homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-01-2010, 03:50
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Stelling vd maand Jan.'10:"Alles is in zekere mate al een keer gedaan."

Welkom bij onze negende "stelling van de maand"! Hier verzamelen we al jullie meningen rond één, ietwat controversiële, stelling.

Je hoort dit wel eens. Fatalisme of realiteit in een tijd waarin de mogelijkheden van software eindeloos zijn? Wat denken jullie ervan?

Dit is onze stelling:
"Originele muziek en sounds bedenken en/of produceren kan niet meer. Alles is in min of meerdere mate al een keer gedaan."

(met dank aan m0n0)
Alle meningen zijn welkom hieronder. Hou het netjes, blijf on-topic (elk antwoord moet rechtstreeks in verband staan met de stelling) en gebruik duidelijke argumenten.

Off topic posts worden hier niet toegestaan, en zullen zonder verdere waarschuwing verwijderd worden.

Aan jullie het woord!

Laatst gewijzigd door billybear; 09-01-2010 om 04:22
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-01-2010, 04:45
Senior Member

Reputatie: leodekruis is op goeie weg
Standaard Re: Stelling vd maand Jan.'10:"Alles is in zekere mate al een keer gedaan."

Bijna alles is volgens mij al eens eerder gedaan. Ondertussen beleef ik veel plezier in het opnieuw doen wat anderen al eerder (en beter) deden en verheug ik me in de illusie ooit iets origineels te maken.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-01-2010, 07:34
Senior Member

Reputatie: aylmer is op goeie weg
Standaard Re: Stelling vd maand Jan.'10:"Alles is in zekere mate al een keer gedaan."

Alles is inderdaad al eens gedaan.
Maar daarentegen laat 30 gitaristen hetzelfde riff spelen en je zal toch 25 maal iets anders horen. Kwestie van gevoel erin steken, dynamiek, kleine ritme veranderingen,...
Heb ik het nog niet over het geluid.

In de popmuziek werd er al muziek herkauwt sinds de jaren 50 (muziek uit de jaren 30 dan).
En de laatste jaren brengt het eerder een verslechtering ipv een verbetering teweeg.
Ook door het zo perfect klinisch laten klinken alle naturel is weg (zie autotune).
Daar zit dan het gevoel alles is al eens gedaan.

Ik mag hier wel namen noemen zeker.
Bij Black Eyed Peas zit het commercieel zo formidabel in elkaar dat het niet meer mooi is.
Will.I.am heeft zo goed geluisterd naar alles en daarvan een mengelmoes gemaakt, klinkt goe, is niks nieuws eigenlijk, maar commercieel exellent gezien.

Nog een voorbeeld : Al die mooie dames die tegenwoordig "zingen" in de dance,pop scene.
Hoe komt het dat die stemmen onderling verwisselbaar zijn ?

Ik zal stoppen het irriteert me mateloos. Ik heb de laatste 10 jaar niks nieuws meer ontdekt qua groepen alleen maar teruggraven heeft nog iets interessants.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-01-2010, 08:48
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

dan is het puur een kwestie van te stelen van de besten en nieuwe combinaties te maken..
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-01-2010, 08:49
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aylmer Bekijk bericht
Nog een voorbeeld : Al die mooie dames die tegenwoordig "zingen" in de dance,pop scene.
Hoe komt het dat die stemmen onderling verwisselbaar zijn ?
omdat dat allemaal door dezelfde studio-zangeres (vrouw van +-50) wordt ingezongen..
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-01-2010, 09:17
Senior Member

Reputatie: aylmer is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude Bekijk bericht
dan is het puur een kwestie van te stelen van de besten en nieuwe combinaties te maken..
Tuurlijk !

Wat ik vandaag ontdekt heb :
Let niet op de playback :
[media]http://www.youtube.com/watch?v=3vzBznukA60[/media]

Dit is uit eind jaren 50 maar klinkt echt nog fantastisch.
Ps : CCR heeft dit dus gecoverd, en nog ietske beter gemaakt.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-01-2010, 09:27
Limited

covers is niet echt wat ik bedoelde..

kbedoelde veel algemener.. steel gewoon ideeën van alle muziek van de laatste 500 jaar..

muziek is als legoblokjes.. élk blokje is ooit al wel eens gebruikt.. en zelfs hele stukken die al gebouwd zijn, maar bouw daar iets rond, gebruik die stukken..

je moet niet proberen om een nieuw soort blokje uit te vinden.. gewoon originele combinaties van bestaande blokjes..
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-01-2010, 12:01
Senior Member

Reputatie: mpraet wordt hier goed onthaald

iedere muziekant heeft ,een eigen inspiratie vind ik je moet ze alleen vinden ;-)
dat cover gedoe is gewoon omdat je op de kap van een ander artiest geld wil verdienen en liefst zo snel mogelijk...........
Muziek van uw favorite groep mag enkel dienen als in spirerend object,van waar je naartoe wil(luisteren mag coveren niet)
Zo werk ik al jaren ,en heb mij nog nooit betrapt op iets wat op een cover lijkt in tegendeel men steelt soms mijn muziek om er comercieel mee te gaan en spijtig is dit voor vele al gelukt,daarom registreer ik alles nu en wee o wee wie het nog eens aandurft(dus bepaalde Duise en Nederlandse cosmische muziek uitbrengers u bent gewaarschuuwd) ;-)

Groetjes,

Marnix
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 09-01-2010, 12:04
Limited

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mpraet Bekijk bericht
iedere muziekant heeft ,een eigen inspiratie vind ik je moet ze alleen vinden ;-)
dat cover gedoe is gewoon omdat je op de kap van een ander artiest geld wil verdienen en liefst zo snel mogelijk...........
Muziek van uw favorite groep mag enkel dienen als in spirerend object,van waar je naartoe wil(luisteren mag coveren niet)
Zo werk ik al jaren ,en heb mij nog nooit betrapt op iets wat op een cover lijkt in tegendeel men steelt soms mijn muziek om er comercieel mee te gaan en spijtig is dit voor vele al gelukt,daarom registreer ik alles nu en wee o wee wie het nog eens aandurft(dus bepaalde Duise en Nederlandse cosmische muziek uitbrengers u bent gewaarschuuwd) ;-)

Groetjes,

Marnix
da's ook allemaal erg relatief en subjectief..

op mijn 13'e heb'k een fantastische gitaar-rif geschreven.. 3 jaar later hoor'k éxact dezelfde gitaar rif op een plaat van lenny kravitz (are you gonna go my way)
plagiaat.. i don't think so.. maar mijn riff is waardeloos geworden.. brute pech.. en met mij wschlk nog 4684354 andere gitaristen die die riff ook al eens in de vingers hadden làng voor die plaat er was..

ach ja.. great minds think alike ?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 09-01-2010, 12:15
Vintage Member

Reputatie: mrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatie

Tja, zo verschrikkelijk veel noten zijn er in de westerse muziek niet, dus vrijwel elke goed klinkende volgorde/melodie/akkoordenschema is al 's door iemand bedacht... Maar met creatief combineren kun je toch best origineel klinken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mpraet Bekijk bericht
Mag iedereen dat ff lekker voor zichzelf bepalen? Ik speel al jaren in bands met zelfgeschreven muziek, maar het lijkt me ook hartstikke leuk om in een coverband te spelen... En echt niet alleen om geld te verdienen
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten