homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 15:08
Junior Member

Reputatie: Blueberry is op goeie weg
Standaard Video en Audio opnemen

Niet zeker wetend of dit forum echt alleen voor audio is stel ik mijn vraag wat voorzichtig en in het kort:

Ik ben opzoek naar een mogelijkheid om video en audio op te nemen.
Het gaat om percussie, dus lijkt me een doorsnee camcorder/camera niet handig.
Maar er zullen ongetwijfeld mogelijkheden zijn om de audio hiervan te verbeteren (externe mic?)
Ik ben nogal een leek op dit gebied, dus misschien dat sommigen van jullie wat tips/info voor me hebben?

Ik weet dat goedkoop en goede kwaliteit niet altijd samen gaan, maar om mee te beginnen wil ik wel proberen om zo goedkoop mogelijk te gaan.

Als dit bericht op dit forum mag blijven staan en er is meer info nodig dan hoor ik dat graag.
Mocht dit onderwerp niet op dit forum thuis horen, mijn excuus...
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 15:21
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Video en Audio opnemen

Je kan het met een camcorder opnemen en ofwel een beter micro (set micros) aansluiten als je toestel dat toelaat (eventueel met een mengpaneeltje ertussen en via line out naar je camcorder) of je kan de audio apart opnemen met een interface en de nodige micros en nadat je het hebt afgemixt de (niet zo goede) audio van je camcorder vervangen door de afgemixte track.
In Cubase kan je de audio van een video vervangen, maar ik denk dat in andere video-editing programmas dezelfde functionaliteit voorhanden is.
Als je geen gesofistikeerde synchronisatie-apparatuur hebt, is de oude Hollywood "clapper" een oplossing om de twee tracks gelijk te zetten. Geef gewoon een korte slag op de snare voor de eigenlijke track begint en zet daarmee de twee gelijk. Achteraf kan je die klap er gewoon afknippen.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 15:23
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

+1 voor de clapper i.c.m. een zoom recorder of aanverwante stereoopname.

Mooie is ook dat je los van je camerastandpunt geluid kunt opnemen, en je geluid dus niet met je camera meebeweegt.

Rikke
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 15:53
Vintage Member

Reputatie: Fenderwim wordt hier goed onthaald

Als je je geluid appart opneemt dan is synchronisatie niet echt een probleem.

In cubase zie je aan de video exact wanneer je de eerste snare slag geeft en kan je daarmee je audio gelijk zetten.

Op mijn gitaar club doen ze niet anders, maar dan met de solo.

Groeten

wim
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 18:13
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fenderwim Bekijk bericht
Als je je geluid appart opneemt dan is synchronisatie niet echt een probleem.

In cubase zie je aan de video exact wanneer je de eerste snare slag geeft en kan je daarmee je audio gelijk zetten.

Op mijn gitaar club doen ze niet anders, maar dan met de solo.

Groeten

wim
juist énkel wanneer je het apart opneemt kan je synchronisatieproblemen krijgen..
een synchronisatieprobleem betekent niet dat't toevallig op een ander punt start, want dat kan je idd érg eenvoudig rechtzetten..

een synchronisatieprobleem bestaat er in dat beiden niet gelijk lopen.. dus dat je het begin juist zet zoals Wim omschrijft, maar dat je na een half uur of een uur enkele seconden verschil hebt.. net zoals 2 horloges niet gelijk lopen is het met zulke apparatuur nét zo..
om dit te voorkomen werkt men juist met een masterclock waaraan alle andere apparaten slaven, zodat dit probleem voorkomen wordt..

als je dan nog eens met multi-camera wil gaan werken is het helemaal feest zonder masterclock..

dus ofwel neem je het geluid wél rechtstreeks op de camera op (eventueel via extra micro's en whatever nodig is, maar wél op dezelfde tape/schijf/chip); ofwel ga je met een clocksync moeten werken (hoogstwschlk Videoclock aangezien je met video werkt, die niet altijd wordclock heeft) waar nog eens bijkomt dat videoclocks enorm veel duurder zijn dan wordclocks.

dus doe jezelf een plezier, en hou de audio opname op de bewuste camera (eventueel met een beter micro)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 19:50
Junior Member

OK, duidelijke taal.
Bedankt voor de reacties!

Het is dus het handigst om een camera/camcorder aan te schaffen en deze met een mic te versterken.
Hebben jullie nog suggesties voor een camera en een mic?

Thanks!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 20:08
Senior Member

Reputatie: Literecordings wordt hier goed onthaaldLiterecordings wordt hier goed onthaald

Ik heb ook al een dvd gemaakt voor een live optreden en heb dit ook apart gedaan.

Protools aan de mengtafel en camera('s) apart.

Daarna gewoon syncen en had daar weinig problemen mee.
Wat Mesadude zegt klopt wel maar soms lukt het ook simpel hoor zonder al dat high-tech gedoe.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 20:30
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

idd @Literecordings,

Waarschijnlijk is het gewoon voor een Youtubefilmpje ofzo, maar dan met een deftige audiokwaliteit (voor zover dat mogelijk is op youtube ), tmoeten niet altijd pro-oplossingen met masterclocks e.d. zijn.

Maar sommigen vergeten hier af en toe dat niet iedereen zo'n enorme pro is als zijzelf
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 20:44
Junior Member

idd Plonserd.
Het hoeft niet pro te zijn.
Iets beter dan youtube mag wel, maar zeker niet pro

Dus, iemand die tips voor me heeft met welke apparatuur ik dat kan halen?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 21:07
Senior Member

Reputatie: Literecordings wordt hier goed onthaaldLiterecordings wordt hier goed onthaald

Zie link van mijn resultaat, wel maar met 1 camera en die stond eigenlijk wat ver

[media]http://www.youtube.com/watch?v=82wKeeId_Ss[/media]
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten