homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 11:33
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Mic shootout: AEA R84 en Brauner Phanthera op alt- en tenorsax

Hoi forummers,

Ik heb enkele dagen terug het genoegen gehad een (alt en tenor) sax te mogen opnemen. Omdat het misschien enkelen wel zal interesseren heb ik wat soundbites gepost. Hierna 4 stukjes, waarvan 1 alt en 3 tenor. Opgenomen in het kader wat wat opnames die ik voor een coverband heb gedaan.

Gelet op auteursrecht kan ik jullie spijtig genoeg het arrangement er niet bij laten horen, maar hierbij enige toelichting:

1. is wat jazzy tenorgesax (opgenomen in het kader van Amy Winehouses "Valerie");
2. is een tenorsaxsolo op "Are you gonna go my way";
3. is dezelfde solo als 2, maar dan bewerkt met wat EQ en - niet te vergeten - een streepje overdrive (heerlijk...);
4. is een altsax-solo op "Drops of Jupiter".

Voor wie wil weten welke apparatuur ik heb gebruikt, en hoe ik de mics heb geplaatst:
- AEA R84 door een Great River ME1NV - geplaatst een 30 cm boven de kelkopening, beetje schuin om de ribbon niet te beschadigen;
- Brauner Phantherra onderaan/zijkant zo'n 20 cm van de kelk, door een UA LA610 preamp.
De R84 gaf een schelle middy doordringende typische saxsound, de Brauner pikte het bijzonder warme geluid van de zijkant van de kelk op, alsook het bewegen van de kleppen. De combinatie van beide klinkt heerlijk (in mijn oren toch...).

Straks nog een foto...

Vriendelijke groet,
alain
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 Sax 1.mp3 (2.64 MB, 232x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sax 2.mp3 (686.2 KB, 198x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sax 2 met eq en drive.mp3 (686.2 KB, 204x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sax alt.mp3 (1,012.2 KB, 193x gelezen)

Laatst gewijzigd door DogPants; 24-03-2010 om 09:50
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 11:44
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Opname saxofoon

Niet makkelijk zulke opnamen.
Persoonlijk vind ik de overdrive iets teveel. Ik haatte dit soort vervorming bij taperecordings. Maar het schijnt nu mode te zijn.
Het is spijtig dat je de ribbon en de Brauner niet afzondelijk kan horen.
Ik hou wel van de ribbonsound en heb me al dikwijls afgevraagd hoe een sax klinkt alleen met een ribbon.
Toch een puike demo die je ons aanbied.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 12:51
Vintage Member

Reputatie: Mister CJ wordt hier goed onthaald

Hoi Alain,

Mooi om te horen hoe je een sax kunt kleuren.
Hierbij geef je daar een prima voorbeeld van op Sax2.
De eerste verliest enorm aan kracht bij hard aanzetten van de toon.
Dan met eq en drive,waardoor je een krachtige agressieve solo kunt neerzetten.
Goed om dit soort dingen ook eens te ventileren aan de buitenwereld,dank hiervoor.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 13:03
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

... bij deze een foto van de opname. De Brauner zie je linksonder.

De toegevoegde "drive" op de sax was alleen omdat het "randje" op de kleur perfect past bij de sfeer van de rest van het nummer, net zoals bijvoorbeeld het cutten van het laag en de lichte boost omstreeks 4/5K.

Groeten!
alain
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  geeraard 1.jpg
Bekeken: 159
Grootte:  107.9 KB
ID: 3171  
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 13:16
Groupie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JB Bekijk bericht
Ik hou wel van de ribbonsound en heb me al dikwijls afgevraagd hoe een sax klinkt alleen met een ribbon.
Toch een puike demo die je ons aanbied.
Ik zal vanavond de twee sporen eens apart bouncen en op het forum zwieren. Hou wel rekening met het absolute verschil in klankkleur in functie van waar de klank van de sax is gecapteerd: onderaan/rechts (van) de kelk geeft een heel andere sound dan boven het gat van de kelk.

En thanx!
alain
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 13:20
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Hey Dogants,

Ik ben aan het luisteren op cheape computerspeakertjes, maar toch valt gelijk de spreiding op. Ik neem aan dat je beide micsuit elkaar gepand hebt, en zodat je in de mix jouw "typische lamellen/drapeer-mixtechniek" toe gaat passen? Als je het zo los hoort, als opname van een sax an sich, heb ik daar misschien een tikje en raar gevoel bij. Het lijkt alsof er een hele hele grote sax voor me staat als ik mijn ogen dichtdoe, met mijn hoofd bijna in de toeter

Iets links (ik neem aan de brauner, maar heb nu echt slechte speakers, ben bij mijn ouders op visite) trekt erg de aandacht en leidt een beetje af, juist vanwege die spreiding denk ik. Het dient natuurlijk een doel in de uiteindelijke mix, dat is duidelijk.

De sound vind ik geweldig mooi. Niet van dat softe jaren '80 zweverige romantische saxofoon gedoe gelukkig.

Rikke

Laatst gewijzigd door Rikke; 24-09-2009 om 13:22
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 16:58
Senior Member

Reputatie: Joram wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Opname saxofoon - soundbites!

Amai Alain gij zit ook niet stil!

Joram
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 18:12
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Ik heb ook net sax opgenomen, maar met iets kleiner budget ... het werden dus twee SM57. Ik was er best tevreden over, maar het verschil met jouw opname is enorm. Is dat natuurlijke reverb die erop zit (kamer + afstand micro)? Ik kijk uit naar de aparte tracks ... misschien wordt de volgende aankoop wel een (set) ribbons ...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 24-09-2009, 20:23
Groupie

Oi,

Voor de liefhebbers: de twee mics gebruikt in de tweede track, poerdroog en onbewerkt.
Jan, de reverb - zoals je hoort - is toegevoegd: in de samples heb ik gebruik gemaakt van 2 monoreverbs (uit Logic), op elke mic één, en de twee mics telkens een beetje uit elkaar gepand.

Groeten!
alain
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 Sax brauner droog.mp3 (650.5 KB, 170x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sax R84 droog.mp3 (650.5 KB, 176x gelezen)
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 25-09-2009, 06:11
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Bedankt Dogpants voor de onafhankelijke tracks.
Straks eens luisteren via de monitors.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten