homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 12-10-2009, 23:06
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Mic shootout: MK012 / FC4 / C414 / RM-EM700 / C3000B - Steinway vleugelpiano

Hoi forummers,

Verleden week samen met - jawel - wederom Joram wat pianosamples opgenomen in het conservatorium te Gent, op vraag van Pieter Dhoore. En hier zijn de resultaten.

We hebben een 6-tal setjes getest: Oktava MK012's, AKG C3000B's, GAP condensers, T.Bone RM700's en EM700's en AKG C414 B-ULS. Piano was een Steinway vleugel.

Verdere uitleg en foto'kes volgen later nog. Eerst dringend wat slaap inhalen...

Vriendelijk groet!
alain
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 MK012 ortf.mp3 (1.26 MB, 388x gelezen)
Bestandstype: mp3 MK012 gespreid.mp3 (2.63 MB, 329x gelezen)
Bestandstype: mp3 MK012 gespreid 3.mp3 (1.60 MB, 302x gelezen)
Bestandstype: mp3 MK012 gespreid 2.mp3 (1.60 MB, 274x gelezen)
Bestandstype: mp3 GAP.mp3 (2.52 MB, 324x gelezen)
Bestandstype: mp3 AKG C3000B.mp3 (1.18 MB, 298x gelezen)
Bestandstype: mp3 AKG C414B-ULS.mp3 (1.18 MB, 327x gelezen)
Bestandstype: mp3 tBone EM700.mp3 (1.34 MB, 315x gelezen)
Bestandstype: mp3 tBone RM700.mp3 (1.18 MB, 242x gelezen)

Laatst gewijzigd door DogPants; 24-03-2010 om 09:49
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 07:04
Senior Member

Reputatie: Jeast wordt hier goed onthaaldJeast wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Bescheiden piano shoot-out

Toen ik de titel zag dacht ik dat je allemaal verschillende piano's had getest :-)

Leuk idee weer dit!
Ik ga vanmiddag luisteren!

Grtz!
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 07:18
Senior Member

Reputatie: Joram wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Bescheiden mic shoot-out piano

Voor degene die hier nog nooit over gehoord hadden...

GOLDEN AGE PROJECT FC 4 ST

Joram
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 07:35
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

... en ze klinken best wel lekker! Ik zou het allemaal nog eens op een rijtje moeten zetten, maar mijn eerste indruk was dat ze iets directer klonken dan de mk012's en ook iets meer mid-presence hadden. Geen slechte mics, zeker gelet op hun al bij al lage prijs (bij Pro-Life zijn ze nu blijkbaar te krijgen voor amper 129 voor een stereo paar).

Vriendelijke groet,
alain

Laatst gewijzigd door DogPants; 13-10-2009 om 12:47
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 07:52
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Mij valt vooral het verschil op in de spreiding van de micros (files met de Oktava in verschillende posities). Ik kijk dus uit naar de plaatjes om te zien waar het verschil zit. Verder viel ook op (op simpele laptop met koptelefoon) dat de T.bone EM wat ratelt in het hoog terwijl de RM wat hoog mist, maar dat kan ook aan mijn luisteropstelling liggen.
De GAP's presteren eigenlijk behoorlijk tot zeer goed voor hun prijs ... een merk om in het oog te houden ...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 08:43
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Wow! ALain does is Again! erg veel dank en respect voor al jouw bijdrages!

Na een snelle eerste luisterbeurt valt op dat:

Ik de mk012s erg aangenaam vind, ondanks dat de plaatsing niet altijd even optimaal was denk ik.
de beide t.bones erg onaangenaam vind (denk niet dat ik bevooroordeeld ben door dit merk, ik heb er juist wel positieve ervaringen mee; Ze zijn wel weer zo erg cheap dat ze voor echt iedereen te betalen zijn. Je kunt best er wel wat leuks mee doen, als je een steinway in een concervatorium hebt en een goede pianist... )

De GAP's vind ik té punchy klinken, dit kan bruikbaar zijn voor live, of een slapstick-achtig stuk of blues (mijn muziek). Niet om een klassiek stuk "mooi" en evenwichtig te laten klinken,
denk ik

In vergelijking daarmee klinken de AKG grootmembraams wat fluffier, de c414 vind ik persoonlijk niet mooi. beetje metalig in het hoog) De andere nog geen mening over.

Ik heb overigens nog nooit een piano opgenomen, dus ik weet begod niet waarover ik praat

Rikke
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 09:03
Groupie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
De GAP's vind ik té punchy klinken, dit kan bruikbaar zijn voor live, of een slapstick-achtig stuk of blues (mijn muziek). Niet om een klassiek stuk "mooi" en evenwichtig te laten klinken,
Mja, ik denk dat dat ongeveer overeenkomt met mijn eerdere "mid-presence"/"directe"-opmerking. De MK012's klinken iets zachter in het midden, en resulteren allicht daardoor in een - voor deze vleugel - gebalanceerdere weergave. Ik heb een beetje dezelfde ervaring met de mk012's als ik er drums mee opneem (als overhead). Net iets te weinig punch in het midden, uitgesproken in het hoog. Denk dat daardoor de GAP's misschien wel meer als "pop"-condensers kunnen worden geprofileerd (als er al zoiets bestaat, uiteraard...).

alain
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 19:17
Junior Member

Reputatie: Piedro_piano is op goeie weg

Een grote MERCI aan Alain en Joram voor alle inspanningen mbt de piano-test. Hopelijk is deze test ook nuttig voor hen en vele anderen op dit forum...

Ik heb geluisterd en ... Wow! Ik had niet zulk groot verschil verwacht tussen de microfoons onderling.

Wat mij opvalt is dat de Oktava's en AKG C414 duidelijk de pianoklank natuurgetrouwer en mooier weergeven als de rest; de Oktava's geven voor mij het beste balans en de mooiste klank. Ze benaderen voor mij het dichtst de klank die je op een professioneel opgenomen CD met pianomuziek hoort. AKG klinkt wel stuk luider, het schelle geluid in hoge tonen is eerder te wijten aan de piano zelf. Naar de hoogte toe klonk het allemaal erg metaal-achtig.
Oktava's klinken wel nogal zacht; de plaatsing van de Oktava's was misschien niet optimaal? Maar dit bleek al niet makkelijk tijdens de test, gezien deze nogal wat bijgeluiden registreerde (demper-pedaal), echt heel gevoelige mic. De pedaal-bijgeluiden zijn trouwens amper hoorbaar door mijn luidsprekers. Tijdens de test met koptelefoon vielen deze veel harder op.

De GAP's klinken niet slecht op zich, maar erg luid en je hoort goed de minder mooie kanten van deze piano; nl. het schelle middenregister. Iets te scherp en direct naar mijn mening. Misschien moesten de GAP's iets verder weg staan, dat zou het resultaat beter zijn. De klank is hier veel te "dichtbij". Maar ik ben benieuwd wat ze geven op een Steinway model D (275 cm!!), in het conservatorium van Gent hebben ze zeker eentje staan .

De AKG C3000 is mij te donker - hoewel de klank zeker niet lelijk is, eerder té rond.

De T.bone mics vallen me niet mee. Het geluid heeft zelfs wat weg vaan een oude digitale piano. De RM700 klinkt wel een stuk gebalanceerder als de EM700. Deze laatste klinkt ronduit droog en lelijk. Je hoort dat het wat goedkoop is allemaal.

Voor de duidelijkheid: ik ben dus de pianist van de test.
Het is allemaal nogal vlug moeten gebeuren, ik was moe en beging nogal wat flaters. De piano was wel een Steinway, maar een kleine vleugel (model A; 188 cm), bovendien nogal schel en niet erg mooi in de diskant (hoge tonen) en vlak middenregister.

We zouden de test nog eens moeten opnieuw doen, met een Steinway model D. Vervolgens eens op een goede buffetpiano. En uiteraard meteen tweetal fragmenten die samen 1 minuut duren, ipv 4 verschillende fragmenten.

Dus, Alain en Joram, moest het jullie interesseren laat gerust weten.

Laatst gewijzigd door Piedro_piano; 13-10-2009 om 22:52
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 14-10-2009, 13:39
Senior Member

Reputatie: jeroen.grommen wordt hier goed onthaaldjeroen.grommen wordt hier goed onthaald

Kijk eens aan,

waar is de tijd? Gezellig toefelen met wat micro's rond het pianogedrocht. Heerlijk

Nu heb ik destijds ook heel wat vreselijk dwaze micro opstellingen uitgeprobeerd daar in de Bijloke. Meestal dan wel met alle micro's tegelijk ( per paar, en vanuit verschillende afstanden/opstellingen) Die lange gang in de linkervleugel van het hoofdgebouw gebruikte ik wel eens als galmkamer in de late avond...

Spijtig wel dat de opnames meer vertellen over de eigenschappen van de (wat vluchtige?) opstelling dan over de gebruikte micro's. Probeer eens een objectiever vergelijk vanuit éénzelfde positie (bvb vanop XY-lat, en/of vaste goedgerichte plek op de boomstatieven) en bij voorkeur met telkens hetzelfde riedelke.

Die c3000b daar hadden we destijds maar eentje van, die lag te roesten in de verdwijnkast van L8 (de kast van waaruit alles mettertijd verdween)
Ik heb m gebruikt voor het tweede stukje op men myspace. Samen met een km184 (waar er toen ook maar één meer van was -groemels-)... De grote membraan natuurlijk in de bassen gedoken. Piano was toen wel een Kawai en met dat vreselijke D8b geval opgepakt. Maar charme heeft het beestje wel (c3000b, niet de Mackie, nee die nu net niet)

Hoe dan ook, fijn gedaan, maar ook: kom aan gasten, dat kan nog beter!

Hup

Laatst gewijzigd door jeroen.grommen; 14-10-2009 om 13:42
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 14-10-2009, 13:52
Groupie

Jeroen,
Ter info omtrent de opstelling van de mics. We hebben eerst 4 verschillende opstellingen geprobeerd met de MK012's. De ons best klinkende opstelling (volgens mij was dat "gespreid 3") hebben we vervolgens aangehouden bij al de andere mics.
Ik moet de foto's es uploaden. Ik geraak er alleen moeilijk toe nu. Komt nog!
En inderdaad, het kan beter. Maar met heel veel tijd. Die er nu spijtig genoeg niet is...
alain
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten