homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #61 (permalink)  
Oud 24-11-2009, 09:43
Pixie's schermafbeelding
Algemeen moderator

Reputatie: Pixie heeft een prima uitstralingPixie heeft een prima uitstralingPixie heeft een prima uitstralingPixie heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Stelling vd mnd nov. '09: "homerecorders teveel met techniek bezig ipv met muziek

Toegegeven, de muziek die ik nu maak, had ik doorgaans ook met een US-122L en een SM58 kunnen maken (tenzij de nummers waarbij ik drums heb opgenomen). De nummers waren even goed/slecht geweest, maar hadden bijlange niet geklonken zoals ze nu klinken.
Hoe meer gear dat je hebt, hoe meer je kan experimenteren, wat vaak ook alweer de creativiteit ten goede kan komen.
Ik ga er niet van uit dat dit bij iedere homerecorder zo is, maar inspiratie voor nummers komt voor mij minstens even vaak uit een interessante synth patch als uit de nood een gevoel te willen uitdrukken.
Zonder al dan niet virtuele synths (= gear) had ik dus waarschijnlijk de helft minder nummers gemaakt.
Toegegeven, soms ben je zo hard met je materiaal bezig, dat je aan creatief bezig zijn niet meer toekomt, maar dan ligt het aan jou om jezelf beperkingen op te leggen (en geloof me, dat kan uiterst bevrijdend werken. Maak eens een nummer met alleen de bijgeleverde plugins van je DAW, of met alleen de freeware plugins die op je computer staan, of beter nog, met alleen een microfoon en 'found sounds').

Anderzijds, de zoektocht naar meer en beter is vaak ook wat deze hobby deels zo leuk maakt, evenals de zoektocht naar originaliteit.

Of je nu een nieuwe preamp wil kopen of zelf een plate reverb bouwt, het doel is hetzelfde: 'anders' willen kunnen klinken (if this makes any sense).

Mijn punt? Geen flauw idee.
Het hangt waarschijnlijk van persoon tot persoon af of de stelling al dan niet klopt.
  #62 (permalink)  
Oud 24-11-2009, 11:38
Piejero's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Piejero is op goeie weg
Standaard Re: Stelling vd mnd nov. '09: "homerecorders teveel met techniek bezig ipv met muziek

Ik heb niet alle berichten van dit topic gelezen, maar toch wil ik toevoegen :

Alles start bij creativiteit, dit is het belangrijkste, zonder een goed idee, geen goede song.
Maar goed materiaal is natuurlijk mooi mee genomen en kan tot betere resultaten leiden

Dus ik ben gedeeltelijk akkoord met de stelling ;-)
Met citaat reageren
  #63 (permalink)  
Oud 03-01-2010, 14:31
Senior Member

Reputatie: PCDJHENK is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dolfje Bekijk bericht
Volgens mij kan je homerecorders in twee groepen indelen (even zwart/wit gezien):

- muzikanten die vooral hun eigen creaties willen opnemen; deze zijn niet zo bezig met hun gear maar delen ook niet zo hun creaties

en

- homerecorders die vooral aan het opnemen zijn (maar wel vaak zelf ook muziek maken maar minder componeren); deze groep is wel meer bezig met gear en opnametechnieken

Wellicht hebben we op deze site meer van de laatste groep dan van de eerste, of de laatste groep laat meer van zich horen.

Dolf
En dan heb je nog een derde soort zoals ikzelf namelijk, degene die gewoon muziek opnemen op vraag van of puur voor de fun. (kleine optredens, concerten ed)
Met citaat reageren
  #64 (permalink)  
Oud 13-01-2010, 18:18
Member

Reputatie: kherme is op goeie weg

na 17 jaren muziek maken en uitbrengen heb ik heel de cinema meegemaakt
van de oude atari met 2 mb tot en met de laatste nieuwe technologien.
ik vind dat je zoiets als eten moet bekijken, het recept kan lekker zijn maar met
de gerafineerde kruiden smaakt het toch dat beter, en dat is met techniek hetzelfde.Alles heeft zijn voor en nadelen.Persoonlijk heb ik al die jaren veel geleerd omdat het me boeit en omdat het nu veeeel goedkoper in mijn zak is
dat ik geen hardware meer koop en geen studiokosten heb,dus dat geeft me meer vrijheid,en als ik om me heen kijk zijn er mensen die luisteren naar een nummer ,altijd muzikaal bekeken maar ik vezeker je dat ze onbewust het verschil ook horen en dat geeft het liedje zeker een meerwaarde....
Het is zoals je het bekijkt he
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten