homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 10-01-2010, 12:09
-Sub Joris's schermafbeelding
Member

Reputatie: -Sub Joris is op goeie weg
Standaard Re: Stelling vd maand Jan.'10:"Alles is in zekere mate al een keer gedaan."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude Bekijk bericht
wie spreekt er over afkooksels?
is oude stenen gebruiken om iets nieuws te bouwen noodzakelijk een afkooksel? of juist een bewijs van creativiteit?
1.) Ik, spreek over afkooksels
2.) Of is een nieuw soort steen uitvinden het toppunt van creativiteit?
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 10-01-2010, 14:00
Zaphod's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Zaphod is op goeie weg
Standaard Re: Stelling vd maand Jan.'10:"Alles is in zekere mate al een keer gedaan."

Citaat:
Originele muziek en sounds bedenken en/of produceren kan niet meer. Alles is in min of meerdere mate al een keer gedaan.
Met deze stelling ben ik het (heerlijk) 100% niet eens. Muziek is een onuitputtelijke bron.

Muziek is zoveelmeer dan een verzameling noten en tonen bij een verzameling ritmen. Timbre, stijl, tempo, dynamiek, gevoel, teksten, alles kan gevarieerd worden. Taal, gedichten en teksten zijn ook onuitputtelijk.

Wat we doorgaans 'mainstream' noemen is vaak wel allemaal al gedaan maar dat licht aan de conservatieve muziekindustrie die nog steeds de dienst uitmaken. Maar dat heeft met het maken van muziek weinig te maken. Dat wordt meer en meer muzak, liftmuziek die bij zoveel mogelijk mensen goed in het gehoor ligt.
  #23 (permalink)  
Oud 10-01-2010, 14:47
Mesadude's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mesadude wordt hier goed onthaaldMesadude wordt hier goed onthaaldMesadude wordt hier goed onthaald

the Logos Foundation - Experimental Music in Flanders

en meer hoeft er niet gezegd te worden denk'k

http://www.youtube.com/results?searc...oq=logos+found
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 11-01-2010, 10:15
Member

Reputatie: Pieter.vanbaelen is op goeie weg

Ik denk dat dit allemaal vooral te maken heeft met dat de meeste muzikanten terugvallen op wat ze kennen en horen en zich er op vast pinnen. Ze durven niet veel meer. Experimenteren is een vies woord voor velen.
Dat ene slaat aan dus als wij dat doen zal dat ook wel aanslaan.
Hier kom je dus in een vicieuse circel.
Maar ook de mensen die naar muziek luisteren daar is het merendeel ook een beetje vastgepind op wat ze kennen.
Dus het heeft langs beide kanten nog een beetje nodig om tot nieuwe dingen te komen. De luisterende mede mens opener en de muzikanten en producers zich los koppelen van wat ze kennen.

Dit is mijn mening
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 11-01-2010, 10:41
Active Member

Reputatie: Radix wordt hier goed onthaald

Alles al eens gebruikt? Nee hoor!
Neem een toon van de standaard C majeur toonladder. Je hebt 7 mogelijkheden. Neem er nog een, weer 7 mogelijkheden.
Zo zijn er voor 8 tonen (2 maten in een 4/4 maatsoort) al 5764801 mogelijkheden. Bij 16 tonen al 33 biljoen mogelijkheden.
Daarbij komen dan al die andere tonen van een liedje, het ritme, de andere toonsoorten, de andere oktaven, de akkoorden, de instrumenten, en de interpretatie. Voldoende mogelijkheden om origineel te zijn lijkt mij.
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 11-01-2010, 12:56
Izzy's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Izzy wordt hier goed onthaaldIzzy wordt hier goed onthaald
Stuur een bericht via Yahoo naar Izzy

Ik zou hier zo kunnen beginnen weerleggen maar ik ga dat zo laten, ziet er mij een onbegonnen opdracht uit.

Ik weet niet wat ik eerst of laatst moet luisteren omdat er ZOVEEL interessante en vernieuwende dingen zijn! Alles reeds gedaan? Misschien, maar er is steeds een frisse kijk op de zaak die het weer net iets anders maakt. En durf eens van de gewonen paadjes afwandelen, want veel mensen durven dat écht niet... pop, jazz, neoklassiek, electro, noise, experimentele klankinstallaties, technometal, doomjazz, drone-post-rock... ik heb de laatste drie jaar nog nooit zoveel nieuwe en verfrissende dingen gehoord...

Voorbeeldjes...

Porcupine Tree is gewoon Pink Floyd? Niet echt, klinkt veel frisser en op de laatste cd zelfs meer rock-metal-ish (soms zelfs NIN bij mij).

De nieuwe experimentele noise is iets wat Klaus Schulze al deed indertijd? Ja, die deed dat toen met analoge stuff, de digitale revolutie geeft je evenveel zo niet meer mogelijkheden, met andere nuances.

Alles in Metal is reeds gedaan door de eighties trashbands? Yeap right, maar de nieuwe metalbands gaan nog meer stijlen mengen, zich toespitsen op nieuwe technieken en zo de metal naar een hoger niveau tillen.

Ik heb vaak de indruk dat mensen die halverwege de jaren dertig zijn en daarboven, het hebben over 'in onzen tijd was de muziek beter' en 'de muziek van tegenwoordig is zoals die van ons, alleen slechter'. Een soort midlifecrisis dus.

En de metal is niet uitgevonden door Metallica, het was gewoon het schoolvoorbeeld waar we allemaal hoofden op bangden in onze 'jonge tijd' (ik was een metalhead in die tijd vandaar al die metalvoorbeelden )

IZ.
  #27 (permalink)  
Oud 11-01-2010, 14:22
Member

Reputatie: itsmekeuh is op goeie weg

Ik lig er niet wakker van of iets al gedaan is of niet, ik denk niet dat het daarom draait.
Ten eerste hebben we de neiging om enkel te kijken naar de laatste 10 jaren en de geleidelijke evolutie in alles, lijkt het alsof dingen niet of nauwelijks veranderen. Als je echter achteraf gaat kijken naar een periode zie je toch duidelijke verschillen telkens. laten we binnen 10 jaar terug kijken en zien of er verschillen zijn. Ik denk dat we nu toch duidelijk de verschillen kunnen duiden van de vorige eeuw tot nu.

Music is entertainment, enjoy it...
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 11-01-2010, 16:20
leodekruis's schermafbeelding
Member

Reputatie: leodekruis is op goeie weg

Schieten mij opeens de wijze woorden van de bassist waar ik zo'n 35 jaar mee samen heb gespeeld:

"Beter goed gejat dan slecht bedacht."

Lijkt me wel een aardige puntige samenvatting van veel meningen
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 11-01-2010, 16:35
Junior Member

Reputatie: Fopp is op goeie weg

alles is idd al gedaan of denken we toch
het is gwn wachten op een nieuw meesterlijk brein die iedereen verbaast
met hetzelfde te doen maar beter en anders....
Met citaat reageren
  #30 (permalink)  
Oud 11-01-2010, 18:11
steeljj's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: steeljj is op goeie weg

Misschien kun je dezelfde muziek maken, dezelfde riffs spelen, maar emoties zijn niet te kopieeren. (Dan praat ik over 'met de hand gespeelde"muziek, en niet door software rechtgetrokken midi- en/of wav files......)
En muziek is voor mij emotie
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten