homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers > Linux en muziek productie

Mededelingen

Linux en muziek productie Een speciale zone voor het promoten en bespreken van het gebruik van Linux en verwante open source software in audio en midi geluids productie.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29-10-2009, 17:41
Member

Reputatie: deninny is op goeie weg
Question linux met windows koppelen op vlak van audio?

ik ben al een tijdje aan het nadenken om bij de aanschaf van mijn volgende audio pc linux te gaan draaien met ardour. Mijn huidige pc zou ik als OS windows XP laten draaien met een vst host om vst plugins te kunnen blijven gebruiken. De redenen waarom ik de vst plugins zou outsourcen naar de windows pc is enerzijds processing power en anderzijds om pure windows plugins(gitare rig, addictive drum's) te kunnen blijven gebruiken zonder wine gezever. de koppeling tussen de 2 pc zou dan gebeuren door net-jack (onderdeel van jack?). Er resten mij echter nog een aantal vragen. zoals de latency, door het versturen van meerdere audio streams over een netwerk. of er degelijke daw controllers zijn voor het linux platform(ik heb er zelf nog geen gevonden). of ardour latency compenstation heeft zoals cubase dit heeft voor externe effecten?

P.S. ik ben niet helemaal nieuw in de linux omgeving maar ook zeker ook geen pro(heb een simpele linux fileserver/webserver draaiende).
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 29-10-2009, 17:53
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald
Standaard Re: linux met windows koppelen op vlak van audio?

Ik pak ook een stoel en luister aandachtig mee ....

groeten,
Peter
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-10-2009, 18:06
Senior Member

Reputatie: TheMole wordt hier goed onthaaldTheMole wordt hier goed onthaaldTheMole wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deninny Bekijk bericht
ik ben al een tijdje aan het nadenken om bij de aanschaf van mijn volgende audio pc linux te gaan draaien met ardour. Mijn huidige pc zou ik als OS windows XP laten draaien met een vst host om vst plugins te kunnen blijven gebruiken. De redenen waarom ik de vst plugins zou outsourcen naar de windows pc is enerzijds processing power en anderzijds om pure windows plugins(gitare rig, addictive drum's) te kunnen blijven gebruiken zonder wine gezever. de koppeling tussen de 2 pc zou dan gebeuren door net-jack (onderdeel van jack?). Er resten mij echter nog een aantal vragen. zoals de latency, door het versturen van meerdere audio streams over een netwerk. of er degelijke daw controllers zijn voor het linux platform(ik heb er zelf nog geen gevonden). of ardour latency compenstation heeft zoals cubase dit heeft voor externe effecten?

P.S. ik ben niet helemaal nieuw in de linux omgeving maar ook zeker ook geen pro(heb een simpele linux fileserver/webserver draaiende).
Ik kan niet veel zeggen over het gebruik van net-jack, heb ik zelf geen ervaring mee, maar wat de twee andere vragen betreft: elke generic MIDI controller kan je gaan gebruiken, en er is expliciet support voor alles wat het Mackie protocol (noemt Logic Control zeker?) gebruikt in Ardour. Er zijn dus wel wat opties, maar HUI controllers leken mij niet onmiddellijk bruikbaar zonder extensieve configuratie. Ikzelf heb altijd een BCF2000 in LC mode gebruikt.

En ja, Ardour heeft latency compensation voor externe effecten sedert de laatste versie. Het vergt wel een manuele actie van de gebruiker om dit in te schakelen en naar't schijnt staat de UI nog niet helemaal op punt op dat vlak, maar het kan wel.

Kleine opmerking trouwens: het wine "gezever" valt in dit opzicht wel mee hoor. plugins draaien meestal best ok en lijken zeer "native". Werkt veel beter voor plugins dan voor hele programma's feitelijk.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29-10-2009, 18:37
Member

Thumbs up Re: linux met windows koppelen op vlak van audio?

ik was zelf eerder opzoek naar een elegantere daw-controller oplossing ala euphonix mc mix. Een beetje zoek werk op de website van ardour heeft mij geleerd dat de mc mix eigenlijk een soort midi over ethernet protocol gebruikt als communicatie middel Mixbus control surface problems | ardour. dus dit "probleem" is al volledig van de baan. DAW controllers genoeg die via midi werken . Rest alleen nog de vraag hoe goed de communicatie werkt met netjack. als de latency te groot is dan zal het dan toch met het wine "gezever" moeten gebeuren.

alvast bedankt
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 29-10-2009, 23:49
Vintage Member

Reputatie: Jacks wordt hier goed onthaald

Daar zijn zeker mogelijkheden, maar je bevind je dan wel in een 'pionier terein'...

1) Kun je niet proberen eerst Linux alternatieven voor je Plugins te vinden. Als je dat dan niet bevalt, kijk je dan verder.
2) Probeer je plugin te draaien via FST
3) Kijk eens naar netjack
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 30-10-2009, 09:40
Vintage Member

Reputatie: slagboom wordt hier goed onthaaldslagboom wordt hier goed onthaald

Audio via netwerk zit altijd wel wat latency op. 10ms is niet ongewoon en soms ook wel meer.

Wat evt ook kan is kijken naar low-latency geluidskaart om via spdif/adat van/naar je 2e computer te doen om zo je 2e computer als VST host te gebruiken.
Zelf ben ik niet zo'n fan van 2 computers gebruiken want het is redelijk omslachtig en dat gaat ten koste van de creativiteit.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 30-10-2009, 11:02
Vintage Member

Citaat:
De redenen waarom ik de vst plugins zou outsourcen naar de windows pc is enerzijds processing power en anderzijds om pure windows plugins(gitare rig, addictive drum's) te kunnen blijven gebruiken zonder wine gezever.
Als alternatief voor addictive drums zou ik eerst hydrogen 0.9.4 proberen, evt schaf je een paar uitstekende drumsamples aan.

Voor guitar rig, zou je kunnen kijken naar bijv guitarix, maar ik denk niet dat gitaar effect software op Linux gelijkwaardig is aan Guitar Rig. Wel zijn er hardware opties natuurlijk.

Uiteindelijk kun je altijd nog kiezen voor de VSTs, maar bovenstaande is volgens mij de juiste volgorde als je op Linux werkt.

Guitar Rig en Addictive drums kun je overigens goed werkend krijgen op Linux
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 30-10-2009, 13:42
Member

@slagboom:
10ms latency valt nog goed mee zeker met latency compensation. als je de koppeling via adat of spdif zou doen dan heb je 1 een 2de dure geluids kaart nodig en 2 gaat de latency niet veel beter zijn dan via een netwerk(rekening houdend met de 10ms latency die jij aanhaald) de latency die ik haal met mijn rme geluidskaartje is 3ms, dit getal moet nog vermenigvuldigt worden met 4(pc1 UIT=>IN pc2 UIT=> IN pc1) toch?. Deze 3ms is te behalen met een buffersize 128 welke vrij CPU belastend is, waardoor de DSP outsourcing capaciteit weer daalt.

@jacks:
hydrogen had ik daarnet al even bekeken en beluisterd via de samples op hun website. Maar vond de kwaliteit maar bedroevend, ik wist wel niet dat je er externe samples kon inladen. maar als addictive drums werkende te krijgen is onder linux is dit ook al geen bottelneck meer. gitare rig was maar een voorbeeld van een vrij windows minded plugin, heb dit alleen nog maar gebruikt voor te expermenteren met sounds en signaal ketens.

alvast bedankt voor jullie reacties
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 30-10-2009, 13:54
Vintage Member

Citaat:
@jacks:
hydrogen had ik daarnet al even bekeken en beluisterd via de samples op hun website. Maar vond de kwaliteit maar bedroevend, ik wist wel niet dat je er externe samples kon inladen.
Tja... lijkt me een flutmanier om te bekijken of software goed is...
Veel, zo niet alles staat of valt met je smaak en de kwaliteit samples die je gebruikt lijkt mij.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 30-10-2009, 17:07
Vintage Member

Reputatie: slagboom wordt hier goed onthaaldslagboom wordt hier goed onthaald

Als het budget moet dan schop je toch via het netwerk wav's over en weer en voer daar je bewerkingen op uit.
20 jaar geleden deden ze dat met tapes maar het principe werkt nog steeds hetzelfde.

En als dat teveel tijd kost dan ben je een zeurpiet.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten