homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 28-12-2009, 09:35
Active Member

Reputatie: htinge is op goeie weg
Standaard zang/vocals dubben?

Hallo,

Hoe dub je nou eigenlijk een zanglijn?
Ik werk zelf met sonar 6.
Meestal dub ik de zang met een klein beetje chorus, maar ik krijg hier en daar het advies dat NIET te doen omdat je dat terug kan horen in de reverb.
Hoe kan ik nou het beste een stem dubben in Sonar?
Of hoeft een stem helemaal niet gedubt te worden?

Groetjes Hans
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 28-12-2009, 09:46
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: zang/vocals dubben?

Wat bedoel je met "dubben" ? Als je een bestaande opname wil verdubbelen (kopie maken van de track) zijn er verschillende technieken om die copie net iets anders te laten klinken dan het origineel (pitch shift, delay, ... zelfs VSTs die het voor jou doen - de zogenaamde "doublers").
Het beste is natuurlijk de tweede/derde/... stem gewoon opnieuw in te zingen zodat je zelf de kleine accenten en verschillen kan bepalen en de harmonie kompleet kan maken.
Jan
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 28-12-2009, 09:59
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Zoals jan reeds zei: de beste manier om te dubben is de lijnen opnieuw laten inzingen/inspelen, en dan over elkaar leggen, al dan niet gepand.

Er bestaan inderdaad softwaretechnieken die een iet of wat gelijkaardig resultaat geven, maar aangezien deze steeds niet meer en niet minder een bewerking zijn van je bestaande track (en dus je bestaande wav) krijg je nooit hetzelfde resultaat als echt dubben. Bij echt dubben zijn je gedubde lijnen immers nooit identiek aan je originele lijn (noch qua toonhoogte, noch qua wavstructuur), en dat maakt het net dat "anders".

Chorus zou ik niet gebruiken. Chorus creŽert een soort van sweep rond je originele wav, die afhankelijk van de snelheid waarmee je je chorus instelt, telkens weer je originele wav snijdt. Ik hou daar niet van (maar misschien heb jij daar geen problemen mee).

Bij backings bijvoorbeeld laak ik steeds opnieuw inzingen en layeren, zo veel als mogelijk en nodig. Met steeds het beste resultaat.

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 28-12-2009, 10:04
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

je bent al evenlang bezig met doublers, pitchshiters, ...
dan het gewoon even opnieuw te recorden
en het resultaat zal met dit laatste beter zijn
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 28-12-2009, 13:49
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Het beste lijkt mij ook: dubbel laten inzingen.

Ik heb eens lang zitten prutsen om een enkele zanglijn in een refrein te dubbelen d.m.v. een chorus, maar ik was er niet echt tevreden mee.

De vocal kopiŽren op een nieuw spoor en wat later schuiven werkt ook: een korte delay, een wat voller geluid.

Zoek eens op "harmonizer": dat is een type plugin dat je misschien kan gebruiken. Bijvoorbeeld hier; zelf heb ik er weliswaar geen ervaring mee.

Maar wellicht zal geen enkele techniek of plugin het ťchte inzingen kunnen verbeteren (als het goed ingezongen is, natuurlijk).
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 28-12-2009, 19:01
Senior Member

Reputatie: huug92 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierke Bekijk bericht
Maar wellicht zal geen enkele techniek of plugin het ťchte inzingen kunnen verbeteren (als het goed ingezongen is, natuurlijk).
Dat Ūs zo ! Ik gebruik nu en dan mijn TC-Helicon Quintet : die werkt heel goed en heeft mogelijkheden om de backings "menselijk" te laten klinken, maar toch blijft het timbre van de lead vocal steeds herkenbaar.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 28-12-2009, 22:38
Active Member

Reputatie: htinge is op goeie weg

Bedankt voor jullie reacties!!

Maar de zang opnieuw opnemen is toch erg moeilijk omdat exact gelijk te krijgen? De uitspraak en lengte van de woorden etc.
Is clone track ook een optie? en dan een beetje verschuiven in tijd?
Is zijn dit soort dingen eigenlijk niet nodig?

alvast bedankt,

Hans
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 29-12-2009, 00:47
Vintage Member

Reputatie: mrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatie

Het idee is juist ook om het NIET exact gelijk te krijgen! Als het exact gelijk was zou je niet horen dat het gedubt is.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 29-12-2009, 07:05
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

En uiteraard zijn zulke dingen niet nodig.
Als jij tevreden bent met de vocals zoals ze van de eerste keer zijn opgenomen, waarom dan nog overdubben?

Het overdubben van vocals is in feite, net als het overmatig gebruiken van autotune, een vrij populair effect.
Er is dus geen noodzaak dit effect te gebruiken.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 29-12-2009, 09:18
SvN SvN is offline
Junior Member

Reputatie: SvN is op goeie weg

De beste manier is inderdaad de track opnieuw inzingen.
Je stem klinkt toch iedere keer iets anders.
Vooral bij gewone cleane zang hoor je dit goed.
Wanneer ik grunts of screams opneem zou ik die wel eens durven bewerken.
Maar m'n cleane zang neem ik meestal een 2de keer op.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten