homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-01-2010, 00:52
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaald
Standaard AT4047 vs. Neumann TLM103

Ik heb het plan, of een gevoel dat in me opkomt, om in de toekomst eventueel toch te gaan investeren in een goede condensatormicrofoon. Naast mijn SM7B die een goede dynamische microfoon vind, heb ik het gevoel dat een condensator me nog wat meer detail,openheid en verfijning kan bieden bij het opnemen. Het gaat hoofdzakelijk om stemopnames en meer specifiek over mannelijke stemmen en raps. Bij gelegenheid zullen er echter ook mannelijke en vrouwelijke zangstemmen opgenomen worden. Ik zoek dus naar een microfoon die dit allemaal aankan. Ik las over de brede inzetbaarheid van at4047, maar ben toch even nieuwsgierig naar de TLM103.
Zoals de zaken nu staan zal de daking micpre/eq als preamp gebruikt worden. Ik heb nog geen concrete plannen om tot de aanschaf over te gaan, en zoek zoveel mogelijk informatie om op me af te laten komen en te laten bezinken vooraleer ik mogelijks ga aankopen. Tegen dan ga ik zeker ook de mogelijkheid opzoeken om de microfoons te testen. Ik ben nu dus voornamelijk op zoek naar ervaringen.
Met mijn huidige setup kom ik eigelijk niet veel tekort, maar net daarom is het een muzikale curieuziteit om ook nog andere richtingen te gaan opzoeken, in dit geval dus beginnende met een microfoon.
alvast bedankt

Laatst gewijzigd door Johnny Nobel; 07-01-2010 om 01:03
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-01-2010, 08:09
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: AT4047 vs. Neumann TLM103

De nieuwe TLM102? Die 3 micro's heb ik nog niet live kunnen gebruiken, maar de clips online zijn vaak veelbelovend.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-01-2010, 08:58
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Tussen die twee, zal ik zeker weten de AT4047 kiezen. Veel breder inzetbaar als de TLM103 naar mijn mening / ervaring. Als de TLM102 beter is gaat deze direct bij mij de deur uit. Ik vind dat de TLM103 te snel scherp kan klinken. Your love it or hate it...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-01-2010, 09:22
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

De Sound on Sound heeft deze maand de 102 getest.
Hij gaf als mogelijke tegenhanger de AT4047 aan.
Dus misschien effe dat artikel opsnorren ...
Ik las dat hij wel terug een hype in het hoog heeft
rond 6 K. dus misschien wel terug dat scherpe ...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 07-01-2010, 10:53
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

Als je toch voor de Daking langskomt, we geven je graag een Brauner Phantom mee om te testen Een klasse hoger dan beiden, zonder echt meer te kosten als de Neumann.

Dat is overigens de combo die ik zelf gekocht heb voor mijn thuis-opnames.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 07-01-2010, 11:08
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathew Lane Bekijk bericht
Als je toch voor de Daking langskomt, we geven je graag een Brauner Phantom mee om te testen Een klasse hoger dan beiden, zonder echt meer te kosten als de Neumann.

Of een Panthera? Deze heb ik zelf en vind hem voller en meer in your face dan de Phantom. Hier in frankrijk rond dezelfde prijs als de Phantom.

Verkoop jullie ook de "basic" packs van Brauner, Mathew? Die zijn idd erg "goedkoop" en zeker een classe hoger als Neumann tlm103 en 4047. Voor wat meer open opnames en vrouwelijke gebeuren, gebruik ik mijn TLM49 en alles anders Panthera all the way (behalve rap, dat is 9 out 10 keer een sm7b voor mij).

Maar de big question...BUDGET heren BUDGET....
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 07-01-2010, 11:45
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mauce Bekijk bericht
Verkoop jullie ook de "basic" packs van Brauner, Mathew?
Nee, vermits het maar een klein prijsverschil betreft geven wij de voorkeur aan de volledige versies waarbij de Brauner ophanging, een VOVOX mic kabel en een aluminium case zit.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 07-01-2010, 14:39
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Hoi,

Voor wat het waard is: volgens mij is een "scherpe" mic (zoals de tlm103) geen goeie match voor de daking, die op zich - althans zo ervaar ik de pre - ook een behoorlijk cleane/heldere pre is. Allicht is een AT4047 - waarmee ik geen ervaring heb - een betere match voor de Daking pre, omdat die wordt beschouwd als een iets donkerder mic.

Omtrent de combinatie phantherra/daking ben ik niet overtuigd. Het zijn stuk voor stuk uitstekende pieces of gear, maar mijn ervaring is dat de phanterra, die een zeer heldere, klare en gedefinieerde mic is (méér dan de tlm 103) doorgaans gediend is met een "warmere" pre, zoals bijvoorbeeld een UA la610. Ik hou bijvoorbeeld van de combinatie daking mic pre/ribbon, beetje om dezelfde reden als ik hou van de combinatie phanterra/LA610.

Als je toch voor Daking gaat, waarom dan bijvoorbeeld ook niet overwegen om te gaan voor een AEA R84 ribbon mic (je moet Raf of Matthijs maar eens daaromtrent bevragen)? Alle warmte, klinkt zeer smooth, en hoog is enkel een kwestie van wat EQ-tweaken...

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 07-01-2010, 14:44
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathew Lane Bekijk bericht

Leuk voorstel, maar de daking preamp heb ik al. Hoe vertaalt zich dat; "een klasse hoger" van de brauner Phantom of Panthera?

De TLM 102 ligt in dezelfde prijsklasse als de AT4047, rond de € 600 dus. Aangezien ik nog geen concreet aankoopplan heb, mag alles wat zich daar in de ruime omgeving rond bevindt ook aan bod komen uiteraard. Over de TLM 103 blijf ik horen dat die bij bv. akkoestische opnames echt wel een uitblinker kan zijn.. of maw als hij juist wordt toegepast. Dat is misschien niet waar ik naar opzoek ben. Zijn de brauners bijvoorbeeld breed inzetbaar? Ik las daar ook wel eens over dat ze situatiegebonden uitstekend zijn of net niet.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 07-01-2010, 14:49
Senior Member

Dogpants gaf het antwoord al gedeeltelijk,mijn post kwam een paar minuutjes te laat.. Maar het bevestigt mijn vermoeden dat die brauners niet echt iets voor mij zijn. Tenzij ik ook weer ga investeren in een degelijke preamp, wat voorlopig niet het plan is.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten