| Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels. |

09-01-2010, 12:25
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Re: Stelling vd maand Jan.'10:"Alles is in zekere mate al een keer gedaan."
Heel veel liedjes berusten op hetzelfde akkoordenschema. Toen ik nog maar net gitaar kon spelen kwam ik er al achter dat ik met het C, F, en G akkoord al een heel eind kwam. Maar er zijn meer veelgebruikte variaties. Dit filmpje (ongetwijfeld al eens gepost) maakt dat op een leuke manier inzichtelijk:
Van veel nummers is de basis dus gelijk. Heb je alleen nog variatie in zanglijn en tekst. Het kan mij persoonlijk enorm in de weg staan als ik bezig ben een liedje te maken en me dan af begin te vragen in welke andere liedjes dat akkoordenschema nog meer gebruikt wordt.
Tegelijkertijd kun je jezelf ook afvragen of er wel een markt is voor muziek die (nagenoeg) origineel is en waar niets herkenbaars in is te ontdekken.
|

09-01-2010, 15:00
|
 |
Vintage Member
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mpraet
Muziek van uw favorite groep mag enkel dienen als in spirerend object,van waar je naartoe wil(luisteren mag coveren niet)
|
ben nu bezig met een project zoals 2 many DJ's.. dus een volledige mash-up van allerlei nummers, volledig door elkaar gegooid en binnenstebuitengedraaid.
maar in tegenstelling tot 2 Many DJ's doen we dit met een volledige live-band..
valt dit dan ook onder "coveren mag niet"? want ik vind't toch verdomd creatief wat er gedaan wordt..
|

09-01-2010, 15:38
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Luister The Mars Volta.
|

09-01-2010, 15:46
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
alles bestaat al ergens,....no doubt
ma ik vind het steeds fijn zelf iets uit te vinden, en er dan achter te komen dat de anderen het ook doen. dan was ik toch lekker 1st ( in mijn hoofd lol)
greetz
|

09-01-2010, 21:59
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Hoi,
Alles wat je hoort en bekoort zal jou muziek beïnvloeden. Ik denk dat hersens veel info opslaan die er in een creatief proces weer naar voren komt (is hier al onderzoek naar gedaan?) Ik denk dus dat het van alle tijden is dat muziek ontstaat uit muziek. Ik neem aan dat een componist uit zeg maar 15e eeuw ook les heeft gehad, en dingen heeft gehoord, en dus minimaal is beïnvloed door zijn lesgever en voorganger. Iederéén die een instrument leert bespelen oefent muziek van een ander, of speelt nummers na van anderen. De meeste mensen gaan instrumenten bespelen omdat ze iemand anders dit instrument zien bespelen. De vooruitgang in de muziek en de ontwikkeling zit hem deels in zeg maar technologie en technologie die steeds meer mensen bereikt. Dat zelfde geld voor theorie over beter gezegd het afstappen vann muziektheorie.
Orginaliteit is vaak het gebruiken van andere technologie en theorien het op een andere manier gebruiken van technologie en theorie of het mixen van stromingen die nog niet met elkaar zijn gebruikt.
Ik bedoel met technologie: een gitaar die wordt versterkt, he we hebben rockmuziek... in basis hetzelfde wat we eerst hadden maar nu versterkt.
Daarnaast zullen de hersenen (zo als op andere gebieden) onbewust selecteren wat we wel mooi en niet mooi vinden.
Dus het lijkt net of niks nieuw meer mogelijk is maar muziek evolueert, technologie evolueert en de combi daarvan dus ook. Het gaat waarschijnlijk langzamer dan wij dagelijks merken echter als je terug kijkt zie je wel een evolutie.
Ik hoop dat iedereen me nog kan volgen, ga nog eens een leffe inschenken dat helpt misschien
Johan
Laatst gewijzigd door jniet; 09-01-2010 om 22:06.
|

09-01-2010, 22:54
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Alles is al een keer gedaan ... Ja, ik heb het hier ooit nog wel geschreven in een forum dat het daarom ook is dat ik zo weinig mogelijk gericht luister naar hits enz ... velen spelen nog in mijn hoofd hoor en als ik een begintune hoor bvb. dan zou ik zo direct de bas meespelen, dus de meesten hun kop zit vol, hoe ga je je dan toch niet laten beïnvloeden.
Het is echt niet eenvoudig eigen nummers zo maar uit de mauw te toveren zonder dat je ergens plagiaat gaat plegen dus. Het is nu wel zo dat plagiaat van verscheidene factoren afhangt, gelukkig.
Zelf probeer ik dus nummers te maken (of een ander ze graag hoort of niet, daar kijk ik niet naar, ik doe het niet om beroemd mee te worden) die ik probeer te eigenen aan mijzelf, mijn ding .. niet dat van wat ik ooit hoorde.
Ik varieer bij eigen werk nogal van stijl eens (nu bij Gentse nummers) niet gemakkelijk want ik ben eigenlijk geen zanger.
Ik durf ook zowel moderne instrumenten naast oude gebruiken, eventueel samples en deels gespeeld.
Als ik maar denk ... dat zal nog wel niet gedaan of zo gespeeld zijn zeker 
Indien het zo van die commerciële nummers moet zijn om vlug rijk te worden dan moet je wel stelen vrees ik en wat omdraaien en keren.
Maar toch, nu dat de nummers zo vlug uitkomen buiten de jaren vijftig, zestig, zevetig, tachtig (die we ook langst zullen onthouden, net omdat ze melodieus waren en wat klassiekers blijven bij manier) en er ook veel meer nummers worden gemaakt zitten er toch af en toe nog eens mooie bij.
Maar ja, hoe wordt een nummer een hit .... door het veel te draaien en je hoort dus ook veel echte brol draaien, dat je zegt hoe is het mogelijk dat zo iets op de radio komt, terwijl je net een eigen nummer van plan was in de vuilbak te kieperen dat misschien veel mooier of beter is.
Patrick.
|

09-01-2010, 23:11
|
 |
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Ik heb niet het gevoel dat alles al een keer gedaan is, wilt dit dan zeggen dat er geen nieuwe muziek meer moet zijn maar slechts afkooksels van het voorgaande?
Wie weet loopt de nieuwe Micheal Jackson vandaag rond, maar voor mijn part komt er een nieuwe, betere muzikant boven water. Iemand die de grenzen verlegt net zoals de groten het voor ons hebben gedaan.
Draait producen niet om het realiseren van nieuwe ideen, visies? en het genoegen nemen (of net niet) van nieuwe ontdekkingen?
|

09-01-2010, 23:14
|
 |
Vintage Member
|
|
|
|
wie spreekt er over afkooksels?
is oude stenen gebruiken om iets nieuws te bouwen noodzakelijk een afkooksel? of juist een bewijs van creativiteit?
|

09-01-2010, 23:38
|
 |
Algemeen moderator
|
|
|
|
De perceptie veranderd als de tijdsgeest veranderd.
Dus sommige zaken die eerst not-done waren worden plots juist trendy en vers. Iedereen (die al ietwat leeftijd heeft  ) kan zich wel een moment herrineren dat een nieuwe wind woei en ze bij zichzelf zeiden "meh, ik vond het oudere beter"...da's het moment waarop je niet meer kan volgen
Echt grensverleggende nieuwe zaken in muziek gebeuren traag en zelden, denk aan wat jazz heeft bijgedragen aan het totdatoe bekende muziekuniversum, harmonien en bijbehorende toonladders die gewoon fout waren voordien maken plotsklaps 'sense'.
Op gebied van geluiden heeft gelijkaardige revolutie plaatsgevonden met de introductie van de electronische muziek. Plotseling waren de 'beperkingen' van de bekende instrumenten verdwenen en was grof gezegd elke denkbare textuur mogelijk en binnen handbereik.
Je kan het haten of niet (ik allesinds wel  ), maar die autotune t-pain-esque brol die nu en de laatste jaren op de radio weerklonk is ook een voorbeeld van een nieuwe stap.
Wat vroeger 'verboden' was en metikuleus bewerkt werd zodat je het niet hoorde wordt plotseling over een andere boeg gegooid en moet zo hoorbaar mogelijk zijn waardoor er een soort nieuwe synth-stem hybride ontstaat. Vers en nieuw (en oh zo vreselijk...)
Om toch op de stelling te komen "Alles is in zekere mate al een keer gedaan."
Dingen gaan altijd terugkomen, de mens bouwt altijd op ervaring en traditie in alles wat hij doet, maar indien het een blijvende herhaling zou zijn, zou de aandacht gaandeweg verdwijnen, dus een creatieve geest gaat uit dat immens arsenaal van reeds gedane zaken elementen halen en deze op andere manieren in iets nieuws doen passen zodat het weer een nieuwe dimensie krijgt, denk aan de soul en rnb samples uit jaren 90 hiphop, denk aan tribale ritmes die plotseling een nieuwe plaats krijgen in een discotheek, tot klassieke stukken en elemten hiervan die een nieuwe plaats krijgen in een nieuwe stijl van muziek.
Ik denk dat kwa harmonien het grootste deel al reeds gedaan is zolang we blijven werken met onze indeling (chromatisch zeker?), maar los daarvan kunnen we nog ontelbare nieuwe dingen bedenking om iets nieuws en vers te creëren, alleen zijn we voor veel van die zaken waarschijnlijk vandaag nog niet klaar.
Pzz
|

10-01-2010, 08:57
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
"Originele muziek en sounds bedenken en/of produceren kan niet meer. Alles is in min of meerdere mate al een keer gedaan."
Ik zie dat alvast niet zo ...
Het is wat de kunstenaar er mee doet ... de creativiteit ... de vorm en vertaling als het ware van een muziekstuk op een zeer persoonlijke wijze naar de luisteraar toe, en dus uniek.
Soms hoort men ook wel eens; "Alles is al gezegd ..." Dat is ook niet waar.
Er komen nog altijd nieuwe woorden bij, en ook, betekenis en impakt geven aan woorden blijft zeer aktueel, sinds mensenheugnis.
Peter
Sonar 7PE in Windows XP-SP3 op AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5200+ met 4Gb DDR2/800MHz en meer dan 2TB opslagruimte. Alesis XT20-LX20(3x)-BRC; RME-Digi9652 (2cards); Behringer MX3242X - MX2642X - MX1602A - MX882
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|