homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-10-2009, 15:57
Junior Member

Reputatie: musicarec is op goeie weg
Standaard Pentium 4 3,00 Ghz upgraden of nieuwe pc/mac?

Beste recorders,

Ik wil gaan beginnen met homerecorden met drumkitfromhell superior 2.0, een DAW prog (als jullie daar advies voor hebben wat betreft mijn situatie, ik hoor het graag!) een line 6 ux2 geluidskaart(usb) en een studio projects b1 microfoon (akoestische gitaar en zang). Doel is om voor mezelf nummers van goede kwaliteit te maken (pop, rock, experimenteel). Daarbij zou ik ook misschien in de toekomst ook meer andere plugins willen gebruiken, componeren met midi doe ik graag.

Optie 1: nieuwe pc

Nu bots ik dus met een nieuwe pc, want > 2gb ram is aangeraden maar 3,4,5,6 gb ram etc. zorgt er weer voor dat plugins blijkbaar weer niet goed werken omdat ze alleen op 2gb ram getest zijn. Is windows 7 wel oke met plugins? Pc gaat nu van quad core naar i7 dus daar zit ook weer een keuze in. Een quad core en 775 voldoet vast wel voor mij? Dan komt er nog bij dat alles maar weer goed moet samenwerken en de koeling is ook een beetje gedoe.

Optie 2: imac 20

Misschien is een imac dan een optie. Ik las dat een imac 2 gb ddr3 ram zijn ramgeheugen veel efficienter gebruikt en niet te vergelijken is met bijv een pc 2 gb ddr 3 ram? De imac 20 gaat standaard met 320 gb schijfgeheugen. Op pc worden 2 harde schijven aangeraden, een imac heeft er maar 1, hoeveel schijfruimte is dan aangeraden voor recorden? 1 TB?
En dan nog, is een imac niet overkill voor wat ik wil?

Optie 3: mijn huidige oude pc upgraden.

Het schijnt ook zo te zijn dat sommige software (vooral oude) beter draait op een pentium 4 dan een dual core. (kan het ook fout hebben) Ik heb nu een pc met de volgende specs:

Moederbord : Dell 0G8310
Chipset : Intel i915G
Processor : Intel Pentium 4 530J @ 3000 MHz
Ondersteuning : Socket 775 LGA
Cache L2 : 1024 KB
Fysiek Geheugen : 512 MB (1 x 512 DDR2-SDRAM )
Videokaart : RADEON X300 Series
Harde Schijf : ST340014AS (40 GB)
Monitor Type : Dell Computer - 15 inches
Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Service Pack 3

Misschien is het een idee om er 3 x 512 ddr 2 ram bij te gooien. Dan moet bijv. cubase 5 + drumkitfromhellsuperior2.0 wel draaien? Deze pc is ook redelijk stil. Ik vul het geheugen met een
externe harde schijf aan.

Dus voor de goedkoopste optie gaan (optie 3) en nu het recorden verkennen en misschien beperkt zijn wat betreft plugin gebruik. Ik ben wel een beetje bekend met DAW programma's en ben een serieus gevorderd hobby muzikant, dus ik verwacht ook wel wat van de kwaliteit. Of de iets duurdere optie (optie 1), of een imac > 1200 euro aanschaffen en dan voor nu en de toekomst gelijk klaar zijn? Wat raden jullie mij aan? Ik hoor het graag!

Laatst gewijzigd door musicarec; 18-10-2009 om 16:36
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-10-2009, 16:12
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx wordt alom gerespecteerdAlexxx wordt alom gerespecteerdAlexxx wordt alom gerespecteerdAlexxx wordt alom gerespecteerdAlexxx wordt alom gerespecteerdAlexxx wordt alom gerespecteerdAlexxx wordt alom gerespecteerdAlexxx wordt alom gerespecteerdAlexxx wordt alom gerespecteerdAlexxx wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Pentium 4 3,00 Ghz upgraden of nieuwe pc/mac?

Ik denk dat 2GB niet echt een probleem mag opleveren. Ik draai probleemloos een PT 8 project met 45 tracks waar overal plugins op zitten.

Waarom niet eerst de boel verkennen met je huidige setup en pas uitbreiden als je zeker bent dat het wel je ding is? Je zal altijd wel eens op beperkingen stuiten, met gelijk welke setup. Een deel van het recorden is ook de kunst om te werken met de beperkingen die je hebt. De eerste 4-track recorders werden uiteindelijk ook gebruikt om meerdere tracks te nemen.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-10-2009, 18:25
Joram's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Joram wordt hier goed onthaald

Lijkt me ook een goed idee om eerst met je huidige setup op verkenning te gaan. Je zal dan later ook beter weten wat je nodig hebt en niets overbodig kopen.

Succes! Joram
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 18-10-2009, 18:28
Apollo's schermafbeelding
Junior Member

Reputatie: Apollo is op goeie weg

Ik heb zelf ook een tijd lang op dezelfde setup als jij opgenomen (dell dimension 3000, meest luxe uitvoering). Ik heb toen een keertje 1,5GB extra erbij geprikt, en alles liep wel een stuk soepeller. Dus als je begint, raad ik je aan gewoon extra geheugen te kopen. Mocht je serieuzer worden, ga voor de mac. Heb je het meeste plezier aan, betreft audio helemaal.

- Apollo
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 18-10-2009, 19:17
Junior Member

Bedankt voor al jullie reacties! Ik zie een mooi setje 4 x 512 ddr 2 ram voor 36euro. Kan meer dan 2 gb ram kwaad voor plugins?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 18-10-2009, 20:14
Active Member

Reputatie: petervanlierop is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door musicarec Bekijk bericht
Bedankt voor al jullie reacties! Ik zie een mooi setje 4 x 512 ddr 2 ram voor 36euro. Kan meer dan 2 gb ram kwaad voor plugins?
Het ligt eraan welke plugins je gaat gebruiken. Voor drumkitfromhell superior 2.0, zal het geen probleem zijn. Voor een aantal andere plugins wel. Zie eerder in andere reacties.

Het klopt inderdaad dat je er met PT8 op de pc geen last hebt van meer dan 2gb. Het gaat met name om een aantal vst instrumenten. Niet om de effecten. Die werken allemaal wel. Windows XP 32bit kan met maximaal 3,25gb overweg. Als je er dus meer instopt werkt hij toch maar met 3,25. Je kunt in de boot.ini een wijziging maken dat je ondanks dat er meer in zit toch maar met 2gb wilt werken, maar helaas trappen die vst instruments daar niet in.

Maar als je meet dan 2gb erin stopt geven een aantal vst instrumenten problemen.

Ik heb weinig ervaring op een pc met rtas instrumenten, daar ik alleen met Pro Tools op de mac werk.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 18-10-2009, 23:01
Junior Member

Bedankt voor je reactie en duidelijkheid! Moet even melden dat dit een supersite is! Ik stop er eerst gewoon 2 gb bij, dus dat wordt 2,5 gb. Als ik tegen een probleem aan loop kan ik er nog altijd 1ntje uithalen Ik hoop dat in de toekomst al die plugins gewoon goed werken op > 2gb ram. Maar ik ga straks lekker bezig zijn met drumkitfromhell en... cubase 5 proberen? Misschien draait cubase 4 beter op deze processor?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 18-10-2009, 23:59
Apollo's schermafbeelding
Junior Member

Reputatie: Apollo is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door musicarec Bekijk bericht
...cubase 5 proberen? Misschien draait cubase 4 beter op deze processor?
Voor Cubase 5:
Windows XP or Windows Vista
2 GHz CPU (dual core CPU recommended)
1024 MB RAM
Display resolution 1280 x 800 pixels recommended
Windows DirectX compatible audio hardware (ASIO compatible audio hardware recommended for low-latency performance)
DVD-ROM drive with dual-layer support
4 GB of free HD space
USB component port for USB-eLicenser/Steinberg Key (copy protection)
Internet connection for license activation

Voor Cubase 4:
Pentium / Athlon 1.4 GHz,
512 MB RAM,
Windows XP Home and XP Professional,
Display Resolution 1024 x 768 pixels,
Windows DirectX compatible audio hardware; ASIO compatible audio hardware recommended for low latency performance,
DVD-ROM drive,
USB component port for copy protection key,
Internet access required for license activation

Ja Cubase 4 is lichter, maar daardoor niet beter, ik zie dat je nog niet zo ervaren bent in Cubase. In dat geval raad ik je aan eerst een LE versie te proberen. Voordeel is dat deze uitgekleed zijn en makkelijker te begrijpen (waarschijnlijk ga je die extra functies toch nog niet gebruiken).

- Apollo
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 18-10-2009, 23:59
Active Member

Reputatie: petervanlierop is op goeie weg

Een deel van de plugins zal nooit werken met meer dan 2gb. Dit om de eenvoudige rede dat ze niet meer worden gemaakt. Een voorbeeld hiervan is artist drums/colosus/ra/soubds of th 70's enz.. Deze wordt niet meer gemaakt.
Battery 2 die beter is als battery 3 werkt ook niet met meer dan 2gb zie: Native Instruments Battery 3

I bought battery3 some weeks ago but i am not very happy with it. Usability was a lot better in Battery 2! Itīs not that handy and fast to use as before… As always when deveolpers try to improve a perfect product. (I has to buy, because Batt 2 does not allow more than 2 gb of ram)

Inmiddels is het ook bekend dat Cubase (nog) niet goed werkt op windows 7.
Cubase.net .:::. View topic - Cubase 5 does not install VST instruments in Windows 7

Laatst gewijzigd door petervanlierop; 19-10-2009 om 00:02
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 19-10-2009, 08:17
wil72810's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd
Stuur een bericht via MSN naar wil72810

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door petervanlierop Bekijk bericht
Inmiddels is het ook bekend dat Cubase (nog) niet goed werkt op windows 7.
Cubase.net .:::. View topic - Cubase 5 does not install VST instruments in Windows 7
Dat is als we DeePeeJay mogen geloven ... een gebruiker die op Cubase.net exact drie posts heeft neergezet en zelfs niet wist dat de drie slashes voor een VST/VSTi willen zeggen dat het VST3 standaard is ... Met een dikke korrel zout nemen en wachten tot er vanuit de senior users commentaar komt.
Soms kunnen onwetende opmerkingen van onervaren gebruikers een eigen leven gaan leiden en als keiharde waarheden blijvend geciteerd worden. Het belangrijkste in deze tijd van internet en wiki's ... "Check your sources !"

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten