homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 10-11-2009, 00:59
Senior Member

Reputatie: slagboom is op goeie weg
Standaard Re: Stelling vd mnd nov. '09: "homerecorders teveel met techniek bezig ipv met muziek

Het gaat er niet om wat je hebt, maar wat je er mee doet.

Maar de meeste fora hebben hier last van dus het is de mens eigen.

Kennis is macht en dingen kunnen is machtig.
Maar het komt niet vanzelf aanwaaien. Als je er geen moeite voor wilt doen dan zal het nooit wat worden.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 10-11-2009, 01:02
Senior Member

Reputatie: plonserd is op goeie weg
Standaard Re: Stelling vd mnd nov. '09: "homerecorders teveel met techniek bezig ipv met muziek

Ik gebruik nu al een hele tijd een minimale setup waar ik heel tevreden over ben.

Macbook Pro met Logic en Reason, Apogee Duet, een paar mic's, een setje monitors, een leuke hoofdtelefoon en een 88toetsenmidikeyboard.

Geen extra VSTi's of FX (welja, AU's), omdat ik meer dan tevreden ben over de ingebouwde effecten van Logic (geschift goeie delays en reverbs amai) en de ingebouwde instrumenten van Logic en Reason.

De reden waarom ik met homerecording begonnen ben een jaar of 5 terug was gewoon nummers schrijven. Nu schrijf ik nog steeds tijdens het opnemen, en m'n ideeën zijn direct in goeie kwaliteit opgenomen zodatk achteraf niet meer teveel opnieuw moet inspelen

Ik weet dat ik met mn bescheiden gear nooit de 'sound' van een mix uit Abbey Road ga kunnen verkrijgen, maar een 'normale' mens hoort dat toch niet, en dat met een budget van nog geen 5000 euro!
  #13 (permalink)  
Oud 10-11-2009, 01:27
peter321's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: peter321 is op goeie weg

mijn beste opnames zijn diegene die goed gespeeld zijn en....van nature in balance liggen

en....ik doe de opname. olé.

daar krijg ik ook meestal goede feedback.

this wel belangrijk dat je de techniek en goed materiaal heb, ma die muzikanen moeten t toch ma doen.

greetz
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 10-11-2009, 02:03
Johnny Nobel's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel is op goeie weg

Voor mij gaat het hand in hand en is er sprake van een wisselwerking tussen investering in gear en creativiteit. Na vele jaren bezig te zijn geweest met muziek maken kwam ik op een leeftijd waarop ik soms wel eens wat centjes kon vrijmaken. Ik ben materiaal beginnen kopen om op te nemen en daarbij een zoektocht gestart naar wat er bestaat en waarvoor het dient. Die informatiestroom (HR, GS,...) werkte opzich wel heel overtuigend om te gaan aankopen. Ik heb stilaan een overzicht gevormd dat nog lang niet compleet is, maar waarmee ik aan de slag kan gaan. Voordat ik die kennis had leek het mij veel interessanter om dingen aan te kopen dan nu (best tegenstrijdig, maar oningelicht lijkt kwantiteit soms overtuigender dan kwaliteit).Goed dat daar op gewezen wordt in discussies zoals deze! Nu heb ik spijtig genoeg wel de interesse om als ik nog dingen wil aankopen , om dan ineens stevig materiaal te kopen.(€chinfwingping$$) Maar ik heb ondertussen ook degelijk materiaal samen weten te brengen in ons studiootje en dat werkt als een hele goede motivatie voor het echte werk, de muziek, het creatieve proces... Er is onlangs muziek van ons gebruikt geweest voor een reportage op TMF, RTV en stads-tv Turnhout en da had zonder de investeringen niet waar geweest. Opnemen zonder de mogelijkheid om een beetje een leuke sound te hebben ,lijkt me een beetje zoals videogames spelen; puur amusement en tijdsverdrijf. Ik begrijp ook dat het daarvoor heel geschikt kan zijn. Maar 'tis ook een beetje de keuze of je 'iets meer' wilt. Iets meer kan zeker ook bereikt worden puur op charme van muziek zonder dat dit technisch perfect klinkt. Langs de andere kant hoor ik toch echt wel het verschil tussen vroeger en nu,en kan ik op z'n minst al opnames maken die bruikbaar zijn om eventueel door derden te laten afmixen zonder dat ze commentaar hebben over de kwaliteit.
Wat ik nog belangrijk vind om misschien nog aan te merken is dat ik alleen vocale opnames doe en de rest is sampelen of digitaal producen. De investering in 1 of 2 sterke vocal chains ,daar komen we heel ver mee. Wat investeren misschien wat realistischer maakt.
  #15 (permalink)  
Oud 10-11-2009, 08:46
huug92's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: huug92 is op goeie weg

Het is natuurlijk ook wel zó dat de materialen tegenwoordig betaalbaar zijn, tegenover pakweg 20 jaar geleden. Mijn 4-track Tascam Portastudio kostte in die tijd heel wat meer dan mijn maandwedde was en met slechts 4 sporen moest je wel heel inventief zijn (en veel pingpongen) om iets opgenomen te krijgen.
Nu kan zowat iedereen zich een homestudio veroorloven maar niet iedereen heeft de creatieve geest. En met wat er dan ineengeflanst wordt kan je misschien wel je vrienden en familie verbazen, maar zelden de muziekuitgeverijen.
Maar zolang je er plezier aan hebt....
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 10-11-2009, 09:28
jniet's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: jniet wordt hier goed onthaald

In basis mee eens,

Ik gebruik mijn setup om nummers te schrijven, het is dus een tool om te komen tot. Wel heb ik het altijd interessant gevonden om technische dingen verder uit te zoeken. Dat kan een hobby op zich zijn. Ik denk dat bij veel homerecorders juist die twee dingen samenkomen, muziek maken, maar het ook leuk vinden om met gear bezig te zijn. Ik heb overigens maar een zeer bescheiden setup, maar voldoet voor mijn doel meer dan voldoende.
Als we met de band een echte cd of zo op willen nemen verkassen we toch naar de studio.

Ik ben het ook met Huug eens dat spullen betaalbaarder en handiger zijn geworden (niet per definitie beter) Ik ben idd ook begonnen met een 4 track protastudio van Tascam, het gaat nu toch wat eenvoudiger allemaal. Maar voor kwalitatieve muziek maakt dat idd helemaal niks uit. Het is alleen zo dat meer mensen zich een studio kunnen veroorloven en zelf muziek opnemen, waar dat vroeger voor een minder groot aantal mensen was weggelegd.

Johan

Laatst gewijzigd door jniet; 10-11-2009 om 09:31.
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 10-11-2009, 09:50
Hermax's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Hermax is op goeie weg
Laatste blog post: do, 2008-06-19 10:55

Als je gewoon het woord "sommige" toevoegt in het begin van de stelling klopt ze helemaal.
Daarmee bedoel ik dat er wel wat homerecorders zijn die denken dat het allemaal vanzelf in orde komt en ze de volgende wereldhit gaan "producen" als ze maar het beste gerief hebben. Waardoor het een echte "gear-wedloop" wordt. De creativiteit boet daarmee soms in.
Er zijn uiteraard ook homerecorders die perfect weten waarmee ze bezig zijn (ik ben daar niet bij ) en die kunnen dan ook met recht van spreken tot in de kleinste details elk stukje apparatuur analyseren en alsmaar verder te gaan in hun streven naar perfectie.

Moraal van het verhaal: gebruik materiaal in functie van je huidige kennis/vaardigheden. Niet in functie van "als ik dat dure ding heb staan de hitlijsten open".
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 10-11-2009, 17:15
mike von hell's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: mike von hell is op goeie weg

Ben het helemaal met de stelling eens . Ik vindt het opvallend dat deze site zo enorm veel leden heeft maar dat bijna niemand wat wil laten horen !
Het bewijs , kijk maar eens op het "soundbite "forum.
Er zijn hier leden die zoveel peperdure spullen hebben dat het piece of cake zou moeten zijn . Af en toe een "probeerseltje" en een "geluidje" maar helaas veel te weing creatiefs.
Ik heb ook het idee dat er een heleboel zijn die de bomen door het bos niet meer zien door alle tooltjes en het eeuwige gewauwel over hoe 88 verschillende mic's op 88 verschillende manieren moeten worden neergezet.
GEWOON OPNEMEN EN LAAT HET HOREN !!
Dat willen we !!
Zo... dat is er uit,

Mzzl Mike
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 10-11-2009, 17:21
Johnny Nobel's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mike von hell Bekijk bericht
Ben het helemaal met de stelling eens . Ik vindt het opvallend dat deze site zo enorm veel leden heeft maar dat bijna niemand wat wil laten horen !
Het bewijs , kijk maar eens op het "soundbite "forum.
Er zijn hier leden die zoveel peperdure spullen hebben dat het piece of cake zou moeten zijn . Af en toe een "probeerseltje" en een "geluidje" maar helaas veel te weing creatiefs.
GEWOON OPNEMEN EN LAAT HET HOREN !!
Dat willen we !!
Zo... dat is er uit,

Mzzl Mike
Ik denk dat er ook andere manieren zijn om je creativiteit bevestigd te zien zoals live-optredens, waarbij er genoeg feedback gegeven wordt en waardoor niet iedereen naar soundbites grijpt om zijn werk te bespreken. Er zijn ook nog andere motieven om muziek niet op soundbites te posten zoals de doelstelling om je muziek later te gaan publiceren zonder dat die al in omgang is enz..
  #20 (permalink)  
Oud 10-11-2009, 18:07
Zaphod's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Zaphod is op goeie weg

Ten eerste:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mike von hell Bekijk bericht
...Af en toe een "probeerseltje" en een "geluidje" maar helaas veel te weing creatiefs...
Namens allen die wel de guts hebben om hier iets te posten: Bedankt! Erg fijn om te horen dat jij dit zo afdoet (dit is dus licht ironisch, sorry). Ik snap overigens wel wat je bedoeld.

De stelling:

Citaat:
De meeste homerecorders spenderen téveel aandacht aan gear, techniek en geluidskwaliteit, en te weinig aan het creatieve waar het eigenlijk om draait: het maken en opnemen van goeie en originele muziek.
Leuke stelling. Erg on topic en lekker stellig! Dat maakt het reageren er op leuker.
ik ga het even ontleden omdat het zo het makkelijkst werkt om mijn mening over de stelling te geven.

Citaat:
De meeste homerecorders spenderen téveel aandacht aan gear, techniek en geluidskwaliteit...
Te is nooit goed he, behalve tevreden. Is het trouwens zo dat de meeste homerecorders dit doen?

Citaat:
...en te weinig aan het creatieve waar het eigenlijk om draait: het maken en opnemen van goeie en originele muziek.
Draait het daarom voor een homerecorder? Ik vind van niet. Althans, bij mij gaat het in ieder geval niet altijd originele muziek. Verder is het een aanname dat homerecorders ook zelf muziek maken. Dit is denk ik bij de meesten wel het geval maar zeker niet altijd.

Daarnaast denk ik dat bij bijvoorbeeld Massive Attack productie en creatie veel meer verweven zijn dan bij het opnameproces van een plaat van Jack Johnson. Het hangt er dus ook maar vanaf wát je doet.

Ik vind het leuk om een stelling proberen te maken, gebaseerd op deze, waar ik het mee eens kan zijn.

Ontdoe je de stelling van termen als "de meeste" en "te" en neem ik de rest van mijn bedenkingen erbij mee dan krijg je zoiets als:

Homerecorders spenderen veel aandacht aan gear, techniek en geluidskwaliteit en dat –kan- ten koste gaan van de creativiteit die –soms- nodig is bij het opnameproces

Hier ben ik het mee eens (logisch want ik heb het zelf zo getweaked) ;-)

Scratchen van DJ’s is bijvoorbeeld ontstaan uit de ghetto’s waar geen geld was voor muziekinstrumenten. Gebrek aan middelen leidde hier tot creativiteit.

Je kunt door beperkingen op leuke ideeen komen. De beperkingen hoeven je niet te remmen terwijl je met teveel keuzes de valkuil hebt dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Daarnaast is er natuurlijk een minimale standaard, maar ook die is persoonlijk. Ik vind bijvoorbeeld een minimale standaard voor zangopname een shure SM58.

Pff, wat een verhaal zo. Maar nogmaals: Leuk om hierover na te denken!
Het is trouwens ook best logisch dat het op een homerecordingforum veel over gear e.d. gaat en minder over creativiteit. Creativiteit is iets waar je zelf meer mee kan en waar je minder van anderen voor afhankelijk bent.

Laatst gewijzigd door Zaphod; 10-11-2009 om 18:12. Reden: laatste 2 zinnetjes
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten