homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 05-11-2009, 15:54
Member

Reputatie: thies is op goeie weg
Standaard overhead

hey,

ik ben nu al een tijdje het drumstel van onze drummer aan het opnemen. ik gebruik voor de basedrum een shure beta-52a , voor de snare een sm57 , en dan heb ik nog de md 421 (die ik normaal voor mijn gitaar cabinet gebruik) op de floor tom. het klinkt allemaal lekker.

ik heb laatst ook de rode-nt1a aangeschaft voor mijn zang. bevalt ook goed. ik ben hem nu aan het testen als overhead. een beetje expirimenteren dus. die gebruik ik voor de twee toms en voor de cymbals en hi-hat. als ik dan de opnamen beluister dan vind ik de snare helemaal niet meer klinken. ik wil dus niet dat ik de snare hoor via de rode nt-1a.

moet ik dan kleinmembraan overheads kopen? of doe ik gewoon iets verkeerd.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 05-11-2009, 16:01
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: overhead

Je neemt met 1 grootmembraan de overhead op? Probeer dan eerst en vooral de micro zo te richten dat de snare niet knal in die micro zit. Een ander potentieel probleem is een faseverschil tussen je overhead en de SM57 op de snare. Bekijk de waveforms in detail naast mekaar en zie of er faseverschillen zijn. Als je die wegwerkt (door betere plaatsing van de overhead mic) kan je al heel wat verschil horen.
Anders is twee kleinmembraanmicros in "recorderman" opstelling altijd een oplossing.
Jan
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 05-11-2009, 16:02
Senior Member

Reputatie: Tradd wordt hier goed onthaald

Is normaal dat je die snare er in blijft horen, zal met gelijk welke mic zo zijn.

Je zou eventueel een compressor op de overheads kunnen laten triggeren door de snare, waardoor de snare in de overheads minder zal opvallen, maar als er dan net ook een cymbaal bespeeld wordt, dan gaat dat uiteraard ook invloed hebben daarop.

Maar een volledige drum willen capteren enkel zonder de snare zal nooit lukken.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-11-2009, 16:04
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Dat wordt een probleem. Je kan nooit vermijden dat overheads je snare niet meepikken, ook niet met SDC's.
Wel kan je wat experimenteren met de plaatsing van mics. In het onderste filmpje hoor je een drumstel opgenomen met 1 mic. Bon, het vergt enige verbeelding om de U47 vervangen te zien door je NT1-A, en je zit allicht ook niet in Abbey Road, maar het geeft je wel een idee wat je kan proberen. Voeg daar desnoods de close miced signalen aan toe, let op dat je fases correct zijn, en je zou wel een bruikbaar signaal moeten kunnen genereren.

Vriendelijke groet,
alain

[media]http://www.youtube.com/watch?v=T2_GV1CUm3k[/media]
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-11-2009, 17:17
Senior Member

Reputatie: pro-life wordt hier goed onthaald

Zo wat experimenteren is het plezantste wat er is hé.
Moest je 3 sm57 hebben moet je eens proberen er 2 in oh van achter drummer uit en 1 op snare. beta in de kick en je Rode als room mic (zoals in filmpje van Alain). Room mic dan wel meer als ambiance in de mix.
of enkel room mic en snare met 57. Eventueel de Md tussen de racktoms geplaatst.
Of Rode van achter uit over de drummer. Md tussen racktoms, beta kick en snare 57.
Of Of Of ,...
Maar een setje kleinmembraams is ook altijd leuk om erbij te hebben
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-11-2009, 18:44
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pro-life Bekijk bericht
Maar een setje kleinmembraams is ook altijd leuk om erbij te hebben
... en wat dat betreft zijn de Golden Age Projects FC4a's zeker aan te raden. Klinken bijzonder goed voor geen geld (ik denk amper 129 EUR voor een stereo-set).
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-11-2009, 23:30
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

Een drumstel is één instrument, geen samenraapsel van losse trommels en cymbalen. Een gitaar is toch ook geen samenraapsel van zes snaren die je apart opneemt?

Neem die gedachte mee.

Zoek één micro-positie waar je drumkit gebalanceerd en vol klinkt en voeg eventueel extra close micro's bij om meer impact, 'bigger than life', geproducete klank te kunnen krijgen.

Voor de rest +1 op wat hierboven staat. Goed nummer, goede drummer, goed klinkende kit, goed klinkende ruimte. Allemaal veel belangrijker dan micro of preamp.

Vandaag vroeg een vriend/drummer naar welke overheads ik overlaatst had gebruik om een repetitie hier op te nemen, hij wilde die ook omdat zijn kit heel realistisch en goed klonk. Duur waarschijnlijk?

Waren Behringer ECM8000's op een willekeurige plaats in de ruimte gezet, 1m hoog met neus naar plafond gericht. Go figure

Herwig

PS: coole link naar die audio masterclass tjoetjoebkes!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 07-11-2009, 12:28
Senior Member

Reputatie: Literecordings wordt hier goed onthaaldLiterecordings wordt hier goed onthaald

Een goede drummer maakt zijn balans zelf en dan is 1 mic genoeg, spijtig genoeg kom ik die niet vaak tegen.

Ik heb gisteren nog met Herre Cambré(drummer Clouseau) het erover gehad.

Dat we het raar vinden dat veel drummers weinig bezig zijn met hun eigen klank. Als je bv. aan de meeste vraagt wat soort vellen dat ze hebben kunnen ze niet antwoorden.

In tegenstelling tot de meeste gitaristen die wel vaak met klank bezig zijn en soms wel twintig pedaaltjes en nog een Fx rack bij hebben. Heeft de drummer van de band maar 1 snare en 1 soort cymbalen en weet hij niet hoe hij zijn toms moet lager of hoger stemmen.

Ik deel die mening volledig.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 07-11-2009, 13:42
Groupie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeadPoet Bekijk bericht
Een drumstel is één instrument, geen samenraapsel van losse trommels en cymbalen.

Goed nummer, goede drummer, goed klinkende kit, goed klinkende ruimte. Allemaal veel belangrijker dan micro of preamp.
Volledig eens met Herwig en David.
alain
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 07-11-2009, 14:54
Member

Reputatie: wbogaers is op goeie weg

Hallo Thies,

Mijn ervaring tot nu toe is een drumkit van shure met de 1 x bassdrum mic, 3 x toms mic en als overhead gebruik 2 stuks samson C01 microfoons links en rechts hangend boven het drumstel.

Het geheel klinkt m.i. altijd zeer vol en natuurlijk wil je soms de bassdrum soms iets harder, donkerder of juist pittiger laten klinken.
De overheads nemen perfekt het bekken geluid op inclusief de hi-hat.
Soms neem ik de snare seperate op met een shure sm57, omdat deze een mooiere klank geeft.
Om een drumstel te horen dat ik met deze kit opgenomen heb kun je hier horen. www.wabos.nl

Greetzz Walther
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten