homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-06-2006, 14:08
Senior Member

Reputatie: Guerno is op goeie weg
Standaard compressor aansluiten

Hallo

ik heb even jullie hulp nodig. Hoe moet ik precies een compressor aansluiten? als ik bv bas gitaar opneem, moet die dan al tussen m'n pc en m'n mengpaneel zitten? of regel ik het beter met de software op m'n pc bijvoorbeeld? ook voor drum, zang, gitaar, ... etc hoe sluit ik die aan?

moet ik maw al tijdens de opnames m'n compressor instellen voor hij op de pc toekomt? of doe ik dit achteraf op de pc beter met de software.

kunnen jullie me ook uitleggen wat dit onderstaande tekstje betekent. ik snap de termen send/return namelijk niet, ik weet waarschijnlijk wel wat het is maar ik ken de namen niet . wat bedoelen ze met droge signaal?

enfin, ik snap niet hoe ik een compressor moet aansluiten. ik snap de werking wel, dat hoeft er me niemand uit te leggen.

Aansluitingen

Compressors worden altijd in lijn met een signaal aangesloten, vaak via de insertiepunten van het mengpaneel. Sluit de compressor niet via het send-return systeem aan. Onthoud: Een compressor is een processor en geen effect. Aux-sends (send-return is een zelfde begrip) worden alleen gebruikt wanneer het 'droge' signaal met het signaal. waarop een effect werkt, gemengd moet worden. In een compressor wordt het volledige signaal bewerkt en wordt er gewoonlijk geen droog signaal toegevoegd.

Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-06-2006, 21:13
Member

Reputatie: Stijn is op goeie weg
Standaard Re: compressor aansluiten

wat een feit is,
is dat als je opneemt met compressie je niet meer terug kan
dus dat je 't best in de mix compresseert, als je de rest erbij hoort

Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-06-2006, 21:37
Senior Member

dus je kan evengoed werken met die compressors in bv acid pro 4 waar ik mee werk?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-06-2006, 02:52
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling

Bij een send/return ga je het oorspronkelijke signaal (op je input ) mengen met het retour-signaal (dry) op je return-kanaal. Dit geheel van oorspronkelijk signaal + "effect" noemt men "wet"
Is heel mooi in geval van een reverb of een delay, maar niet in geval van compressie, waar je je gehele signaal wilt comprimeren, en niet enkel het gecomprimeerde signaal aan het oorspronkelijke signaal wilt toevoegen (zou trouwens weinig zin hebben...)
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-06-2006, 09:44
Senior Member

ok, en wat vind je van software compressors? werken die even goed als een echte?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-06-2006, 11:27
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling

ze kunnen even goed werken als de echte, naargelang waarvoor je ze wenst te gebruiken, en afhankelijk van je setup.
als je ze wilt gebruiken om compressie toe te passen tijdens de mix, is er geen probleem. Als je limiting wilt gaan toepassen tijdens de opname, kan het zijn dat je een reeds overstuurd signaal aan't limitten bent, omdat je limiter per definitie na de preamp zit. Op je scherm zal dit er goed uitzien, signaal heeft niet gepeaked, maar een gelimiteerd overstuurd signaal blijft rommelig klinken.
In dit geval kan het dus raadzaam zijn om een externe preamp met ingebouwde compressor/limiter te gebruiken.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 05-06-2006, 12:52
Senior Member

ok, das duidelijk. ik gebruik toch m'n compressor tijdens de opnames van de bas om hem wat langer te laten uitbollen, anders klinkt hij zo kort.

met pc lukt dit ook wel, maar ik vind het heerlijk om aan de knopjes te prutsen en waarvoor heb ik hem anders gekocht hé .

bedankt voor de uitleg over send-return. in één lijn aansluiten betekent dus gewoon tussen m'n mengpaneel en m'n pc blijkbaar, of niet? want het werkt zo wel.

michiel
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 19:32
Junior Member

Reputatie: lizaarken is op goeie weg

vraagje van een newbie : ik heb een probleem met de aansluiting van de alesis compressor limiter aan de behringer eurodesk mx8000.mijn geluidskaart is de tascam 122l.
dit is wat ik zelf geprobeerd heb : de mic in op tascam verbonden met de output op de alesis(xlr naar jack).dan de input van de alesis naar de ctrl room output van de eurodesk(jack-jack) en de mic op de xlr poort van de eurodesk.is dit goed of zit ik er compleet naast?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 19:47
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lizaarken Bekijk bericht
is dit goed of zit ik er compleet naast?
Werkt hij (goed)?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 01-03-2010, 19:51
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Normaal gezien ziet het scenario met een mixer er als volgt uit:
- van mic naar input mixer
- van main outputs mixer naar inputs interface (en verder naar PC)
- van CR outputs mixer naar inputs monitors
- compressor via de insert van het mic-kanaal (met een speciale insertkabel)

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten