homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mededelingen

Mixen en masteren Na opnemen is mixen één van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren
 
LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-12-2009, 23:26
Active Member
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: Bilzen
Berichten: 156
Reputatie: border collie wordt hier goed onthaaldborder collie wordt hier goed onthaald
Standaard tips om een compressor te hanteren

Hallo allemaal,

Hetgene dat nu volgt, is een samenvatting (uit het hoofd, vond ik spontaner) van het hoofdstuk 'cracking compressors' uit het boek 'Mixing with your mind' van Michael Stavrou. Meer info over het boek vind je hier:

Mixing with your Mind

Het is een prachtboek en ik probeer dit dan ook aan te tonen door een deeltje van de schat aan info hier weer te geven.

Een goeie manier om compressors te gebruiken:

De instellingen van een compressor kan je het best benaderen zoals het kraken van een kluis; je moet de combinatie (settings) in een bepaalde volgorde afwerken. Als je die volgorde niet aanhoudt, zal je steeds het gevoel hebben verschillende settings tegelijk te willen veranderen, of steeds blijven terugkeren naar een vorige setting.

De volgorde van het instellen van de settings is de volgende:

1. Attack
2. Release
3. Ratio
4. Threshold

Om eraan te beginnen kan je 't best de settings van de compressor als volgt instellen:

1. Attack: maakt niet uit, hier gaan we onmiddellijk mee werken.
2. Release: zo kort mogelijk (draaiknop helemaal tegenwijzerszin). Dit geeft verschrikkelijke distortion of pumping maar hieraan werken we later.
3. Ratio: Zet deze op maximum. Voor sommige compressors is dat 10:1 of 100:1 of oneindig:1. In feite is dit limiting.
4. Threshold: Stel deze zo in dat zoveel mogelijk geluid gecompresst wordt. -40 dB, -60 dB, de meest extreme setting die je compressor aankan.

Ondertussen is hetgene dat je wil compressen niet meer om aan te horen (en waarschijnlijk moet je het volume harder zetten om nog iets te horen) maar dit is de perfect start naar goede compressie.

Nu gaan we de settings in volgorde afwerken:

1. Attack

Draai aan de attack-knop en bepaal hoeveel 'startgeluid' je wil doorlaten, alvorens de compressor ingrijpt. Alle geluid dat je nu doorlaat, wordt niet gecompresst. Als je werkt met een snare kan je een korte attack instellen om 't effect te krijgen alsof de drummer met dunne stokjes gedrumd heeft. Als je de attacktijd langer maakt, lijkt het alsof de drumstokjes dikker worden. Negeer de distortion van de veel te korte release, concentreer je op het startgeluid.

Als je dit toepast op een gitaar kan je het gevoel creëren dat de gitarist de snaren maar even met zijn vingernagels aanraakt (korte attack) terwijl een lange attack het gevoel geeft dat de aanslag van de gitaar krachtiger is. Kies de setting die voor jou het mooiste geluid heeft.

2. Release

Als de attacktijd is afgesteld kan je gaan werken aan de releasetijd. Het geluid voor de attacktijd klinkt luid, de compressor treedt in werking, maakt het geluid zachter (zeker bij deze ratio en threshold settings) en na de release wordt het geluid terug luider (totdat de compressor opnieuw in werking treedt voor het volgende geluid). Je krijgt dus als het ware een slingerbeweging: luid-zacht-luid. Met de releasetijd kan je de 'groove', het ritme, van de slingertijd bepalen. De slingerbeweging hoeft niet perfect in 't ritme van de song te zijn, maar moet qua groove bij de song passen. De vraag is niet 'Hoe kort moet de releasetijd zijn?' maar 'Hoe lang kan ik de releasetijd maken zonder de kracht van het volgende geluid/aanslag weg te nemen?' Ga dus niet de release instellen op 1/4e of 1/8e van het ritme, maar probeer te zoeken naar een passende slingerbeweging. Wiskundig gezien moet de releasetijd korter zijn dan de tijd tussen 2 opéénvolgende geluiden, maar soms kan het toch goed klinken als het volgende geluid nog in de releasetijd van het vorige geluid zit, als dit past voor de groove. Laat je oren beslissen, niet de wiskunde.

3. Ratio

De ratio bepaalt hoe hard iets gecompresst wordt. De slingerbeweging die je bepaald hebt met de attack en releasetime zit nu normaal gezien goed in je oren, zeker omdat de ratio op maximum staat. Geen compressie (1:1) betekent geen slingerbeweging, hoge ratio betekent een overduidelijk hoorbare slingerbeweging. Het is aan jou te bepalen hoe duidelijk je de slingerbeweging wil laten doorklinken in de muziek. Je kan de ratio vergelijken met inzoomen bij 't maken van een foto; geen compressie is een heel wijde foto, veel compressie is inzoomen op het object, met verlies van de omgeving errond. Hoeveel van de omgeving wil je op de foto en hoeveel wil je inzoomen op het object? Dit bepaal je met de ratio.

4. Threshold

We zijn aangekomen bij onze laatste belangrijke setting: threshold. Compressie maakt de sound stiller. Als je de compressor constant laat werken en nooit tot rust laat komen (1:1 compressie), kan je net zo goed de compressie verwijderen en de volumeknop gebruiken om de muziek in zijn geheel zachter te zetten. De muziek moet even kunnen 'adem happen' zonder compressie. Dus als zelfs de minst luide passages van je song/instrument gecompresst worden, ben je duidelijk aan't overcompressen. Het geluid heeft ruimte nodig om tot zijn recht te komen. Stel de threshold dus zo in dat er geen compressie plaatsvindt op de stille momenten.

Pas nu de makeup gain aan en je bent klaar met je compressie.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-12-2009, 10:25
Vintage Member
 
Geregistreerd: Oct 2009
Locatie: Noord-Brabant oost
Berichten: 2,455
Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: tips om een compressor te hanteren

Kort, duidelijk en heel bruikbaar.
Uitstekend werk !
Heb je nog meer van dit soort instructies ?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-12-2009, 10:54
Vintage Member
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1,206
Reputatie: slagboom wordt hier goed onthaaldslagboom wordt hier goed onthaald
Standaard Re: tips om een compressor te hanteren

Goed geschreven verhaal, complimenten.

Om het te leren kan je goed beginnen met maximale instellingen. Maar als je gaat mixen zou ik juist uit gaan van de minimale instellingen zodat je de compressie zo minimaal mogelijk instelt. Hoe meer je gaat compressen hoe meer contrast je krijgt met andere sporen en dat kan het mixen wat uitdagender maken. En als je alle sporen gaan compressen dan verlies je dat contrast juist weer. (Dan kan je net zo goed compressor op je mixbus(sen) zetten)
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-12-2009, 11:19
Active Member
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: Bilzen
Berichten: 156
Reputatie: border collie wordt hier goed onthaaldborder collie wordt hier goed onthaald
Standaard Re: tips om een compressor te hanteren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Heb je nog meer van dit soort instructies ?
Tja, dat boek van Michael Stavrou is in mijn ogen echt geniaal, maar 300 pagina's samenvatten is voor mij wat teveel...

Hier nog 2 tips:

1. Ken je dat gevoel dat een instrument net niet luid genoeg klinkt in de mix, maar als je het luider zet, klinkt het weer net te luid. Het lijkt wel alsof het juiste geluidsvolume niet bestaat. Michael zegt dan om eens te kijken wat er gebeurt met een zanger die te dicht bij de micro zingt: de P en S klanken klinken te luid. Dit zijn de lage en hoge tonen. Om een instrument dus meer 'presence' te geven zonder aan de volumeknop te komen, kan je doen door de lage en hoge frequenties met een EQ een tikkeltje te benadrukken.

2. Een meer bekende tip: als je (alle) instrumenten toevoegt aan een mix, kan je dit het beste in mono doen. Dit is minder vermoeiend, omdat jouw hersenen niet alle stereo-info hoeven te verwerken. Het is dan ook makkelijker om te bepalen of iets te luid of net niet luid genoeg klinkt. Als je daarna alles terug in stereo beluistert, gebeurt 't maar zelden dat je nog veel wijzigingen moet aanbrengen. Tenzij je instrumenten helemaal links en/of rechts gepanned hebt. Maar ja, dan heb je ook sowieso stereo-image problemen en is je mix dus niet meer mono compatibel.

Citaat:
Goed geschreven verhaal, complimenten.
Dankjewel!!

Groetjes,
Dirk

Laatst gewijzigd door border collie; 09-12-2009 om 11:24
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-12-2009, 11:37
Active Member
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: Bilzen
Berichten: 156
Reputatie: border collie wordt hier goed onthaaldborder collie wordt hier goed onthaald
Standaard Re: tips om een compressor te hanteren

Nog 1 gouden tip bij opnames:

Volgens Michael is het een denkfout dat recording engineers denken dat ze een instrument opnemen. Uiteindelijk neem je niet het instrument op, maar de trillingen die dit instrument voortbrengt, in de directe omgeving (of minder directe omgeving bij overheads).

Dit kan je doen om bvb. een snare op te nemen: neem de microfoon in de hand en bedek hierbij het membraan waarmee de microfoon het geluid opneemt. Speel nu op de snare (of laat dit iemand anders doen) en beweeg je hand met de microfoon in de ruimte boven en rondom de snare. Door de luchttrilling die de snare veroorzaakt gaan de haartjes op jouw handrug trillen. Je moet de microfoon plaatsen op de plaats waar je de haartjes het hardst voelt trillen, want daar is het geluid van de snare het luidst. Je neemt dus niet het instrument op, maar de trillingen die het voortbrengt, en je zal verbaasd zijn hoe veel krachtiger sommige opnames kunnen zijn door de microfoon verder van het instrument te plaatsen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-12-2009, 11:55
Senior Member
 
Geregistreerd: Oct 2007
Berichten: 259
Reputatie: sonny is op goeie weg
Standaard Re: tips om een compressor te hanteren

lijkt me zeker een prachtboek, jammer dat mijn engelus niet zo goed is.


Grtzz Sonny
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-12-2009, 12:14
Groupie
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Lochristi
Berichten: 3,360
Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: tips om een compressor te hanteren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door border collie Bekijk bericht
Om een instrument dus meer 'presence' te geven zonder aan de volumeknop te komen, kan je doen door de lage en hoge frequenties met een EQ een tikkeltje te benadrukken.
Om heel concreet te zijn: wat vocals betreft, boost lichtjes rond de 10 en 16K, en je zal inderdaad merken dat de stem plotseling "beter" in de mix ligt zonder het volume op te krikken.
Van het opkrikken van het laag, als methode om een instrument meer "presence" te geven, ben ik - als algemene regel - minder overtuigd. Het is zo afhankelijk van instrument tot instrument. Een cleane electrische gitaar bijvoorbeeld plaatst zichzelf beter in de mix wanneer je lichtjes boost rond de 4K. En "het laag" is een al even ongenuanceerde als delicate zone...

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-12-2009, 12:22
Vintage Member
 
Geregistreerd: Apr 2008
Berichten: 3,253
Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: tips om een compressor te hanteren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Van het opkrikken van het laag, als methode om een instrument meer "presence" te geven, ben ik - als algemene regel - minder overtuigd. Het is zo afhankelijk van instrument tot instrument. Een cleane electrische gitaar bijvoorbeeld plaatst zichzelf beter in de mix wanneer je lichtjes boost rond de 4K. En "het laag" is een al even ongenuanceerde als delicate zone...
Bij wijze van alternatief kan een beetje overdrive het verschil maken.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 09-12-2009, 17:02
Vintage Member
 
Geregistreerd: Jun 2008
Locatie: Ledeberg/Gentbrugge
Berichten: 1,485
Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling
Standaard Re: tips om een compressor te hanteren

Fijne samenvatting, heer leerzaam. Zo ook de reacties.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 09-12-2009, 19:11
Senior Member
 
Geregistreerd: Nov 2009
Locatie: Minderhout
Berichten: 696
Reputatie: Anymodrummer wordt hier goed onthaald
Standaard Re: tips om een compressor te hanteren

Zeer mooi samengevat, ik heb er wat van opgestoken.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Aan


Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
compressor joez Effect plugins en virtuele instrumenten 13 12-12-2009 22:03
Tips? Youryiie Beginners-forum 11 20-07-2009 14:16
compressor Johnny Nobel Beginners-forum 3 18-10-2008 14:56
Nog tips? Rikke Beginners-forum 3 11-10-2008 20:53
Tips Sjaan Roddels & naast-de-kwestie 3 29-05-2005 12:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2019, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.
Alle inhoud Copyright Homerecording.be 2003-2011
This website received pageviews from july 2003.