Ten eerste:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mike von hell
...Af en toe een "probeerseltje" en een "geluidje" maar helaas veel te weing creatiefs...
|
Namens allen die wel de guts hebben om hier iets te posten: Bedankt! Erg fijn om te horen dat jij dit zo afdoet (dit is dus licht ironisch, sorry). Ik snap overigens wel wat je bedoeld.
De stelling:
Citaat:
|
De meeste homerecorders spenderen téveel aandacht aan gear, techniek en geluidskwaliteit, en te weinig aan het creatieve waar het eigenlijk om draait: het maken en opnemen van goeie en originele muziek.
|
Leuke stelling. Erg on topic en lekker stellig! Dat maakt het reageren er op leuker.
ik ga het even ontleden omdat het zo het makkelijkst werkt om mijn mening over de stelling te geven.
Citaat:
|
De meeste homerecorders spenderen téveel aandacht aan gear, techniek en geluidskwaliteit...
|
Te is nooit goed he, behalve
tevreden. Is het trouwens zo dat
de meeste homerecorders dit doen?
Citaat:
|
...en te weinig aan het creatieve waar het eigenlijk om draait: het maken en opnemen van goeie en originele muziek.
|
Draait het daarom voor een homerecorder? Ik vind van niet. Althans, bij mij gaat het in ieder geval niet altijd
originele muziek. Verder is het een aanname dat homerecorders ook zelf muziek
maken. Dit is denk ik bij de meesten wel het geval maar zeker niet altijd.
Daarnaast denk ik dat bij bijvoorbeeld Massive Attack productie en creatie veel meer verweven zijn dan bij het opnameproces van een plaat van Jack Johnson. Het hangt er dus ook maar vanaf wát je doet.
Ik vind het leuk om een stelling proberen te maken, gebaseerd op deze, waar ik het mee eens kan zijn.
Ontdoe je de stelling van termen als "de meeste" en "te" en neem ik de rest van mijn bedenkingen erbij mee dan krijg je zoiets als:
Homerecorders spenderen veel aandacht aan gear, techniek en geluidskwaliteit en dat –kan- ten koste gaan van de creativiteit die –soms- nodig is bij het opnameproces
Hier ben ik het mee eens (logisch want ik heb het zelf zo getweaked) ;-)
Scratchen van DJ’s is bijvoorbeeld ontstaan uit de ghetto’s waar geen geld was voor muziekinstrumenten. Gebrek aan middelen leidde hier tot creativiteit.
Je kunt door beperkingen op leuke ideeen komen. De beperkingen hoeven je niet te remmen terwijl je met teveel keuzes de valkuil hebt dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Daarnaast is er natuurlijk een minimale standaard, maar ook die is persoonlijk. Ik vind bijvoorbeeld een minimale standaard voor zangopname een shure SM58.
Pff, wat een verhaal zo. Maar nogmaals: Leuk om hierover na te denken!
Het is trouwens ook best logisch dat het op een homerecordingforum veel over gear e.d. gaat en minder over creativiteit. Creativiteit is iets waar je zelf meer mee kan en waar je minder van anderen voor afhankelijk bent.