homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-11-2009, 16:38
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling
Standaard Rode NT2a probleem

Betere monitors is kennelijk toch niet altijd leuk: Ik bemerk een matige kwaliteit als ik zang opneem met m'n NT2a. Het is net alsof er maar een beperkt gedeelte van het frequentiespectrum wordt opgenomen. Veel hoog en mid-hoog, maar het laag mis ik toch een heel eind, ook als ik het laag-af filter op de microfoon uitschakel.

Als pre-amp en interface gebruik ik een Yamaha 01x, maar ook een test met m'n VoiceLive 2 als pre en interface geeft eenzelfde beeld. In de shootout van Dogpants hoor ik een heel andere karakteristiek.

Het kan natuurlijk puur een gevoelskwestie zijn: het bewerken van je eigen stem blijft toch subjectief. Maar ik zou graag eens goed willen testen of hetgeen dat opgenomen wordt ook goed weergeeft wat er gezongen is.

Hoe kan ik een test uitvoeren waaruit blijkt wat de microfoon "mist" of juist wel weergeeft? Doe ik daarvoor een spectrumanalyse? En zo ja, hoe voer ik die test goed uit?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-11-2009, 23:47
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Rode NT2a probleem

Hey Duuk,

Hier staat het allemaal eigenlijk in: Post hier uw meetresultaten !

Er bestaat ook een simpelere en veel snellere test om te zien of er een probleem is met je kamerakoestiek. Speel eens de geluidsbestanden af van deze site: Quick Home Studio Monitor Tests - Hometracked. Als je sterk waarneembare volume schommelingen hebt, dan weet je dat er iets mis is. Dan kan je gaan meten om de fouten exact te gaan bepalen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten