homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 05-11-2009, 20:50
Junior Member

Reputatie: Velo-D is op goeie weg
Standaard Kan iemand mij advies geven? [studio]

Hallo,
Ik heb een vraag aan mensen die hier [B]verstand[B] van hebben.
Ik heb een budget van 5000 euro (hier zit isolatie enz. niet bij)
Alleen de apparatuur.
Wat voor setup raden jullie me aan.
(ik heb al een Focusrite Voicemaster Pro).
Ik verwacht niet dat jullie me aanraden om avalon compressor, EQ enz. te kopen.
Maar een ''complete'' goede studio binnen dit budget.

Hartstikke Bedankt Alvast !
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 05-11-2009, 20:53
Active Member

Reputatie: MxVM is op goeie weg
Standaard Re: Kan iemand mij advies geven? [studio]

Wat wil je opnemen? Je zal ook wel doorhebben dat er een groot verschil is tussen rapvocals en een jazzquintet.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 05-11-2009, 20:58
Junior Member

Ik ben rapper.
Dus in principe alleen rapvocals.
Geen muziek, beats of iets, alleen vocals

M.v.g
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-11-2009, 21:23
Senior Member

Reputatie: silak2attack wordt hier goed onthaald

he welkom velo D op HR.BE

5000 euro veel geld kun je veel mee doen maar dan heb je wel mic´s met een goud randje
voor 5000 heb ik heel me studio gebouwd (zonder apparatuur)

veel succes

greetzz silak2attack
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-11-2009, 22:03
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

5000 euro is inderdaad veel geld, maar kan je lekker mee aan de slag
met dat geld en enkel om vocals te recorden (of is het ook beats maken?)
zou ik gaan voor:

Mac (quadcore/8core met 4 a 6 gig ram)
Apogee symphony met rosette 2000 converter
Goeie preamp die zowel clean als tube kan
(Condensator)mic die goed bij je stem past --> uittesten (hoeft daarom niet de duurste/grootste/goudste te zijn: shure sm7B wordt vaak aangehaald als rapmic, over de duurdere condensators heb ik niet echt een idee
Logic pro software met aanvulling: effecten en/of synths/samples
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 00:41
Senior Member

Reputatie: degrotepeter is op goeie weg

Je begint?
Heb je al wel kennis over opnemen?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 07:39
Active Member

Reputatie: MxVM is op goeie weg

-microfoon: Shure SM7b zou zeker moeten voldoen
-preamp: Je hebt al een goede preamp
-interface: presonus firebox (of iets anders met digitale ingangen)
-converter: RME ADI 2
-monitors: 2xYamaha HS80
-hoofdtelefoon: Sony MDR-7506

Dan zit je nog onder de €5000 en je hebt een setup om deftige shizzle mee te maken. Uiteraard kan je vanalles veranderen, maar het geeft je een idee. Vergeet kabels & statief niet.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 08:57
Junior Member

hi, ja ik heb al genoeg ervaring met mixen, opnemen enz.. dit is eigelijk een upgrade van mn studio.. ik heb alles al, alleen verkoop het en koop er betere gear voor terug. ik heb al monitoren. ik heb al een goede pc en ik heb een goede pre-amp, dus het geld is puur en alleen om de extra dingen die er nog bij moeten te kopen... bijv. comp, eq, effecten, interface, mengtafel....
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 09:53
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Velo-D,

Als je al genoeg ervaring hebt met opnemen en mixen, dan zou je toch al moeten weten wat je (niet) wil, en zou je mijns inziens zeker geen algemene vragen stellen in de zin van "stel eens mijn studio samen".

En afleidend uit je lijstje omtrent "wat je er nog allemaal bij wil" kan ik me moeilijk inbeelden dat je al over bijzonder veel ervaring beschikt. Zeker al ik er een interface zie tussenstaan - die je mijns inziens, in welke vorm ook, steeds nodig hebt - evenals een mengpaneel - dat je mijns inziens vandaag de dag helemaal niet (meer) nodig hebt.

Stel gerichte vragen, je zal gerichte antwoorden krijgen. Maar ik vrees ervoor dat je veel genuanceerde antwoorden zal krijgen op een dergelijke algemene vraag als "mijn budget is X, stel eens mijn studio samen".

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 09:57
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Gezien je in de meeste gevallen enkel vocals opneemt kan je misschien overwegen om ook die Focusrite van de hand te doen en een high-end pre-amp/channel strip te kopen (kom even langs op de Muzikantendag, we hebben een mooir demo setje op onze stand staan). Dat en een microfoon in dezelfde categorie, misschien aangevuld met een externe - DSP gebaseerde - set effecten genre UAD of SSL en je bent professioneel gesteld.
Mengtafel heb je niet nodig voor wat je wil bereiken, enkel een goede DAW op je al krachtige computer. Je werkt dan "in the box" met hoge kwaliteit effecten en een professioneel signaal voor je vocals.
Als je ook beats wil maken en/of afspelen komen er misschien nog een paar VSTi's bij tenzij je die aangeleverd krijgt als audio (wave) bestanden.
Een vocal booth of goede reflection filter voor je micro en degelijke accoustische behandeling van je ruimte zou je binnen je budget moeten kunnen doen. Kijk eens op de site voor de microfoon-shootout (Mic shootout - Daking mic pre/one) zodat je een beeld krijgt van hoe micros klinken en op de thread over het uitmeten van je studio en accoustische behandeling voor wat eerste advies dienaangaande(Stelling vd maand augustus '09: "Investeer in akoestiek in plaats van in hardware." en Post hier uw meetresultaten ! plus alle andere artikels in de Opnamestudio Constructie & Inrichting categorie).
Veel creatief plezier !
Jan
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten