homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 15:01
Junior Member

Reputatie: ganndlas is op goeie weg
Post wat is jullie advies aan mics?

Ik zit bij mij op school in de filmploeg en er moeten wat nieuwe spullen aangeschaft worden
Producties die wij maken;
- Korte reportages die gebruikt worden als les materiaal
- Filmprojecten waarin wij 'shorts' maken
- Opnames van open podia en andere optredens als theather in onze aula

Nu werkten wij tot dus ver altijd met de meegeleverde shotgun (Sony HVR-V1E) zonder losse pre amp. Maar dit laat toch wel de wensen over. Bij de filmprojecten zouden we bijvoorbeeld graag omgeving en dialoog gescheiden hebben. Bij de opnames is het niet mogelijk het geluid uit de mixer op te pakken, omdat niet alles versterkt wordt en we zo geen realistisch geluid van de zaal zouden kunnen reproduceren.

Dus mijn vraag is welke mic of combinatie van mics raden jullie mij aan?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 15:53
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: wat is jullie advies aan mics?

Vaak wordt er gewerkt met een interviewer microfoon (Zoals bv. Sennheiser MD46), en een perche/cameragefixeerde shotgun microfoon voor omgevingsgeluid die dan door de links en recht kanalen van de camera respectievelijk worden opgenomen en juist gemixt worden bij de montage.

Voor die podia opnames is het natuurlijk moeilijker, ik heb al goede resultaten gehoord door opgenomen zaalgeluid van de microfoon bij te sterken met wat uit de mixer komt.
Hoe nemen jullie je geluid op, is dat samen op tape met het beeld (stereo), of een aparte (multitrack) recorder?

Pzz
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 03-12-2009, 16:24
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
Vaak wordt er gewerkt met een interviewer microfoon (Zoals bv. Sennheiser MD46), en een perche/cameragefixeerde shotgun microfoon voor omgevingsgeluid die dan door de links en recht kanalen van de camera respectievelijk worden opgenomen en juist gemixt worden bij de montage.

Voor die podia opnames is het natuurlijk moeilijker, ik heb al goede resultaten gehoord door opgenomen zaalgeluid van de microfoon bij te sterken met wat uit de mixer komt.
Hoe nemen jullie je geluid op, is dat samen op tape met het beeld (stereo), of een aparte (multitrack) recorder?

Pzz
Midsideconfig? Omdat we de productie zo simpel mogelijk willen houden zie ik zelf mixen bij de montage niet echt als optie, tenzij dit echt noodzakelijk is het geluid te verbeteren.

We werken niet met een losse recorder, we willen wel gaan werken met een losse preamp bij de opnames in de aula. (Preamp op locatie is ivm budget denk ik nog niet helemaal ter sprake )
We werken met onze camera die heeft 2 inputs , beide switchable fantoom voeding. Dit maakt het mogelijk om Stereo, twee keer mono of ms op te nemen. Hij neemt op op zowel bandjes (archief) als CompactFlash , wat direct naar de montage gaat, of soms zelfs als onbewerkte scenes online gekwakt wordt.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 10:35
Senior Member

Reputatie: pro-life wordt hier goed onthaald

Je werkt dus met n camera die statisch aan de regie staat?
En je hebt 2 inputs?
Kan je geen aparte mengtafel gebruiken? 4 a 6 kanaals.
Je neemt de Links rechts van de grote mengtafel en 2 kleinmembraam condensators op statief aan regie of op podium naar publiek gericht. 4 kanalen gemixt naar die 2 kanalen.
Of indien geen extra menger stuur je alles naar een subgroep op de tafel met een extra paartje condensators (ambiance mics) die dan niet naar de main out zijn gelinkt. Natuurlijk moet die tafel dan subgroepen hebben en zorg er zeker voor dat die subgroep dan niet naar de links/rechts is doorgestuurd.
Zo kan je dus een aparte mix maken op dezelfde tafel. Extra mics gebruiken en enkel diegene gebruiken die je nodig hebt.

Op locatie zorg je er gewoon voor dat je een klein mengertje hebt.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-12-2009, 12:30
Junior Member

Dankje wel voor je reactie Toch maar aan een mengtafeltje dan.
Wat voor soort mics kan ik het best aanschaffen? 2x shotgun? RODE NTG1 bijv? Of een XY als de Rode NT4 en die dan centraal in het grid hangen?

Laatst gewijzigd door ganndlas; 04-12-2009 om 13:26
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-12-2009, 11:13
Active Member

Reputatie: digiframe is op goeie weg

de Rode ntg-1 is inderdaad een mooie optie; een afgeleide van de Sennheiser MKH416 (=wat duurder). Ik zou eerst investeren in bv twee shotguns, die kun je namelijk EN op de camera en onder iemands snuffert duwen voor interviews (met plopkappie), EN je kunt ze vr op t podium gebruiken, laag op een tafelstatiefje voor gesproken woord op 't toneel... twee vliegen in een klap!

wil je de dramaprodukties op een hoger plan brengen kun je kijken of je de ambience mics erbij kunt gaan mengen... maar ik zou eerst proberen alles op toneel goed te vangen; want dat is al een uitdaging op zich!

Misschien kun je de rode ntg1 een keer huren voor een project, dan kan je ze eerst testen voor je ze koopt.

succes!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten