Beste mensen, ik heb al heel wat opgestoken uit een aantal topics in dit forum (merci) maar denk toch dat het geen kwaad kan als ik wat advies vraag, aangezien de bezetting nogal specifiek is. Hier komtie:
De opdracht is een kerstconcert begin januari 2010. Het is een werk gecomponeerd door mijn vroegere muziekleraar. De première vorig jaar is ook opgenomen met een oerwoud van micro's op het podium, rechtstreeks naar stereo gemixt maar dit was blijkbaar niet echt gelukt...
Nu is het dus mijn beurt. Het is mijn eerste 'grote' project en heb alleen ervaring met stereo opnames van een koor (nooit met meer dan 2 sporen gewerkt) en wat home recording.
't Is in een kleine kerk te doen, ik heb geen idee van de akoestiek daar.
De bezetting:
- 1 vleugelpiano
- blazers: 1 klarinet en 1 dwarsfluit
- strijkers: 1 cello, 1 contrabas en 1 altviool
- 13-koppig 4-stemmig koor waarvan soms 1 solo zingt
- 2 solo kinderstemmen die af en toe naar voor treden
De opstelling tijdens het vorige concert was als volgt (ik weet niet of ze dit nog gaan veranderen): piano vooraan links, iets naar achter (van links naar rechts) de blazers en strijkers, en achteraan rechts het koor opgesteld in 2 rijen. De kinderstemmen komen rechts vooraan hun solo's zingen.
In principe wordt er niets versterkt. Het vorige concert was in een grotere kerk en toen werden de kinderen wel versterkt, maar nu zou geen versterking nodig zijn.
Mijn gerief:
- TC Electronic Sudiokonnekt 48 met 4 mic preamps + 8 line inputs + extra digitale inputs (pas aangeschaft)
- Oktava MK-105 matched pair (LDC's)
- Laptop met Cubase 5
(- Shure SM 58 wordt beter niet gebruikt in deze setting waarschijnlijk)
Verder kan ik nog gebruik maken van een aantal SDC's: 1 paar Neumann KM-184, 1 paar Sennheiser K6-P met ME64 heads (cardioid) en ik denk ook 1 met zo'n middellange shotgun om op die K6-P te vijzen, 2 paar Behringer C-4 (cardioid) en 2x Behringer B-5 (omni of cardioid te kiezen).
Om het aantal mic pre's uit te breiden hebben we voorlopig enkel een Behringer Eurorack mengpaneel (met ruim genoeg kanalen) maar misschien huren we beter een 'degelijker' merk mengpaneel of aparte preamps?
Ik had gedacht te werken met een ORTF koppel centraal dat als basis kan dienen, en dan nog een aantal close (stereo piano, stereo koor, strijkers (stereo? elk apart?) en 1 micro voor de 2 blazers).
Maar de grote vraag is nu welke micro's ik voor welk doel gebruik, en hoe ik ze best opstel... Probeer ik best nog ergens aan meer grootmembraancondensors te geraken? Want ik denk dat zo'n kleinmembraan niet ideaal is voor bvb. de contrabas. Alles close miken is geen optie denk ik wegens gebrek aan kanalen. Of gewoon de dingen simpel houden en 1 enkel stereopaar centraal? Want in het 'ORTF positie' topic heb ik geleerd 'hoe meer micro's hoe meer miserie...'
Hoe ver zet je dat ORTF koppel van het ensemble? LDC of SDC centraal? Wat met tijdsvertraging tussen dit koppel en de andere micro's?
Heel veel vragen op een hoop, ik weet het

En ik ben heus wel van plan om zelf nog een boel research en leeswerk te verrichten als ik de tijd vind. Ben nog maar net aan het ontdekken hoe mijn nieuwe Studiokonnekt marcheert. Maar alle tips zijn dus welkom! Ik zou liefst zoveel mogelijk roeien met de riemen die ik heb, want weet ook wel dat Neumann, Oktava en Behringer op andere 'niveaus' zitten.
Laat maar komen
Secret S.