homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 14:47
Member

Reputatie: ivdheide is op goeie weg
Standaard drum/opnameruimte in garage bouwen

Hallo,

Ik ben van plan om in mijn garage een ruimte in te richten waar ik kan drummen en eventueel kan opnemen. Natuurlijk wil ik voor zo weinig mogelijk geluidsoverlast zorgen. (achtertuin van de buren grenst aan de garage).

na veel leeswerk op verschillende site ben ik tot het volgende voorlopig ontwerp gekomen.

Graag jullie advies/kritiek/ideeen...........
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  muurgarage.gif
Bekeken: 6208
Grootte:  10.3 KB
ID: 3538  
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 15:02
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: drum/opnameruimte in garage bouwen

Hoi,

Je constructie heeft veel mee van hoe ik mijn opnameruimte heb gebouwd. En bij mij werkt het, zij het met die naunce dat bij mij het buitenmetselwerk bestaat uit 30cm dikke volle betonblokken. Maar ik heb alvast geen dB-lekkage naar buiten toe.
Vraag zal mijns inziens zijn of de stenen buitenmuur voldoende dB zal reduceren om het geheel (quasi) geluidsdicht te maken.
Met vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 16:01
Senior Member

Reputatie: silak2attack wordt hier goed onthaald

welkom ivdheide op HR.BE

heb je in je garage ook ramen en deuren.?
zitten erin de buitenmuur ook open stootvoegen?
heb je een opp tekening van je garage? (afmetingen)
wat is je budget?
ga je het zelf doen of besteed je het uit?
zo komen we meer te weten over je aankomende project.
en beter je vragen beatwoorden.
de detail tekening is zeker een goede optie!
nog mooier zou zijn als de beton vloer los van de buiten muur komt, dat kan je doen door uit te slijpen (maar dat is een helswerk)

greetzz silk.

Laatst gewijzigd door silak2attack; 06-11-2009 om 16:04
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 16:30
Member

Reputatie: ivdheide is op goeie weg

Hey!

Alvast er bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik de constructies m.b.t de deuren wil hebben. Ideeen zijn dus welkom.

De binnenmaten van de garage zijn 7,15 bij 4,10 m. Lijkt me net genoeg om nog een degelijke ruimte in de bouwen.

Wat ik nog vergeten ben om op de tekening te zetten is dat de buitenmuur van de garage een spouwmuur is.
Is dit nadeling i.v.m een dubbele spouw?

Groeten,

Ids
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 16:45
Senior Member

het beste is natuurlijk om een zwevende kooi te maken daar komt dan ook een dubbele deur bij kijken om alles goed af te sluiten

super mooie ruimte!!

heb van bert weleens gelezen dat een dubble spouw te nadeel is van de DB!
hoe en wat weet ik ook niet precies daar moet je eric en bert maar even over raadplegen.
anders wat ik heb gedaan is basstraps tegen de muur te hangen maar dat is meer voor de aucoustiek dan voor het tegen houden van het geluid naar buiten

greetzz silk
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 16:53
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Yep, triple leaf-constructies zouden blijkbaar een nadelige invloed hebben op dB-reductie in vergelijking tot double leaf-constructies. Eric Dessart - denk ik - heeft hieromtrent op het forum ooit eens wetenschappelijk cijfermateriaal geplaatst.
Silak, wat zijn trouwens jouw resultaten? Ik heb al foto's gezien van jij-achter-je-drumstel-in-je-studio. Hoeveel dB-reductie heb jij binnen versus buiten? Ik vrees dat mijn 30cm-volle-betonmuur niet echt vergelijkbaar is met de posters situatie...
Groeten!
alain
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 16:57
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Zit er ook nog een dak op?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 17:49
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Yep, triple leaf-constructies zouden blijkbaar een nadelige invloed hebben op dB-reductie in vergelijking tot double leaf-constructies. Eric Dessart - denk ik - heeft hieromtrent op het forum ooit eens wetenschappelijk cijfermateriaal geplaatst.
Silak, wat zijn trouwens jouw resultaten? Ik heb al foto's gezien van jij-achter-je-drumstel-in-je-studio. Hoeveel dB-reductie heb jij binnen versus buiten? Ik vrees dat mijn 30cm-volle-betonmuur niet echt vergelijkbaar is met de posters situatie...
Groeten!
alain
haha ik heb nog geen DB test gedaan ik lig even uit de running!
als me computer en alles er staat ga ik een test doen een maat van mij heeft z'n mobiel DB meter. en die moet ik nog even vragen.
en ik moet de dubbele deur en vensterbanken enzo nog maken (en dat zijn echt grote lekken) dan kan ik pas echt een test doen. dan kan ik ook kijken of ik me basstraps moet gaan verplaatsen of iets dergelijks.
duss...

greetzz silk
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 18:02
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Je hebt geen dB-meter nodig, Silak, je draait gewoon rose ruis via je speakers en neemt het op, het liefst op een paar plekken binnen.
Daarna ga je naar buiten en neemt bij de buren voor de gevel dezelfde ruis op (niet aan de volumeknoppen zitten, natuurlijk, en het moet een beetje stil zijn zodat je alleen die ruis meet).
Dan bekijk je met een analyzer de frequentiekarakteristiek binnen en vergelijkt hem met die buiten. Het verschil is de isolatie.
Met een meetprogramma zoals ARTA of iets anders gaat het nog beter.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 18:42
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Je hebt geen dB-meter nodig, Silak, je draait gewoon rose ruis via je speakers en neemt het op, het liefst op een paar plekken binnen.
Daarna ga je naar buiten en neemt bij de buren voor de gevel dezelfde ruis op (niet aan de volumeknoppen zitten, natuurlijk, en het moet een beetje stil zijn zodat je alleen die ruis meet).
Dan bekijk je met een analyzer de frequentiekarakteristiek binnen en vergelijkt hem met die buiten. Het verschil is de isolatie.
Met een meetprogramma zoals ARTA of iets anders gaat het nog beter.
maar goed dan moet ik wel eerst opname apparatuur hebben. maar dat komt goed. zit in de planning

greetzz silk
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten