging dat dit zowiezo ruis geeft.
Mijn uitgangspunt was, een normaal niveau (71dB) instellen en daarna de kabel uittrekken —> geen ruis van de TRP.
Kabel insteken (±10m) —> geen ruis.
Kabel met RB verbinden —> licht ruisniveau.

De technischespecificaties voor de RB500 zover ik kan nagaan zijn, als je er iets mee bent:
2" aluminium ribbon (2 microns), frequency response: 30Hz-18kHz,
sensitivity: -60dB=1mV/Pa (0dB=1V/Pa), max. SPL: 148dB.

Het ruisniveau bij mijn RB500 ligt ongeveer bij dat van je test "0 270 500 1000 Ohm" op het niveau van de 270 Ohm.

Ik geef eerlijk toe, zo'n techneut als jij ben ik niet maar begrijp wel je princiepe.
Henk bedankt voor het opzoekingswerk. Fijn dat je er een oplossing wil aan geven.
JB
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten