homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Audio Interfaces en standalone recorders

Mededelingen

Audio Interfaces en standalone recorders Zowel audio en midi interfaces (geluidskaarten) als zelfstandige opnamesystemen worden besproken in deze zone.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14-01-2010, 00:07
Junior Member

Reputatie: ripoo is op goeie weg
Standaard Advies nodig: M-Audio Fast Track Pro of Tascam US 122 MKII

Ik zou mij graag een USB audio interface aanschaffen voor PC.
Vereisten zijn: min 2 kanalen in en 2 uit, min 2 preamps, min 1 high-Z, en midi ondersteuning.

Na veel zoeken zijn er nog twee mogelijkheden over. De Tascam US122 MKII of de M-audio Fast Track Pro.

Als ik puur naar de specs van de handleiding kijk heb ik meer de neiging om te kiezen voor de Fast track. Ook de layout van de fast track spreekt mij meer aan (-20dB padding switches, zeer handig, 2x high Z ipv 1, en mogelijkheid om als stand-alone preamp te gebruiken).

Het enige nadeel dat ik zie is dat de M-audio maar USB 1.1 heeft, terwijl de tascam usb 2.0. Maar is dit wel een nadeel? Het maximum dat ik wil doen is twee kanalen in, twee uit (tegelijkertijd wel). Gaat USB 2.0 echt een merkbaar verschil geven in latency bij zo'n minimaal gebruik.

Ook vond ik op het net deze review waar ik niet goed weet van te denken: Run-Time Errors - REVIEW: M-Audio Fast Track Pro. Over de tascam lees ik natuurlijk ook vaak dat een van de twee kanalen het laat afweten na enige tijd.

Dus, heeft er iemand ervaring met deze twee, en welke zou je me dan aanraden?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 14-01-2010, 06:55
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Advies nodig: M-Audio Fast Track Pro of Tascam US 122 MKII

Bij Thomann hebben ze deze nog: TASCAM US-144 - Dutch International Cyberstore.

Aangezien ze allebei direct monitoring gebruiken, moet je je niet teveel aantrekken van latency, tenzij je live met MIDI-keyboards gaat werken.

De preamps van de M-Audio Fast Track Pro zijn net iets minder dan die van de US-reeks. (Heb eergisteren nog de US-144 en US-144 MKII naast elkaar gebruikt en er was geen verschil, het enige verschil tussen de 2 is gewoon het design. De 'oude' US-144 werkt zelfs met dezelfde drivers als de nieuwe US-144 MKII.)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 14-01-2010, 08:41
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosjanet Bekijk bericht
Aangezien ze allebei direct monitoring gebruiken, moet je je niet teveel aantrekken van latency, tenzij je live met MIDI-keyboards gaat werken.
Maar wat ik wil doen is twee tracks opnemen, terwijl ik er twee andere afspeel. Ik neem aam dat latency dan wel een rol speelt.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 14-01-2010, 08:57
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

USB 1.1 is een heel stuk trager dan USB 2.0 en dat ga je voelen. De technologie is inmiddels zo voorbijgestreefd dat apparaten die nog op USB 1.1 werken eigenlijk al helemaal verouderd zijn.
Jan
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 14-01-2010, 12:11
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ripoo Bekijk bericht
Maar wat ik wil doen is twee tracks opnemen, terwijl ik er twee andere afspeel. Ik neem aam dat latency dan wel een rol speelt.
In elke moderne DAW (en vaak ook de light-versies, behalve ProTools LE & M-Powered) zit latency compensation, waardoor je er geen last van hebt.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 14-01-2010, 12:28
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

@bosjanet ... dat is wel het geval met MIDI waar je enkel commando's naar je DAW stuurt en die door een VSTi in geluid moeten worden omgezet.In dat geval moet je monitoren via je DAW en zonder direct (enkel beschikbaar op interfaces met DSP) of zero latency (mix van input en return in de meeste interfaces) monitoring.
USB 1.1 heeft nog een boel limitaties (samplerate/frequency, data doorvoer, ...) die het echt minder geschikt maken voor audio. Zeker op dit moment waar USB 2.0 totaal mainstream is heeft het geen zin om nog een USB 1.1 device te kopen.
Jan
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 14-01-2010, 12:50
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wil72810 Bekijk bericht
@bosjanet ... dat is wel het geval met MIDI waar je enkel commando's naar je DAW stuurt en die door een VSTi in geluid moeten worden omgezet.In dat geval moet je monitoren via je DAW en zonder direct (enkel beschikbaar op interfaces met DSP) of zero latency (mix van input en return in de meeste interfaces) monitoring.
Stond allemaal al in mijn 1e antwoord, niets nieuws onder de zon.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wil72810 Bekijk bericht
USB 1.1 heeft nog een boel limitaties (samplerate/frequency, data doorvoer, ...) die het echt minder geschikt maken voor audio. Zeker op dit moment waar USB 2.0 totaal mainstream is heeft het geen zin om nog een USB 1.1 device te kopen.
Jan
DE M-Audio Fast Track Pro gaat tot 24-bit/96kHz.

Ik begrijp dat je USB2.0 (en de Tascam) wilt aanraden, maar als je even objectief kijkt, dan zie je dat USB2.0 geen echte vereiste is tenzij je monitoring vanuit je DAW nodig hebt.

De feiten op een rijtje:

-Tenzij ripoo met MIDI of meer dan 4 kanalen werkt, maakt het niet uit of je met USB1.1 of USB2.0 werkt.

-De preamps en AD/DA-conversie zijn beter op de Tascam US-122(L)/144 (MKII) dan op de M-Audio Fast Track Pro.

-Met de M-Audio Fast Track Pro kan je later eventueel nog werken met Protools M-Powered (wat met de Tascam niet gaat).

-De M-Audio Fast Track Pro heeft 2 directe instrumentingangen, mocht je nog een extra (bas)gitaar rechtstreeks (uitgang van versterker is gewoon via lijningang of microfooningang) op de Tascam willen aansluiten kan je een DI kopen (begint al vanaf €9,9 bij Thomann Cyberstore).

-Ze verkopen tijdelijk in sommige winkels de Tascam US-144 nog, die behalve een andere behuizing net hetzelfde is als de Tascam US-144 MKII. De Tascam US-144 werkt met dezelfde driver als de Tascam US-144 MKII. Als je de Tascam US-144 nog te koop ziet staan (onder andere bij Thomann Cyberstore), dan krijg je voor bijna dezelfde prijs als de Tascam US-122 MKII meer functies (aparte volumeregeling voor hoofdtelefoon/monitors & 2 digitale ingangen).

Laatst gewijzigd door Bosjanet; 14-01-2010 om 12:53
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 14-01-2010, 22:45
Junior Member

zijn die verzonken knoppen op de US-144 wel handig. Ze zien er nogal moeilijk te bedienen uit.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 14-01-2010, 22:50
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ripoo Bekijk bericht
zijn die verzonken knoppen op de US-144 wel handig. Ze zien er nogal moeilijk te bedienen uit.
Helemaal niet moeilijk. Eigenlijk vind ik ze heel erg handig omdat je ze zo heel erg precies kan instellen.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 25-01-2010, 23:26
Junior Member

heb nog altijd geen keuze gemaakt, ben als laatste alternatief de emu 0404 aan het bekijken. Is deze de extra 50 euro waart?

Groot pluspunt is volgens mij de externe power supply, ik vertrouw de usb-voeding niet voor 100% (geeft ook minder gain). de gnd-lift switches kunnen ook wel hun nut hebben. Deze heeft ook een max samplerate van 192khz ipv 96 khz.

Langs de ander kant heeft betalen voor een SPDIF out die ik nooit ga gebruiken niet veel zin.

Momenteel heb ik de neiging om de emu te nemen, maar vermits iedereen zo hoog oploopt met de tascam wel ik best naar nog wat argumenten luisteren
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten