homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22-06-2006, 08:59
Junior Member

Reputatie: kriszingt is op goeie weg
Standaard beginnen

Hallo

tsja na enig leeswerk, ben ik wel wat wijzer maar ik weet ZO weinig van deze materie dat de meeste dingen die al geschreven zijn, zelfs in dit beginners forum , mij wat boven mijn pet gaat

ga er maar vanuit dat ik NIKS weet op dit gebied.

Ik zing en Speel gitaar, en dat doe ik niet onverdienstelijk naar verluidt. Het is dus tijd voor een cd. studio tijd is kostbaar en ik houd niet van toeters en bellen aan mijn muziek. Dus vraag ik mij af of een studio recording wel wat voor mij is. het eerste gesprek met een producer draaide namelijk al uit op ideeen van diens kant als BREED UITPAKKEN...en SYNTHESIZER hier en daar..
ECHOOTJE zus en zo..

Ik wil een louter accoustische sound, het mag klein zijn, en zo kwetsbaar en emotioneel klinken als ik live doe. Je moet je bij mij voorstellen dat ik muziek maak in de richting van ierse folk, eva cassidy, norah jones..(en een heleboel van mijzelf uiteraard 8-)
wel wil ik samen gaan werken met een violist en een gitarist, mogelijk ook een harpiste. maar dan nog zal het hooguit gaan om drie of viersporen opnames

ik speel acoustisch, ook niet semi accoustisch om helemaal geen afbreuk aan het acoustische geluid te doen.

dat wil dus zeggen dat ik mijn gitaar met een microfoon moet opnemen denk ik.
dat is meteen vraag 1
wat voor microfoon gebruik je daar nu voor?

dan mijn stem uiteraard
vraag 2
wat is een goede zangmicrofoon

vraag3
hoe moet de ruimte waarin je opneemt er uit zien,..is de acoustiek belanglijk bij opnemen?

vraag 4
wat voor aparaat heb ik nou nodig om op te nemen, zoals gezegd ik weet er niks van.. lees wel van alles over interfaces enzo maar wat is dat nou?
stel ik wil het zo doen.. gitaar partij acoustisch opnemen met microfoon
daarover heen de zang inzingen, en dan later een viool , tweede gitaar of harp toevoegen.
Hoe pak ik dat aan.
wat voor aparatuur zou ik nodig hebben. en hoe eenvoudig of moeilijk is het daarna om een mooie gebalanceerde opname op cd te zetten.

Ik twijfel namelijk nog erg of ik niet toch beter een (eenvoudige) studio kan gaan zoeken met mensen die weten waar ze het over hebben haha, of dat het aanschaffen van aparatuur en me er zelf helemaal in verdiepen handiger is. :-?
en wellicht goedkoper op de langer duur?

groetjes van
Kris (die gewoon mooie muziek wil maken en opnemen)

Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 22-06-2006, 09:10
billybear's schermafbeelding
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een prima uitstralingbillybear heeft een prima uitstralingbillybear heeft een prima uitstralingbillybear heeft een prima uitstraling
Laatste blog post: do, 2009-08-13 13:06
Standaard Re: beginnen

Hoi Kris, welkom op het forum.

vooraleer ik je vragen begin te beantwoorden al een eerste set wedervragen.
- Heb je een redelijk hedendaagse computer ter beschikking voor je opnamen? Zie je het zitten om via software te werken? In dat geval wordt je PC het "opnametoestel" waarop je dan, via één of andeere "interface" de micro's aansluit.
- Sommige mensen zullen de neiging hebben je erg dure oplossingen voor ts stellen, omdat we eigenlijk geen ideee hebben van je budget. Dus het kan helpen een beetje weer te geven hier welke investeringen je zoal wil doen. Ook voor schijnbaar "eenvoudige" dinbgen zoals het opnemen van een accoustisch instrument, bepaalt de kwaliteit van je apparatuur erg veel. De meesten zullen het er hier ook wel mee eens zijn dat accoustische instrumenten niet echt eenvoudig op te nemen zijn.

greetz
billybear
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22-06-2006, 09:15
Senior Member

Reputatie: nastyskillz is op goeie weg
Stuur een bericht via MSN naar nastyskillz

Hey Chris Welkom op het forum,

Het ligt natuurlijk allemaal aan je budget en het kwaliteit dat je wilt behalen, op de vraag van welke microfoon voor je gitaar en zang moet gebruiken is de Rode NT1A een perfecte keuze om mee te beginnen met een mooie prijsje rond de 180 euro.

De rest van de vragen krijg je wel antwoord van de andere forum bezoekers en beheerders, want ik zit niet in dat rijtje thuis en ben alleen bekend met puur vocalen opnemen.
Maar wat zowieso heel belangrijks is en wat je zeker moet hebben om kwaliteit te behalen is een goeie geluidskaart, een goeie microfoon/instrumenten pre-amp(voorversterker) en daarbij een goeie condensator microfoon zoals de NT1A.
Zet er volgende keer ff bij wat je budget is want anders kan je alle kanten op.

Laterz !

[ Bewerkt door nastyskillz on 22/6/2006 9:16 ]
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 22-06-2006, 09:24
Junior Member

Reputatie: kriszingt is op goeie weg

hallo
ten eerste al bedankt voor de antwoorden zoals ze al gegeven zijn

mijn budget, tsja.. niet al te groot denk ik..ik vind het moeilijk daar een goed antwoord op te geven omdat ik geen flauw idee heb wat je voor zoiets minimaal nodig zou hebben

als ik denk aan een 600 tot 900 euro.. maak ik me dan onsterfelijk belachelijk?

Ik heb een goede computer tot mijn beschikking met uitstekende geluidskaart, dus eventueel zou dat een optie kunnen zijn,.
voorop staat dat het SIMPEL moet zijn..
als ik het allemaal zelf moet gaan doen, startend vanuit de uitgangspositie "niks weten" en natuurlijk rekening houdend met het feit dat ik zelf speel en zing en niet voortdurend de handen vrij heb voor knopjes

ik kan voor een lager bedrag ook al wel in een studio terecht maar dan zit je vast aan tijd en tsja als je een thuisstudio hebt,..dan kun je natuurlijk ALTIJD opnemen, en zit je niet vast aan de beperking van die tijd in een professionele studio

maar als ik een cd opneem wil ik uiteraard wel kwaliteit

(jah ik ben lastig ik weet t..haha)
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 22-06-2006, 12:43
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een prima uitstralingbillybear heeft een prima uitstralingbillybear heeft een prima uitstralingbillybear heeft een prima uitstraling

Wel, het zou Homerecording.be niet zijn als we je niet zouden aanraden het zelf aan te pakken ;-) Misschien dat je in't begin veel moet leren (eigenlijk altijd kan blijven leren), maar als je van plan bent om vaker op te nemen heb je dat er zo uit, in vergelijking met een pro-studio. Zeker als je 't niet commercieel bekijkt.

Citaat:
Ik heb een goede computer tot mijn beschikking met uitstekende geluidskaart
Kan je wat specifieker zijn? Zeker mbt de geluidskaart, da's echt wel belangrijk. En heb je daar al bruikbare software bij? Eventueel ook iets over snelheid en RAM grootte van je computer. Hoewel je plannen nog kleinschalig zijn heb je toch een redelijk krachtige pc nodig om goed te kunnen werken.

Citaat:
als ik denk aan een 600 tot 900 euro.. maak ik me dan onsterfelijk belachelijk?
Daarmee maak je je zeker niet belachelijk, maar het wordt wel puzzelen. Het hangt vooral af van die geluidskaart die je al hebt. goeie micro's met een goedkoop geluidskaartje heeft weinig zin...

Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-06-2006, 12:51
Junior Member

Reputatie: Marcellinus is op goeie weg

ik denk dat in jouw geval het een beetje moeilijk zal zijn. allereerst moet jij volgens mij al een wav-programma hebben, een goede micro (tenzij je gitaar electrisch is), een ruimte die geluidsvrij is (zelfs het ruizen van de koeling van je pc is een storend ellement), goede monitors en een pc die dat allemaal aankan. het wav-programma ga ik hier niet bij naam noemen want er bestaan er zovelen maar het moet er eentje zijn waar je kan opnemen. daar kan je dan normaal ook deze file's bewerken. soundsampling... hier kan je dus je sounds afstemmen (net zoals je je gitaar afstemt maar dit doe je nu digitaal), op dit ogenblik kan je dan nu je eigen werk live opnemen. daar blijft het met een wav-programma tenzij je voor de andere instrumenten wav-files gebruikt (opnames die je ergens anders haalt) wil je dit zelf ook allemaal maken moet je ook nog een muziekprogramma aanschaffen en een masterkeyboard. qua budget gaat het dan allemaal niet meer lukken vrees ik, tenzij je op de 2e handsmarkt gaat kijken en zoals je zelf zegt, voor een man met weinig ervaring daarin raad ik je het niet aan.
groeten
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22-06-2006, 13:03
Senior Member

Reputatie: Sjaan is op goeie weg

Volgens mij is kris een dame :-)

In elk geval. Het nummer dat op je blog staat klinkt al goed, is dit live opgenomen?

Misschien is een HD recorder iets voor je? Dan kan je een aantal sporen simultaan opnemen, en bewerken, je kan dan ook je monitors aansluiten op die HD recorder. Verder heb je dan ook geen stevige pc of software nodig.

Nu ik denk dat je wel ergens een apparaatje vind. Het hoeft ook geen topkwaliteit te zijn, want dan heb je niet genoeg met €600.

Ik zou dan een degelijke micro kopen (akg c3000b) die kost wel wat maar je kan er stem mee opnemen, en ook gitaar, en nog andere instrumenten.

Koop dan nog een koptelefoon en misschien een preampje (tubepre van presonus). En je kan al opnemen, bewerken etc

Groet
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-06-2006, 13:34
Webmaster

Citaat:
wil je dit zelf ook allemaal maken moet je ook nog e ofen muziekprogramma aanschaffen en een masterkeyboard
Ik denk dat ze enkel accoustische instrumenten wil opnemen. Een goede micro en een goed multitrack programma zijn dan nodig, keyboards zijn daarbij niet van belang.

Programma's krijg je bij tal van audio interfaces bij, bv Cubase LE, dat voor dit soort toepassingen meer dan voldoende features heeft. en ja, een leerproces is onvermijdelijk maar er bestaan ook duidelijke "getting started" gidsen voor bv Cubase LE. En er zijn ook nog eenvoudigere softawre alternatieven.

Monitors zijn belangrijk maar je kan al starten zonder en ze later aankopen.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 22-06-2006, 14:34
Junior Member

Reputatie: daylee is op goeie weg

ik ben zelf begonnen met en hd recorder en dat is echt makkelijk.
ook leer je er een hoop basis dingen mee.
ik denk ook dat een hd recorder in jouw geval het beste is omdat je tegenwoordig al een roland vs serie (bv roland vs 880) voor 300 a 400 euro kan krijgen, en dan dus geen pc en geluidskaart nodig hebt.
dan heb je 8 sporen waarvan 2 stereo geloof ik,
http://www.supersonica.com/public/Products/Roland/VS880/Rol_VS880_PRD-en.htm
hier staan de specificaties voor de 3 goedkoopste.
ik heb er 2 gehad en ze doen zeker wat ze moeten doen, maar let wel op de computer werken bied meer mogelijk heden voor de toekomst als je gaat uitbreiden.
dus het ligt eigenlijk aan je budget en hoeveel tijd je heb om te leren

my 2 cents anyway
suc6
daylee
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 22-06-2006, 18:35
waxx's schermafbeelding
Algemeen moderator

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

ik zou een losse hd recorder afraden. Veel geld voor weinig opties.

wat heb je nodig:

een goede geluidskaart met asio control (vb tascam US122 of EMU1820) Dikwijls krijg je er dan al de software bij

een goede gitaarmicro (de Shure SM57 is een standaard en kost weinig, maar een Senheiser MD421 of een Electrovoice RE20 wordt hiervoor ook wel veel gebruikt, maar ze zijn wel duurder)

een goede zangmicro: Als je de gitaar en zang apart opneemt kan een condensor zoals de AKG C3000B of de Rode NT1A zeer goed zijn, maar als je alles in 1 keer wil opnemen zou ik toch voor een dynamisch mic zoals de Senheiser MD421 of de Shure SM7 gaan. Een condensator zal anders uw gitaar ook opnemen door de zeer grote gevoeligheid van de condensator.

Monitors zijn vooral belangrijk bij het mixen. Als je alles zelf mixt zal je die ook moeten kopen, maar dat zal dan nog moeilijk in uw budget passen als je goede wil (vb Alesis M1A's of KRK RP6)

Uw ruimte is inderdaad zeer belangrijk. Het beste is dat u in een ruimte zonder galm en zonder resonantiefrequenties kan opnemen, maar om zo'n ruimte te maken wordt het nogal duur. Dus zoek een redelijk grote ruimte, zonder enig randgeluid en behang evt de muren en ramen met dikke dekens om de weerkaatsing op de muren te dempen. Uw ruimte zal akoestisch nog niet volledig in orde zijn, maar een perfecte ruimte maken kost nogal veel geld en is meestal nogal drastisch. Met dynamische microfoons heb je ook minder problemen dan met condensators, omdat de ruimte minder een rol speelt in uw opname.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten