homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-11-2009, 22:00
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Arrow Stelling vd mnd nov. '09: "homerecorders teveel met techniek bezig ipv met muziek"

Welkom bij onze zevende "stelling van de maand"! Hier verzamelen we al jullie meningen rond één, ietwat controversiële, stelling.

Af en toe horen we dit, in de rand, als een stille klacht. Waarom altijd weer die discussies over de nieuwste interface, nog betere plugins, gelikte productietechnieken? Men vergeet zo vaak de essentie... Wat denken jullie ervan?

Dit is onze stelling:
De meeste homerecorders spenderen téveel aandacht aan gear, techniek en geluidskwaliteit, en te weinig aan het creatieve waar het eigenlijk om draait: het maken en opnemen van goeie en originele muziek.
Alle meningen zijn welkom hieronder. Hou het netjes, blijf on-topic (elk antwoord moet rechtstreeks in verband staan met de stelling) en gebruik duidelijke argumenten.

Off topic posts worden hier niet toegestaan, en zullen zonder verdere waarschuwing verwijderd worden.

Aan jullie het woord!

Laatst gewijzigd door billybear; 09-11-2009 om 22:04
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-11-2009, 22:08
Senior Member

Reputatie: silak2attack wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Stelling vd mnd nov. '09: "homerecorders teveel met techniek bezig ipv met muziek

tja met 1 mic kun je alles opnemen. een hele band nog wel, maar is toch makelijker als je 16 sporen kan opnemen en bewerken.

het is per slot van rekening een homerecording site. voor opnemende mensen dus dat hoeven niet altijd muziekanten te zijn toch.

greetzz silk
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-11-2009, 22:10
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Stelling vd mnd nov. '09: "homerecorders teveel met techniek bezig ipv met muziek

Volgens mij kan je homerecorders in twee groepen indelen (even zwart/wit gezien):

- muzikanten die vooral hun eigen creaties willen opnemen; deze zijn niet zo bezig met hun gear maar delen ook niet zo hun creaties

en

- homerecorders die vooral aan het opnemen zijn (maar wel vaak zelf ook muziek maken maar minder componeren); deze groep is wel meer bezig met gear en opnametechnieken

Wellicht hebben we op deze site meer van de laatste groep dan van de eerste, of de laatste groep laat meer van zich horen.

Dolf
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-11-2009, 22:15
Member

Reputatie: loganspaceman is op goeie weg

ik heb vanmorgen iets opgenomen met de ingebouwde microfoon van mijn laptop en ik heb me daar evenveel mee geamuseerd als met de liedjes die ik thuis opneem met beter gerief.
mij maakt het niet uit waarmee ik opneem, maar als ik bevoorbeeld deftig drum wil opnemen gaat dat niet met die ingebouwde microfoon.
dan vind ik het gerief wel belangerijk
ik wil gewoon dat de muziek die ik wil maken klinkt zoals ik dat in mijn hoofd heb, en daarvoor heb ik vaak duurdere dingen nodig
voor mij staat de muziek centraal!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-11-2009, 22:16
Vintage Member

Reputatie: bracky wordt hier goed onthaald

hey billybear,ik snap eigenlijk niet waarom die stelling,het is toch juist de bedoeling dat homerecorders langs deze weg hun ervaringen en vragen kunnen posten?het is wel zo dat sommige topics een voor bepaalde producten commercieel voordeel uithalen en dat is wel saai om volgen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-11-2009, 22:19
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Volledig mee eens. Soms onvoorstelbaar hoeveel er wordt afgeleuterd over wat op zich eigenlijk maar "tools" zijn. Mooiste bewijs is trouwens de "soundbites"-sectie van dit forum, in het bijzonder hoe weinig zij gespekt wordt met de vruchten eenieders (veronderstelde) creativiteit...

En nu iets genuanceerder: het hangt er natuurlijk allemaal een beetje van af.

Als je je als "homerecorder" enkel toelegt op de technische aspecten van het opnameproces - en je dus afhankelijk bent van andermans muzikale input - dan gaat de stelling er verkeerdelijk van uit dat elke "homerecording" onlosmakelijk verbonden is met "het maken van muziek" in de eigenlijke betekenis van het woord. En dat is allicht niet steeds het geval.

Niettemin, ongeacht of je homerecording nu oorzakelijk bindt met het al dan niet maken van muziek - het "creatieve" kan hem zowel zitten in de muziek op zich dan wel in het omgaan met het opnameproces - feit is dat de mate waarin er materiële wijsheden worden uitgewisseld ogenschijnlijk omgekeerd evenredig is met de creatieve output.

Wat je doet met je materiaal is voor mij nog steeds het meest essentiële, en dan nog ongeacht vanuit welk perspectief je met homerecording bezig bent.

Dus, ja, de stelling is volgens mij - de stelling nu eenmaal een subjectieve stelling zijnde - correct.

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-11-2009, 22:35
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bracky Bekijk bericht
hey billybear,ik snap eigenlijk niet waarom die stelling,het is toch juist de bedoeling dat homerecorders langs deze weg hun ervaringen en vragen kunnen posten?het is wel zo dat sommige topics een voor bepaalde producten commercieel voordeel uithalen en dat is wel saai om volgen.
Voor de goeie orde: het feit dat we deze stellingen naar voor schuiven, betekent niet noodzakelijk dat we het ermee eens zijn. We gooien gewoon eventjes de knuppel in het hoenderhok.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-11-2009, 22:48
Senior Member

Reputatie: huug92 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dolfje Bekijk bericht
Wellicht hebben we op deze site meer van de laatste groep dan van de eerste, of de laatste groep laat meer van zich horen.

Dolf
Nogal logisch : over creatie/compositie zijn er uiteraard heel wat minder vragen dan over (slecht- of niet werkende) gear.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 09-11-2009, 22:55
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

100 % mee eens..

ik denk dat in 99% van mijn posts hier staat "keep it simple"
zoek het niet te ver.. maak het niet moeilijker dan nodig..
gooi er geen 38 tools op als je met éne al zit te worstelen..

ik zie "bezig zijn met muziek" ook niet per se als componeren.. verre van..
ik ben al 15 jaar "bezig met muziek" en al 10 jaar "bezig met opnemen" en heb sindsdien de volle 0 songs geschreven..
en toch blijft de techniek bijzaak en slechts een tool om "klank" en "tone" en "voicing" en "sfeer" te creeëren..
creativiteit in het opnameproces heeft helemaal niks te maken met welke gear of dure gear, maar net in wéten wat je wil en creatief zijn..

zo had'k ooit vocalopnames en vond geen mic die nét was wat'k wilde, wel 2 die in de buurt kwamen met tegenoverliggende kwaliteiten.. dus gewoon beide mic's met hun bovenkant tegen elkaar gezet en beiden "geblend".. no need for expensive fancy mics.. gewoon creatief zijn..
moeilijk? technisch helemaal niks.. of je nu 1 mic of 2 mics gebruikt.. is maar 1 extra kabel, 1 extra statief, that's it..

teveel hihat in je snare? doe een plastic koffie-bekertje rond je mic,vast-tapen en klaar..

moeilijk? een gaatje snijden kan gevaarlijk zijn ja.. verder niks..
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 10-11-2009, 00:42
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Inderdaad neem ik aan volgens ik hier af en toe volg op homerecording dat materiaal belangrijker soms is dan het doel van homerecorden of het scheppen van nummers.
Dit komt omdat ik vind en al vaak herhaalde dat de doelstelling van homerecorden vaak in de huidige tijd verkeerd wordt bekeken. Velen denken daar geld mee te verdienen, dus een studio'tje om anderen te recorden, eerder dan eigen ingevingen op te nemen.
Oorspronkelijk zoals het vroeger was in de analoge tijd was homerecorden gewoon je eigen ideeen vast leggen op band zodat het niet verloren ging of vergeten geraakte. Zaken laten klinken zoals je wil dat ze klinken in het nummer etc ...
Nu moet het al van het duurste soms zijn (let wel ik kocht ook betere apparatuur aan met de tijd en als iemand dat vraagt zal ik die wel eens opnemen maar ik ga er niet speciaal op uit want ik heb het niet nodig om van te leven, indien wel dan had ik wel een heuse grote studio gebouwd had ik het geld er voor)
Maar eigen creatie gaat voor nog altijd en spelen in een band af en toe.

Maar hier is het ook wel de bedoeling echter mensen op weg te helpen in die apparatuur waarvan men door de bomen het bos niet meer ziet. Het is zo verleidelijk allemaal en het wordt zo mooi voorgesteld en sommige beginnende mensen denken dan, ach dat lijkt een fluitje van een cent tot ze het in huis hebben .... en wat nu er mee

Patrick.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten