homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-10-2009, 23:28
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Stelling vd maand oktober '09: "Auteursrechtenorganisaties onaangepast aan realiteit"

Welkom bij onze zesde "stelling van de maand"! Hier verzamelen we al jullie meningen rond één, ietwat controversiële, stelling.

Het is hier al vaak aan bod gekomen naar aanleiding van concrete situaties uit de actualiteit. Hoog tijd voor een brede discussie!

Dit is onze stelling:
De organisaties die onze auteursrechten beheren zijn totaal niet aangepast aan de hedendaagse realiteit.
Zeg niet enkel dat je't hiermee eens of oneens bent, maar probeer duidelijk aan te geven waarom, met zoveel mogelijk argumenten. Probeer ook constructief te zijn: welke oplossingen zie jij voor de problemen die geformuleerd worden?

Alle meningen zijn welkom hieronder. Hou het netjes, blijf on-topic (elk antwoord moet rechtstreeks in verband staan met de stelling) en gebruik duidelijke argumenten.

Off topic posts worden hier niet toegestaan, en zullen zonder verdere waarschuwing verwijderd worden.

Aan jullie het woord!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-10-2009, 23:44
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Stelling vd maand oktober '09: "Auteursrechtenorganisaties onaangepast aan realit

Mee eens. Kijk alleen maar naar het laatste verzinsel van de Buma.

Als artiest heb je alleen maar VOORDEEL van sites als Youtube en alle gelinkte verwijzingen naar jouw muziek. Het levert allemaal gratis publiciteit terwijl de kwaliteit te slecht is om serieus te concureren met legale download en losse verkoop. Natuurlijk is het wel normaal (en gewenst) dat Youtube keurig haar afdrachten betaald aan de diverse beheer-instanties. Radio en TV moeten dat ook. Youtube is ook gewoon een commercieel product.

Waar het echter dan weer scheef gaat is dat Buma ook links naar en embedded materiaal van sites als Youtube gaan doorbelasten. Dit gaat natuurlijk niet op: de TV-gids moet ook niet betalen omdat zij verwijzen naar programma's en muziek.

Het lijkt er sterk op dat Buma (en aan de verhalen hier te lezen ook de SABAM) tegenwoordig bezig is zoveel mogelijk geld op te halen in plaats van de belangen van de rechthebbenden op een goede manier te behartigen.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-10-2009, 23:56
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Stelling vd maand oktober '09: "Auteursrechtenorganisaties onaangepast aan realit

Ik ben het eens met de stelling.
Ben zelf niet aangesloten zoals bij bvb. het monopolie in dit land .. Sabam.
De machtspositie van deze en het winstbejag is net wat het muzieklandschap stuk maakt. We kennen het gesjoemel en de mistevreden klanten die opgelicht werden en de rechtszaken die ingesteld zijn. Hun steeds nieuwe inningen die ze trachten te verwezenlijken zoals liedjes in peuterscholen, radio op de werkvloer en ga zo maar door.
Ook dat de aangesloten die hun rechten afstonden het moeilijk hebben hun muziek op het internet te promoten .. doch dat kan je voorkomen als je je rechten niet aan hen afstaat, die keuze maak jezelf en men weet waar men aan toe is als men lid wordt van Sabam, het is het één of het ander.
Ik koos voor mijn vrijheid en niet voor de poen.

Nog steeds vind ik dat ze de CD persers/reproducers niet meer onder druk moeten zetten wat volgens mij onwettelijk is door hen te verplichten van een Sabam nr. te moeten hebben om het persen/reproduceren, vooral heb ik het hier dan over muziek die werd gemaakt door een (niet) lid van Sabam, als ik muziek maak wat mij automatisch volgens de wet de intellectuele rechten geeft en ik niks afsta of in handen geef, heeft zo een instelling niks maar dan ook niks met mijn werken te maken wat ik er ook mee doe en al is dit in duizend exemplaren zetten of eender. Daar moet dus eens een einde aan komen.

Ik las al verschillende keren dat mensen hun CD's dan gewoon in het buitenland laten aanmaken, dus is het nog nutteloos dat ze hier een nummertje moeten hebben trouwens.
Verder dienen instellingen zoals Sabam meer onder controle geplaatst en voor elke inbreuk die ze begaan of begingen ook sancties worden opgelegd en boetes zoals ze anderen er aanwrijven, willekeurig en soms zelfs ongegrond. Het mocht trouwens geen privé instelling zijn zoals nu.
Het heeft alles, enkel voor wat het oorspronkelijk diende, opkomen voor de rechten van de auteur. Het is een arrogant iets geworden dat bovendien onbetrouwbaar is.

Patrick.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 08-10-2009, 11:27
Senior Member

Reputatie: Zaphod is op goeie weg

Mooie stelling! Mee eens ook. Ik heb een tijd bij B/S gewerkt bij de afdeling online licensing en het is geen simpele materie overigens.

We leven in NL met een auteurswet uit 1912! Een hele sterke wet want tot in de jaren '90 bleek deze te voldoen.

Vroeger had je de volgende "ketting" :

1) artiest-> 2) platenmaatschappij-> 3) platenwinkel -> 4) klant

Met de komst van de digitale evolutie (zonder "r") zijn er veel meer manieren om van 1 naar 4 te komen.

2 heeft gedacht: "Straks verkopen we onze schijfjes en hoesjes niet meer. We moeten voorkomen dat muziek op andere dingen dan schijfjes is te beluisteren." Een grote denkfout. Toen het nog kon hadden ze ook kunnen denken: "Dan moeten we zorgen dat we ook andere dingen als schijfjes en hoesjes in ons assortiment aanbieden. Het is niet zo gegaan... Waar andere industrieën juist kansen zagen met de ontwikkelingen bleef deze halstarrig volhouden dat zij en niemand anders bepaalden hoe de markt eruit zag.

Toen de platenmaatschappijen weigerden iets met MP3 te doen verboden ze ook de Auteursrechtenorganisaties MP3's te exploiteren.

Een mega illegaal circuit werd hiermee geboren.

De fout van auteursrechtenorganisaties is dat ze zich te afhankelijk hebben gemaakt van de platenindustrie. Ze horen aangesloten artiesten te dienen, geen publishers of maatschappijen met andere belangen dan de explotatie van auteursrechten. Dat er minder schijfjes worden verkocht mag niet hun probleem zijn.

Doel van auteursrechten is geld genereren voor artiesten uit auteursrechtenexploitatie. Ik snap dus wel dat ze een deal met youtube willen. Ik snap niet dat ze een deal met mij willen als ik laat horen hoe goed ik iets vind op mn hyvespagina of met een timmerbedrijf dat de radio aanzet in de werkplaats.

De bron (radio, TV, Youtube ect. maakt openbaar) ik niet. Ze spelen nu hoog spel. Ik denk dat de laatste actie (bloggers "aanpakken") geen stand houdt en dat daarmee ook het timmerbedrijf impliciet gelijk krijgt.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 08-10-2009, 12:04
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Spijtig genoeg...volledig mee eens.

Het wordt tijd dat deze verenigingen met hun tijd meegaan en niet achterop hinken.

Let wel, afschaffen mag je ze niet doen vind ik. Ze moeten gewoon op een transparante en konsekwente manier werken: een artiest die een werk creëert moet daar auteursrechten voor krijgen, maar het moet dan ook effectief naar hem gaan.

Als er een duidelijk systeem komt, gaan meer jonge artiesten en kunstenaars zich terug willen aansluiten in zo'n vereniging, iets wat ze nu niet willen doen door de (terecht) negatieve pers die bv. SABAM en BUMA/Stemra krijgen...

IZ.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-10-2009, 11:36
Senior Member

Reputatie: steeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaald

Ik ben het ermee eens. Je moet je eens voorstellen hoeveel geld er gestoken wordt in CDopnamen. Je bent blij met alle centen die je via BUMA/STEMRA en SENA terugkrijgt en helemaal met de verkoop. Je betaalt nl vooraf je BUMA/STEMRA bij de persing, en bij iedere CD die je verkoopt, vang je 50ct daarvan terug.
Sommige 'fans' hebben het lef om met een gebrande CD aan te komen om daar je handtekening op te zetten, iedere CD wordt ongeveer 8 x gekopieerd, en dan nog wat er allemaal illegaal gedownload wordt.
Youtube-filmpjes en MP3 files die niet door de artiest zelf op het web gezet worden, maar door mensen die jouw concert of wat dan ook opgenomen en/of gefilmd hebben.
Dan ook nog mensen die op een of andere manier jouw liedje met jouw studiotracks opnemen en daarmee furore maken op het web, ten behoeve van hun eigen bekendheid en portomonnee.
Je kunt als artiest niks, hoogstens een berichtje sturen dat je het niet op prijs stelt,of in goede gevallen proberen het als artiest zelf als promotie aan te wenden.
De artiest, degene die zijn nek heeft uitgestoken en geinvesteerd, trekt op het moment aan het kortste eind.
Er zal iets moeten gebeuren, doch zijn de voorstellen die tot nu toe waren gedaan door BUMA en SENA niet goed. Ik zou echter ook geen goede oplossing weten. De hele platenindustrie die tot ongeveer 10 jaar nog redelijk lucratief was, is er niet meer. Vroeger verkocht je platen tijdens optredens (die ook al steeds minder worden) , nu maak je platen om aan optredens te komen. De platenmaatschappijen van nu maken contracten, waarin staat hoeveel zij meedelen in de opbrengst van een optreden, dit kon je je 10 jaar geleden niet voorstellen.
Tijd voor nieuwe ideeen in de muziek.
1 troost als je een studio hebt: Muziek zal altijd opgenomen moeten worden, het ontstaat niet uit niets. Ben je afhankelijk van platenverkoop en airplay, dan denk ik dat je je langste tijd gehad hebt, de industrie zal dus gaan veranderen. Dus ook eigendomsrechten.
Is dit trouwens ook niet bij de hele filmindustrie??????

Laatst gewijzigd door steeljj; 11-10-2009 om 11:38
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-10-2009, 18:03
Vintage Member

Reputatie: Fenderwim wordt hier goed onthaald

We zijn nu dus weer teruggekeerd naar de situatie van honderd jaar terug.

Artiesten moeten hun geld verdienen met live optredens en al die illegale downloads en youtube filmpjes zijn gratis reclame.

Door op hun eigen site en bijv youtube filmpjes en muziek te plaatsen kunnen ze op een goedkope manier bekend worden.

Alle beveiligingen, wetgeving etc om kopieren te voorkomen zullen niet werken.
Het is nu allemaal een wereldwijd gebeuren en voor elke bedachte truc zal snel weer een oplossing gevonden worden.

Auteurs rechten kunnen alleen maar opgehaald worden als muziek gespeeld wordt in officiele gelegenheden, bedrijven, clubs, radio en tv etc.

De muziekanten in de moderne muziek hebben dit al begrepen, maar de muziekanten die de 'traditionele muziek' spelen moeten er nog aan wennen.

Het grote voordeel is dat platenmaatschappijen, wat eigenlijk voornamelijk distributie bedrijven zijn, niet meer nodig zijn, dus een groter deel van het opgehaalde geld kan dan naar de artiest gaan.

Groeten

Wim
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 10:04
Senior Member

Reputatie: TheMole wordt hier goed onthaaldTheMole wordt hier goed onthaaldTheMole wordt hier goed onthaald

De tijd dat grote platenlabels met een uitgestreken gezicht konden claimen dat het enorm veel geld kost om een artiest zichtbaar te maken is voorbij. Opeens worden underground en indie artiesten op dezelfde manier zichtbaar als de grote jongens. Sites als youtube en myspace democratiseren dit als geen ander. Als muzikant ben je dus een enorm grote promo kost kwijt, met als gevolg dat de bobo's aan de top hun drukkingsmiddel (wij betalen je promo wel, maar alles moet via onze kanalen en volgens onze normen) dreigen kwijt te geraken.

MTV speelt geen muziek meer, duizenden internet radio's bieden iedereen kosteloos net datgene wat ze willen aan, myspace creert een enorm sociaal netwerk voor muzikanten, etc... een heel ander landschap dan weleer. Muziek wordt op die manier dus een commodity, wat wil zeggen dat je er veel en veel minder geld voor kan gaan vragen. Organisaties die opgericht zijn om dit geld te innen (en waarvan de omzet dus recht evenredig is met de omzet in de industrie) zien hun inkomsten drastisch dalen. Gezien hun hele business model gestoeld is op een percentje meepikken vechten ze op allerhande manieren om dat percentage kunstmatig hoog te houden. Tijd voor een ander business model of gewoonweg beseffen dat je markt aan het krimpen is dus. Op een bepaald moment zal die daling ook wel stabiliseren hoor. SABAM heeft een plaats in de music biz (dat monopolie is er wel ff te veel aan, maar dat terzijde), maar die plaats wordt kleiner en kleiner.

Jammer genoeg blijken ze te denken dat de oplossing is om dan maar op alle plaatsen in de ketting geld te innen. Je betaald een vergoeding op een leeg CDtje, maar je betaalt ook vergoeding op je mp3tje dat je gedownload hebt om op dat CDtje te branden. Zo'n zaken kunnen uiteraard niet en zijn duidelijk een teken van een organisatie die niet meer weet uit welk hout pijlen te maken.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 10:25
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Compleet mee eens.

Times they are a changin' zong Dylan al. Maar... ik vind nog niet eens dat de auteursrechten an sich achterlopen. Ik vind dat een componist eigenaar van zijn werk is, en dat hij zelf mag/kan/zou moeten kunnen beslissen óf, voor hoevéél en aan wíe hij het verkoopt.

Wat achterloopt is het in de hand houden van dit gegeven. De scheefgroei die ontstaat doordat mensen denken een recht te hebben op andermans intellectuele eigendom.

Muziek waarvoor je niet betaald hebt is asociaal. Voor de componist, voor mede-muziekliefhebbers. En nee, ik ben geen heilig boontje, ik heb géén andere mp3's op mijn computers staan dan mijn eigen. Ik heb geen mp3 speler. ik heb een klein stapeltje (goede) cd's, thats it.

RIkke
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 13-10-2009, 13:28
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheMole Bekijk bericht
Je betaald een vergoeding op een leeg CDtje, maar je betaalt ook vergoeding op je mp3tje dat je gedownload hebt om op dat CDtje te branden. Zo'n zaken kunnen uiteraard niet en zijn duidelijk een teken van een organisatie die niet meer weet uit welk hout pijlen te maken.
Meer nog, ik ben niet aangesloten bij een Sabam of andere dievenkas, een beetje grove uitdrukking maar het is de werkelijkheid in die zin. Als ik nu een leeg cd'tje koop betaal ik daar inderdaad een gedeelte voor aan Sabam (het zit in de prijs verwerkt) Ik zet daar (daarvoor koop ik ze) mijn eigen zelfgemaakte muziek op. Waar halen zij dan het recht mij te laten betalen voor hen. Ze zouden mij dat Sabamgeld moeten terugbetalen zelfs in de regel want ik heb geen uitstaans met hen.
Volgens mij is dit zelfs in het geheel niet wettelijk, maar wie verzet zich ... niemand !!! En als enkeling staat men machteloos tegen mafia praktijken.
Ook als ik eens muziek download betaal ik, ttz ... ik krijg van belgacom bvb. tien nummers gratis te downloaden van I-tunes. Of ik ze nu betaal of Skynet/belgacom dat blijft hetzelfde, de auteursrechten zijn ook betaald.
Dat is dan ook iets wat ik op een CD zou zetten voor persoonlijk gebruik. Wederom heb ik op die lege CD toen geld betaald wat niet door hen mocht aangerekend worden.
Mp3's download ik nooit illigaal omdat het kwalitatief het niet waard is, ik hoef geen kapotte nummers, wel is het vroeger al gebeurt wanneer er een nummertje ingestudeerd diende te worden om bvb met een band na te spelen maar dat is dan louter voor eigen gebruik en studie waarna het terug de vuilbak in gaat.

Toch eigenaardig dat een regering zo maar akkoord gaat met deze praktijken van verkoop onder dwang door Sabam zoals reeds auteursrechten op een leeg Cd tje. En verkoop onder dwang is nog altijd een strafbaar feit volgens mijn weten !

Patrick.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten