homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 20:48
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Stelling vd maand December:"vintage is te duur voor wat het eventueel kan bijdragen"

Welkom bij onze achtste "stelling van de maand"! Hier verzamelen we al jullie meningen rond ťťn, ietwat controversiŽle, stelling.

Af en toe horen we dit, in de rand, als een stille klacht. Waarom altijd weer die discussies over de nieuwste interface, nog betere plugins, gelikte productietechnieken? Men vergeet zo vaak de essentie... Wat denken jullie ervan?

Dit is onze stelling:
Vintage/boutique preamps en andere outboard dragen te weinig bij tot de sound om hun prijs te verantwoorden.
Alle meningen zijn welkom hieronder. Hou het netjes, blijf on-topic (elk antwoord moet rechtstreeks in verband staan met de stelling) en gebruik duidelijke argumenten.

Off topic posts worden hier niet toegestaan, en zullen zonder verdere waarschuwing verwijderd worden.

Aan jullie het woord!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 22:35
Senior Member

Reputatie: Rein is op goeie weg
Standaard Re: Stelling vd maand December:"vintage is te duur voor wat het eventueel kan bijdrag

Naar mijn mening is hier geen echte lijn in te trekken.

In ICP gebruiken ze in ťťn van hun studio's en oude NEVE (mengtafel).
Bied deze een meerwaarde aan de sound? mss wel.
Sommige klanten komen daar terug voor "die sound", dus waarschijnlijk is daar de kostprijs wel te rechtvaardigen.

Maar natuurlijk, het is niet omdat iets "vintage" is dat het daarom beter zou klinken, of een eventuele meerwaarde zou kunnen geven aan je sound.

Ga je als amateur (hobbyist) slechtere opnames maken met een goeie moderne preamp?
Mss maak je er wel beter opnames mee?

Volgens mij is de vraag van "is dit nu z'n geld waard" compleet afhankelijk van het toestel, waarvoor je het gebruikt, ben je pro of amateur,........

Gr
Reinout
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 22:45
Active Member

Reputatie: lebegge is op goeie weg
Standaard Re: Stelling vd maand December:"vintage is te duur voor wat het eventueel kan bijdrag

Ik denk puur voor kwaliteit dat je met de huidige materialen meer kan doen die niet zoveel kosten en "het vintage geluid" kan benaderen. En dat het daarom zijn prijs niet altijd waard. Langs de andere kant, het hangt ook af soms kan vintage een geluid echt kleuren juist in hoe jij het graag hebt. Dan is voor jou persoonlijk het meestal wel waard om die extra eurotjes neer te leggen. Maar dan moet de rest van je cyclus zijn meerwaarde wel aankunnen.
Ik denk dat het voor vele persoonlijk is en dat het voor vele ook echt wel te duur is voor de kleine meerwaarde die het geeft aan je project. Want als je bijv 1 vintage iets hebt en al de rest is digitaal vind ik dat de meerwaarde echt wel verloren gaat in die digitale wereld.
Daarom vind ik vintage eigelijk te duur voor een homerecorder, je moet namelijk al veel geÔnvesteerd hebben in goed materiaal voor wanneer je de meerwaarde er volledig uit kan krijgen.

Groetjes,

Bart
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 22:55
Member

Reputatie: conq is op goeie weg

Ik ben geweldige fan van de nieuwe "apparatuur en software" omdat deze het homerecorden toch wel voor een groot deel hebben mogelijk gemaakt. Voor een paar honderd euro ben je in staat een deftige preproductie te maken en persoonlijk kan ik me niet gauw meer voorstellen hoe ik muziek zou maken zonder pc (en dan heb ik het niet over synths etc, gebruik die niet, maar gewoon het uitwerken van ideeŽn in je hoofd in meerdere sporen).

Wat klank betreft ga ik persoonlijk totaal de andere kant op en houd ik vast aan "vintage" technieken en apparatuur. Waarschijnlijk gewoonte en een beeld dat in je hoofd zit, want met de moderne apparatuur maak je volgens mij tegenwoordig niet slechter. Analoge circuits en al hun eigenheden maken voor mij het verschil denk ik (elk componentje op je PCB is uniek), al komen modulaties in de buurt tegenwoordig. Zou het trouwens ook vreemd vinden dat ik mijn sound probeer te creŽren met analoge zaken en dat die dan ineens in de studio verder afgewerkt wordt in de digitale wereld... maar weeral: zal een beeld in m'n hoofd zijn.

Ik zoek dus persoonlijk voor deftige opnames wel naar een studio met vintage en analoge zaken en hoop dat er veel studios in blijven investeren... want voor thuis is dat een paar centjes teveel vrees ik
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 22:59
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaald

Is het ergens niet logisch dat wat vroeger mogelijk was, geÔmplementeerd zit in de voorzieningen van vandaag? Wat de voorzieningen van vandaag onderscheidt van vroeger,valt mogelijk te herleiden tot een digitaal of analoog discussie of digitaal aangevuld met analoog of omgekeerd... Is oude analoge hardware zijn geld waard? Als het onmiskenbaar een leegte opvult daar waar er vandaag nog geen verbeteringen bestaan, dan misschien wel in mijn opinie. Maar verder geef ik niet zoveel om vintage. Ik heb verre van de mogelijkheid gehad om echt al met heel veel hardware te experimenteren en mijn ervaringen zijn redelijk jong. Dus ik heb niet zoveel om te vergelijken, buiten mijn gezond verstand dat zegt dat technologie niet achteruit gaat..
Ik zie vintage meer als een passie van verzamelaars. Aangezien ik in mijn leven nooit zal trachten rolls royces of italiaanse sportwagens te verzamelen, zal ik ook geen vintage gear trachten te verzamelen en vind ik de prijs voor wat het mij opbrengt niet verantwoord en bovendien ontoereikbaar. Als ik toch gek genoeg ben om geld te steken in een studiosetup dan mag het best nog even meegaan en aangepast zijn aan de technologie van vandaag.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 23:19
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Ik zie dit ook zo wat zoals Johnny Nobel.
En verder ... er is verschil tussen Homerecording en de Pro wereld !
Wie graag snufjes heeft of verzamelingen, wel voor wie het zich kan permiteren is dat goed maar veel zaken zullen voor de homerecorder te duur uitvallen, al zou die ze misschien graag hebben en .... is het inderdaad dan het geld waard ??
Ik denk het niet of men moet er op uit zijn te gaan homerecorden om er zuiver geld mee te verdienen en dit is in de werkelijke betekenis nooit de bedoeling geweest, enkel om eigen ideeŽn vast te leggen, dit was de oorsprong, nu vandaag lijkt het soms wel of iedereen wil wedijveren en de duurste materialen voorschotelen.
Wat is men met goede spullen als er zwaktes in de keten zitten of wat is men met de beste duurste voorversterkers als men misschien geen noot muziek deftig kan spelen ... k'weet niet maar er kan echt veel geld soms in het water gegooid worden ook .... voor wat .... er mee te pronken ?

Patrick.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 00:55
Vintage Member

Reputatie: slagboom wordt hier goed onthaaldslagboom wordt hier goed onthaald

Ik zie vintage zelf meer als verzameling interessante hulpmiddelen waaruit je kan putten. En als je iets te duur vind kan je altijd of sparen of wachten totdat je iets goedkoops tegen het lijf loopt wat je bekoord.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 01:30
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling

"vintage" is gewoon een marketingterm. Laat me dit verduidelijken met een voorbeeld:
Als je een Fender Stratocaster (c) (tm) (etc.)koopt, dan ben je hier enorm zuinig op. Sterker: op alle apparatuur die je koopt van je zuurverdiende centjes ben je verd!@#e zuinig. Maar (bijvoorbeld) Fender verkoopt zogenaamde Vintage gitaren: nagelnieuwe gitaren die door de fabriek reeds voorzien zijn van slijtageplekken en butsen enzo.... Ik koop toch verd*&%%$ een nieuwe gitaar: Die moet perfect zijn! Gebruikssporen moet ik zelf verdienen!!!

Natuurlijk; sommige "sounds" werden vroeger echt opgenomen. Denk hierbij aan de fysieke echokamers. Voor de rest probeerden de technici in die tijd ook maar te doen wat met de toen beschikbare techniek mogelijk was.

Met andere woorden: als je als home-recorder in deze tijd met computer, interface en een DAW niet hetzelfde niveau van opnemen en mixen bereikt als een hit-opname uit de jaren '60, '70, '80 of '90 dan zegt dat alles over het verschil tussen jou en de technici uit die tijd: niet over jouw of hun apparatuur....

(en nee, ik heb dat niveau idd nog lang niet bereikt )
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 02:29
Active Member

Reputatie: RobaDub is op goeie weg

Pffff... Mss wel, mss nie. Als ik morgen 'n wereldschijf maak met X & Y dan is dat over 10 jaar vintage en dokken sommige mensen daar uiteindelijk veel te veel geld voor neer. Want dan kunne zij mss ook zo 'n schijf make... Ben 'n hele periode bezig geweest met vissen: als iemand 'n record ving met aas X of Y dan werd dat plots het top aas... En ondanks dat er 1000 andere factoren meespelen (vooral weten waar ge mee bezig zijt) gaan mensen ineens 30 euro per kilo neertellen voor 'n half dagske vissen.
Van de andere kant wil ik ook graag 'n TR 808 in m'n 'studio' hebben voor die specifieke sound... Dat het 1 beter klinkt als 't ander is zeker. maar 't blijft 'n geoefende luisteraar die het echt hoort.

Uiteindelijk draait het, denk ik, maar om 1 ding: creatief zijn met dat wat ge voor handen hebt.

Laatst gewijzigd door RobaDub; 04-12-2009 om 02:37
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 03:35
Senior Member

Reputatie: peter321 is op goeie weg

ik hou me niet zo bezig met vintage,
ma ik weet nu wel waarom ik een D12 heb gekocht,
ik weet ook waarom ik een RCA R44 wil kopen.
its taste en keuze welke richting je uitgaat, waar je passie ligt en wat voor muziek je wil opnemen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten