homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-11-2009, 14:48
Active Member

Reputatie: blackandwhite is op goeie weg
Standaard scheidingswand muzikanten

Ik heb thuis een multifunctionele ruimte tot mijn beschikking van ongeveer30m². Het is ook mijn beroepsruimte, die op 10 minuten helemaal leeg te maken is. Deze heeft 2 stenen muren, 6 meter glaspartij (ramen + schuifraam) en aan de andere zijde nog een ruimte van 30m² om mijn controlroom (tijdelijk) op te stellen.
Ik kan er echter geen blijvende acoustische panelen bevestigen. Alles moet dus verwijderbaar zijn. Daarom dacht ik te werken met verschillende kamerschermen (leenbakker of zelfbouw) en aan deze met deltaplaten en stof te bekleden. Als ik er zo een 5tal maak, kan ik deze dan tussen de muzikanten plaatsen om gedeeltelijk bleed te verminderen en ondertussen ook de ruimte acoustisch verbeteren. Daarna opvouwen en in de (droge) kelder leggen. Is dit een mogelijk of een domme investering?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-11-2009, 17:43
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: scheidingswand muzikanten

Kamerschermen van papier werken niet. Gebruik steenwol, zware gordijnen of dekens. Of maak frames waar dekens los overheen gaan, eventueel verstelbaar. Volgens mij een heel zinvolle investering.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-11-2009, 19:53
Active Member

Ik dacht een kamerscherm in hout of eventueel zelf maken in mdf en daartegen de rostwol deltaplaten te bevestigen. De groothandel in isolatiemateriaal wist te vertellen dat het best werk als je een zacht materiaal (rotswol) ten een hard materiaal (hout) plaatst.

Misschien nog een praktische vraag? Kun je dit dan verplaatsen zonder handschoenen aan? rekening gehouden dat ik er wel een stofje zal overtrekken.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-11-2009, 21:28
Senior Member

Reputatie: silak2attack wordt hier goed onthaald

hoi blackandwhite
zeker en goede inverstering!
kijk even bij zoeken onder basstraps, cornertraps, daar vind je foto´s en info.
en ook hoe je het zelf kan maken (lekker goedkoop)
in de regel abbsobeerd een basstrap het beste als er een spouw (lucht ruimte) van ongeveer 3 tot 5 cm tussn zit. en niet tegen een houte plaat.

zie pica en deze kan ik ook gewoon voor me bass zetten of voor een versterker.
pixie en kamer 21 hebben er een hele moie foto sessie van gemaakt
hoe je het maakt (vergeet geen bier te drinken)

succes
greetzz silk
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  studio 2 018.jpg
Bekeken: 310
Grootte:  191.4 KB
ID: 3550  

Laatst gewijzigd door silak2attack; 07-11-2009 om 21:32
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 08-11-2009, 09:46
Active Member

ik zou deze eigenlijk willen gebruiken als scheiding tussen de versterkers als een volledige band opgenomen wordt om zoveel mogelijk bleed te voorkomen. Eventueel volledig rond de drummer opstellen. Is het dan voldoende om alleen een kader te maken zoals de basstraps die hier gemaakt worden? of zal een mdf plaat niet nog meer tegenhouden. Op deze manier heb ik dan zoals eerder ergens gelezen een dead gedeelte en een reflex gedeelte.

En nog een vraag: is dan een geluidsabsorberende isolatie niet beter( met de verschillende kleuren in), dan rotswol?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 08-11-2009, 11:08
Active Member

Reputatie: MxVM is op goeie weg

Bij het live opnemen doe ik niets tegen bleed, en die bleed stoort echt niet tijdens het mixen.

Heb je al ervaring met opnemen, en al effectief ervaren dat jij er last van hebt tijdens het afmixen? (Een ander instrument horen op de achtergrond van het zangkanaal is niet hetzelfde als er last van hebben.)
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 08-11-2009, 11:47
Active Member

neen hoor absoluut nog geen ervaring met een volledige groep opnemen. Maar aangezien ik de reflecties van mijn lege ruimte wil wegwerken zou ik dit doen met verplaatsbare baffles zodat ik zowel reflecties van de ruimte als bleed kan verhelpen.

Het is namelijk een ruimte waar ik enkel kan opnemen in het weekend en in de week terug leeg moet zijn.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 08-11-2009, 14:32
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Je moet wel opletten dat er wel degelijk een groot verschil bestaat tussen isolatie en absorptie.

Wil je de bleed verminderen, ga je volgens mij inderdaad het best gediend zijn met isolatie.
Als het je om reflecties te doen is, ben je mijns inziens beter af met absorptie.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten