homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van accoustiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 21:31
Junior Member

Reputatie: Secret S. is op goeie weg
Standaard Opname in kerk van koortje, 2 solo kinderstemmen, piano, strijkers en blazers

Beste mensen, ik heb al heel wat opgestoken uit een aantal topics in dit forum (merci) maar denk toch dat het geen kwaad kan als ik wat advies vraag, aangezien de bezetting nogal specifiek is. Hier komtie:

De opdracht is een kerstconcert begin januari 2010. Het is een werk gecomponeerd door mijn vroegere muziekleraar. De première vorig jaar is ook opgenomen met een oerwoud van micro's op het podium, rechtstreeks naar stereo gemixt maar dit was blijkbaar niet echt gelukt...
Nu is het dus mijn beurt. Het is mijn eerste 'grote' project en heb alleen ervaring met stereo opnames van een koor (nooit met meer dan 2 sporen gewerkt) en wat home recording.
't Is in een kleine kerk te doen, ik heb geen idee van de akoestiek daar.

De bezetting:
- 1 vleugelpiano
- blazers: 1 klarinet en 1 dwarsfluit
- strijkers: 1 cello, 1 contrabas en 1 altviool
- 13-koppig 4-stemmig koor waarvan soms 1 solo zingt
- 2 solo kinderstemmen die af en toe naar voor treden

De opstelling tijdens het vorige concert was als volgt (ik weet niet of ze dit nog gaan veranderen): piano vooraan links, iets naar achter (van links naar rechts) de blazers en strijkers, en achteraan rechts het koor opgesteld in 2 rijen. De kinderstemmen komen rechts vooraan hun solo's zingen.
In principe wordt er niets versterkt. Het vorige concert was in een grotere kerk en toen werden de kinderen wel versterkt, maar nu zou geen versterking nodig zijn.

Mijn gerief:
- TC Electronic Sudiokonnekt 48 met 4 mic preamps + 8 line inputs + extra digitale inputs (pas aangeschaft)
- Oktava MK-105 matched pair (LDC's)
- Laptop met Cubase 5
(- Shure SM 58 wordt beter niet gebruikt in deze setting waarschijnlijk)

Verder kan ik nog gebruik maken van een aantal SDC's: 1 paar Neumann KM-184, 1 paar Sennheiser K6-P met ME64 heads (cardioid) en ik denk ook 1 met zo'n middellange shotgun om op die K6-P te vijzen, 2 paar Behringer C-4 (cardioid) en 2x Behringer B-5 (omni of cardioid te kiezen).
Om het aantal mic pre's uit te breiden hebben we voorlopig enkel een Behringer Eurorack mengpaneel (met ruim genoeg kanalen) maar misschien huren we beter een 'degelijker' merk mengpaneel of aparte preamps?

Ik had gedacht te werken met een ORTF koppel centraal dat als basis kan dienen, en dan nog een aantal close (stereo piano, stereo koor, strijkers (stereo? elk apart?) en 1 micro voor de 2 blazers).
Maar de grote vraag is nu welke micro's ik voor welk doel gebruik, en hoe ik ze best opstel... Probeer ik best nog ergens aan meer grootmembraancondensors te geraken? Want ik denk dat zo'n kleinmembraan niet ideaal is voor bvb. de contrabas. Alles close miken is geen optie denk ik wegens gebrek aan kanalen. Of gewoon de dingen simpel houden en 1 enkel stereopaar centraal? Want in het 'ORTF positie' topic heb ik geleerd 'hoe meer micro's hoe meer miserie...'
Hoe ver zet je dat ORTF koppel van het ensemble? LDC of SDC centraal? Wat met tijdsvertraging tussen dit koppel en de andere micro's?

Heel veel vragen op een hoop, ik weet het En ik ben heus wel van plan om zelf nog een boel research en leeswerk te verrichten als ik de tijd vind. Ben nog maar net aan het ontdekken hoe mijn nieuwe Studiokonnekt marcheert. Maar alle tips zijn dus welkom! Ik zou liefst zoveel mogelijk roeien met de riemen die ik heb, want weet ook wel dat Neumann, Oktava en Behringer op andere 'niveaus' zitten.
Laat maar komen

Secret S.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 22:48
Member

Reputatie: Whoettie is op goeie weg
Standaard Re: Opname in kerk van koortje, 2 solo kinderstemmen, piano, strijkers en blazers

Klinkt leuk.
Ik ben zelf helemaal geen expert (en erg nieuw op dit forum),
maar ik zit zelf al een tijdje in mezelf na te denken over het opnemen van gelijkaardige situaties.

Analoog aan wat ik voor m'n eigen situatie dacht zou ik hier links en rechts vooraan gepaard een km-184 /oktava mk-105 zetten voor een het overzichtsbeeld, eventueel dan nog de Sennheisers gebruiken om lokaal(solisten?) op te nemen.
De Behringers rustig in de doos laten zitten of eventueel gebruiken om een spreker tussendoor op een appart spoor te nemen.

Een vleugelpiano (afhankelijk van het model en de plaatsing) projecteert iets meer in de ruimte, ik zou zelf eerst uitproberen wat de twee stereopaartjes zonder al de andere micros waard zijn, ze ook meer naar het midden-vooraan (koor en solisten) richten, kinderstemmetjes komen vaak nogaal fragiel over.

Voor wat mijn (amateuristische mening waard is natuurlijk ...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 08:58
Junior Member

Standaard Re: Opname in kerk van koortje, 2 solo kinderstemmen, piano, strijkers en blazers

Bedankt voor je reactie.
Hopelijk heb ik tijd om die dag nog wat te experimenteren. Zal eens horen of ze nog een generale repetitie houden voor het concert...
Met die Sennheisers heb ik al eens gewerkt en het viel mij op dat die heel helder klinken, het koor dat ik daarmee had opgenomen klonk zeer goed. KM184 heb ik alleen nog maar op een koperensemble geprobeerd, uiteraard met goed resultaat . Mijn eigen MK-105's hebben ook al hun kunnen getoond met vocalen (koor en solo), al was het gebrom van de kerkverwarming een keer wel heel erg te horen daarmee.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 09:33
Carels's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Carels is op goeie weg

Neem ook voldoende ambience geluid op tijdens de opname.
Kan bruikbaar zijn als je moet knippen en plakken. En het is zeker
aangeraden de generale ook op te nemen, dan kan je eventueel
nog wat knip en plakwerk doen als er iets fout moest lopen ...

Verder zou ik experimentere met verschillende stereo-opstellingen.
AB, XY, MS, en verschillende microfoons. De solisten apart micen
lijkt me trouwens wel aangewezen. Wat betreft brom en ruis, is de
generale repetitie ook handig, kan je die factoren opsporen en
eventueel minimaliseren of uitzetten...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 13:57
Active Member

Reputatie: Radix wordt hier goed onthaald

Mijn advies:
Besteed alle aandacht aan een ORTF opstelling op de juiste plaats.
De beste plaats is meestal vlak achter de dirigent en vrij hoog, zodat je veel detail hoort, weinig last hebt van grondreflecties en het verschil in afstand binnen de perken blijft.
Bedenk dat de achterkanten van de microfoons over elkaar heen gaan.
Hoek 110 graden; mag groter voor meer zaalgeluid, maar niet kleiner.
Kop-afstand 17 cm; mag kleiner als je een smaller stereo-beeld wilt.

Vergeet XY MS e.d. dat is voor mono opnames of zaalversterking. Sorry ik snap echt niet hoe mensen hier stereo in kunnen horen.

Extra mikrofoons:
Deze staan dicht op de solisten zodat ze niet teveel van de rest opvangen.
Het bijmengen doe je op de computer achteraf per mikrofoon.
- Vertraging overeenkomstig het verschil in afstand met de ORTF.
(neem een handklap op of meet de afstand en bereken de vertraging)
- Maak stereo en vertraag een van de kanalen overeenkomstig de richting.
(vergelijk met hoofdtelefoon de ORTF met de solo-mikrofoon)
- Verzwak datzelfde kanaal met de pan-pot.
(vergelijk nu met luidsprekers)
- EQ om overspraak weg te filteren en karakter aan te passen
- Eventueel een beetje kunstmatige galm om het instrument naar achter te plaatsen.
- En dan het belangrijkste ! Meng met weinig volume bij.
Net genoeg om de balans te herstellen.

Waarschijnlijk kom je tot de conclusie dat het ORTF geluid zo natuurlijk klinkt dat de extra's het alleen maar rommelig maken.

Tijdens een concert kun je geen geluid-isolerende wanden plaatsen. Hopelijk voor jou en het publiek zijn er geen overheersende instrumenten.

Succus !
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 14:28
Active Member

Reputatie: Radix wordt hier goed onthaald

Een paartje KM184 ? Ideaal voor ORTF !
Ze pikken op afstand meer detail op dan de meeste dynamische mik's dichtbij.

ORTF wel altijd extra laag geven (zie karakteristiek).
Iedere nier verliest laag op afstand en dreunt te dicht bij.

Test microfoons niet op helderheid, o.i.d.
Test op detaillering, oplossend vermogen, gevoeligheid, droogheid, impulsresponsie, afwezigheid van naklank, bijgeluiden en vervorming.
Enige onbalans is weg te halen met toonregeling.
Weghalen van resonantie is erg moeilijk.
Weghalen van bijgeluiden, vervorming of gebrek aan gevoeligheid is onmogelijk.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 14:31
Junior Member

Enorm bedankt allemaal!
En welke zou je dan centraal plaatsen? De Oktava's of de Neumanns?
Moet misschien wel zeggen dat die Neumanns volgens mij vooral gebruikt zijn als drum overheads en ik weet niet wat dat doet qua slijtage...
(edit: net te laat )
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 15:23
gertvanhoof's schermafbeelding
Algemeen moderator

Reputatie: gertvanhoof heeft een prima uitstralinggertvanhoof heeft een prima uitstralinggertvanhoof heeft een prima uitstralinggertvanhoof heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Vergeet XY MS e.d. dat is voor mono opnames of zaalversterking. Sorry ik snap echt niet hoe mensen hier stereo in kunnen horen.
Zo, da's mooi genuanceerd… Als ik je goed begrijp, mogen we alle "coincident stereo"-technieken volgens jou met een gerust hart negeren als 't niet voor zaalversterking of mono-doeleinden moet dienen? Het is uiteraard je volste recht om er zo over te denken, maar ik ben toch benieuwd naar je motivatie…

Groetjes,
Gert
  #9 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 15:36
gertvanhoof's schermafbeelding
Algemeen moderator

Reputatie: gertvanhoof heeft een prima uitstralinggertvanhoof heeft een prima uitstralinggertvanhoof heeft een prima uitstralinggertvanhoof heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Secret S. Bekijk bericht
En welke zou je dan centraal plaatsen? De Oktava's of de Neumanns? Moet misschien wel zeggen dat die Neumanns volgens mij vooral gebruikt zijn als drum overheads en ik weet niet wat dat doet qua slijtage...
Ik zou zeker voor de Neumanns gaan. Heb onlangs orkestopnames binnengekregen van een omni-paar Neumann KM83 vs. DPA 4006 in ab-configuratie (40cm uit elkaar, 3m hoog en vlak achter de dirigent, recht vooruit gericht, Neumanns licht opwaarts gekanteld om ze net dat ietsje donkerder te laten klinken). Het Neumann-paar klonk van meet af aan zeer overtuigend als hoofdkoppel in de mix. Over slijtage zou ik me geen zorgen maken: in overhead-positie kan een KM184 de geluidsdruk van een drumkit wel aan.

Groetjes,
Gert
  #10 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 15:56
Rikke's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: Rikke wordt hier goed onthaaldRikke wordt hier goed onthaaldRikke wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht

Die Blumlein die klooide maar wat aan...

Rikke
Intel Imac - Motu 8pre - Motu 828 - Alesis M1 active MK2 monitors - Golden Age Pre73 - Oktava's MK012 - T.bone Rb500 - ADK Hamburg - SM58's - MD421 - Zoom H4 - en een boel oude mics en echte nonplugin instrumenten. Nu nog beter leren wat ik er mee moet doen...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten