Ik zou hier zo kunnen beginnen weerleggen maar ik ga dat zo laten, ziet er mij een onbegonnen opdracht uit.
Ik weet niet wat ik eerst of laatst moet luisteren omdat er ZOVEEL interessante en vernieuwende dingen zijn! Alles reeds gedaan? Misschien, maar er is steeds een frisse kijk op de zaak die het weer net iets anders maakt. En durf eens van de gewonen paadjes afwandelen, want veel mensen durven dat écht niet... pop, jazz, neoklassiek, electro, noise, experimentele klankinstallaties, technometal, doomjazz, drone-post-rock... ik heb de laatste drie jaar nog nooit zoveel nieuwe en verfrissende dingen gehoord...
Voorbeeldjes...
Porcupine Tree is gewoon Pink Floyd? Niet echt, klinkt veel frisser en op de laatste cd zelfs meer rock-metal-ish (soms zelfs NIN bij mij).
De nieuwe experimentele noise is iets wat Klaus Schulze al deed indertijd? Ja, die deed dat toen met analoge stuff, de digitale revolutie geeft je evenveel zo niet meer mogelijkheden, met andere nuances.
Alles in Metal is reeds gedaan door de eighties trashbands? Yeap right, maar de nieuwe metalbands gaan nog meer stijlen mengen, zich toespitsen op nieuwe technieken en zo de metal naar een hoger niveau tillen.
Ik heb vaak de indruk dat mensen die halverwege de jaren dertig zijn en daarboven, het hebben over 'in onzen tijd was de muziek beter' en 'de muziek van tegenwoordig is zoals die van ons, alleen slechter'. Een soort midlifecrisis dus.
En de metal is niet uitgevonden door Metallica, het was gewoon het schoolvoorbeeld waar we allemaal hoofden op bangden in onze 'jonge tijd' (ik was een metalhead in die tijd vandaar al die metalvoorbeelden

)
IZ.