homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 17-01-2010, 16:28
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard contrabas

Ik heb n.a.v. een tip van Gert en Peter321 eens mijn ADK-hamburg in de kam van onze contrabas gestoken. Natuurlijk had dit met een Neumann XXX gemoeten, maar die staat helaas niet tot mijn beschikking.

Het is een geleende contrabas (lief he), supermooi oud ding, massief hout.

Vandaag is alleen de eerste keer dat ik een contrabas opneem, en de tweede keer dat ik er uberaupt op speelde, beide zijn best moeilijk

Ik heb even een sampletje gepost, kunnen gullie ervan zeggen wat je ervan vindt... Qua opname dan he. (achtergrondlawaay zijn kachel en auto's, die kunnen beide uitgezet worden 's nachts).
Rikke
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: wav Desktopcontrabas adk.wav (6.56 MB, 98x gelezen)

Laatst gewijzigd door Rikke; 17-01-2010 om 16:31
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 17-01-2010, 16:38
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling
Standaard Re: contrabas

ik gebruik die techniek live al jaren.. lekker direct geluid, weinig overspraak, goeie klank..
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 17-01-2010, 16:57
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude Bekijk bericht
ik gebruik die techniek live al jaren.. lekker direct geluid, weinig overspraak, goeie klank..
Dat wist ik, we hebben het er al eens eerder over gehad hier op het forum... Wat vindt jij van de soundbite? Dus van de hamburg in die positie?

Rikke
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 17-01-2010, 17:20
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Klinkt voor mij zeker naar behoren, met een goeie balans tussen body en snaargeluid. De resonantie van het instrument levert een beetje een oneven verloop op, maar da's nu eenmaal de aard van het beestje nog afgezien van het feit dat je contrabastechniek nog ruimte voor verbetering biedt en er valt met de gebruikelijke tools zeker nog aan te schaven zonder dat je het karakter van de bas aantast.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-01-2010, 17:35
Moderator

hahah ja, de toon van de kast glijdt lekker de ene en de andere kant op. Ik denk ook dat dit met afstelling van de bas te maken heeft (de body is echt een beauty, maar hij heeft denk ik wel een opknapbeurt/afstelling nodig.
Enfin, ok het is een bruikbaar signaal, ik was er zelf ook best tevreden mee.

Contrabastechniek moet eerst maar eens aanwezig zijn, alvorens hem te verbeteren
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-01-2010, 18:48
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
Dat wist ik, we hebben het er al eens eerder over gehad hier op het forum... Wat vindt jij van de soundbite? Dus van de hamburg in die positie?

Rikke
ongeveer wat Gert zei..

kwestie van die resonantie kan je wat spelen met verschillende "mouche" of "rubber" om de micro in dat gat vast te houden.. zien f het tout court effect heeft, en welk effect dan ook..
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 17-01-2010, 19:33
Senior Member

Reputatie: peter321 is op goeie weg

klinkt goofy,

de lage rammelt, ma wel lekker vol. moet lukken. al vind ik een micro aan de arm ook mooi, daar zitten veel mooie klanken.
mk012 van de arm schuin over naar beneden gericht. veel air daar, en mooi

congratz met je opname rikke, zeker bruikbaar.

greetz
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 17-01-2010, 21:03
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Foto'tje?
alain
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 17-01-2010, 21:58
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Foto'tje?
alain
morgen weer een dag!
RIkke
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 17-01-2010, 22:17
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude Bekijk bericht

kwestie van die resonantie kan je wat spelen met verschillende "mouche" of "rubber" om de micro in dat gat vast te houden.. zien f het tout court effect heeft, en welk effect dan ook..
Die resonantie, of die glijdende toon, heeft dat inderdaad te maken met de doorgifte van trilling via de kam/mouche/rubber? Is dat niet gewoon het geluid van de baskast die via de lucht op het membraan komt? Ik heb de mic nu met een shawl in de kam gedrukt. Heb het idee dat een ander materiaal niet echt heel veel andere sound gaat geven toch?

Rikke
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten