homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Audio Interfaces en standalone recorders

Mededelingen

Audio Interfaces en standalone recorders Zowel audio en midi interfaces (geluidskaarten) als zelfstandige opnamesystemen worden besproken in deze zone.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 19:37
Member

Reputatie: boris is op goeie weg
Red face Audio Interface vragen

Beste,

Dit is dan denk ik het zoveelste topic hierover, maar ze zijn allemaal best specifiek.

Ik ben ook op zoek naar een audio interface. Ik wil hierbij deze mogelijkheden hebben:
  • Met twee microfoons tegelijk opnemen
  • Een elektrische gitaar direct in de interface kunnen opnemen
  • Of dus n microfoon en n elektrische gitaar in de interface
  • Ik heb ook nog iets nodig om een MIDI kabel in mijn computer te krijgen, dus, is het handig als ik dat ook in dezelfde interface doe, of ik kan ik daar ook een apart MIDI/USB kabeltje voor kopen voor 20?
  • Deze twee dingen moeten als aparte tracks door de USB (of FireWire) worden gestuurd (ik dacht dat alle inputs bij elke interface wel apart doorgestuurd zouden worden totdat ik dit las)

Verder gaat het vooral om de geluidskwaliteit. Ik heb begrepen dat een elektrische gitaar via een interface bijvoorbeeld al veel beter klinkt dan als je die direct in je computer doet (klopt toch? ook minder ruis?).

Ik denk eerlijk gezegd dus dat ik snel tevreden zal zijn met de geluidskwaliteit.

Ik heb al een paar interfaces bekeken:
  • De Tascam US-122 sprak me aan, en ik las hier er ook positieve berichten over.
  • De Apogee Duet leek me wat, maar die is veel te ver uit mijn prijsklasse en lijkt me een beetje overdone voor simpele thuisopnames.

En ik werk op Mac.

Het maakt me verder niet uit hoe stylish iets eruit ziet ofzo.

Het plan is om eerst een interface uit te zoeken en dan te kijken of die misschien tweedehands te koop is ergens (dat maakt niks uit met een nieuwe toch?). (Nieuw-)Prijsklasse is in ieder geval 100 tot 200 denk ik.

Wat ik overigens nog niet helemaal begrijp: in de Tascam us-122 heb je twee microfoon ingangen, twee lijn ingangen (voor gitaar dus(?)), en nog twee inserts. Hoeveel hiervan kan je tegelijk gebruiken? Kan je bijvoorbeeld een mic en een elektrische gitaar op het ene spoor zetten, en op het andere spoor ook een mic en een elektrische gitaar?

Verder kan je erop ook de fantoomvoeding aan of uitzetten. Dat gaat waarschijnlijk alleen over de mic ingangen of niet? En is het erg, of is het een nadeel dat je niet de fantwoomvoeding kan regelen per mic ingang? (Ik kijk naar dit plaatje.)

En zijn die twee draaiknopjes om mic in en line in te mixen? (Ik bedoel de twee onderste draaiknopjes, die waar LINE en MIC onder staat)

Overigens lijkt me het ook wel fijn dat je de pluggen er horizontaal in moet doen, niet zoals bij de Alesis.

Een hoop vragen, alvast bedankt voor de antwoorden.

Boris
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 20:06
Senior Member

Reputatie: degrotepeter is op goeie weg
Standaard Re: Audio Interface vragen

Haal die tascam maar, perfect ding van jou en erg goede kwaliteit.

Met de draaiknoppen bepaal je het volume van de line of microfoon

peter
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 20:29
Vintage Member

Reputatie: PascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaald

Ik weet niet of je met die Tascam n de line n de microfoon samen kan opnemen?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 20:30
Member

Haha ok, dankjewel voor je reactie.

Zou je me aanbevelen om wel of niet tweedehands te kopen?

Ik kan trouwens nergens echt een site vinden die de Tascam US-122 verkoopt, zoek ik nou zo raar?

De Tascam US-122L zie ik veel vaker, vrij irritant.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 20:32
Active Member

Reputatie: MxVM is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boris Bekijk bericht
Haha ok, dankjewel voor je reactie.

Zou je me aanbevelen om wel of niet tweedehands te kopen?

Ik kan trouwens nergens echt een site vinden die de Tascam US-122 verkoopt, zoek ik nou zo raar?

De Tascam US-122L zie ik veel vaker, vrij irritant.
De Tascam US-122 wordt niet meer gemaakt. Die is trouwens niet USB2.0, waardoor er meer latency opzit dan de Tascam US-122L.

Tweedehands kan zeker geen kwaad, maar dan zou ik er niet meer dan +/- 80 voor betalen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 20:50
Member

Ok. De Tascam US-122 ziet er eigenlijk chiquer uit (meer opties). Hij heeft een direct switch en je kan de headphones en de line out apart regelen. Zijn dat de enige verschillen (die er toe doen)? (Behalve 24bit48kHz en 48bit96kHz en USB 1 en 2)

En is die latency merkbaar bij USB 1.1 (op een Mac)?

Is er een wezenlijk verschil voor mij of ik de US-122 of de US-122L neem?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 20:55
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Boris, die "chiquere" is de US144 niet 122 ...
Die heeft inderdaad ook nog eens 2 extra ins/outs over S/PDIF en aparte volumeregeling voor monitors en koptelefoon. Aangezien zowel de US122L als de US144 inmiddels door de nieuwere MKII modellen vervangen zijn, kan je gouden zaken doen. Nieuw kosten ze rond de 100 en 130 EUR respectievelijk.

Jan
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 21:17
Active Member

Reputatie: MxVM is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wil72810 Bekijk bericht
Boris, die "chiquere" is de US144 niet 122 ...
Neen, dat is toch de Tascam US-122.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 21:19
Member

Maar die heeft meer latency. Waarom zou de US122 chiquer zijn dan de US122L en de US144?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 21:30
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Blauwe plastiek is niet chique !!!
Ik was inderdaad op een verkeerd dwaalspoor gebracht door de term "chique" ... de US144 met aluminium en zwart is chique, de US122 (oud model) ziet eruit als Fisher Price ...
Al die dingen terzijde, je kan de 122L en 144 nu zo goedkoop nieuw krijgen dat het bijna niet meer de moeite loont tweedehands te gaan. Je moet wel snel zijn, want op is op en dan heb je enkel de nieuwere MKII's.
Jan
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten